Mikael_L
Jag var bakom en polisbil i en korsning där det precis slog om till rött. Då gick plötsligt blåljuset igång och de drog rätt genom korsningen, mot rött.
Jag blev lite nyfiken och försökte hänga efter (jag var ganska ung då), och hann precis se när de slog av blåljuset och började köra mer normalt (de kom nog ikapp någon som körde lite sakta).
Ännu mer nyfiken fortsatte jag följa för att upptäcka att de åkte in till MAX hamburgerrestaurangen.

Nåja, det kan ju möjligen varit en anrop som avblåstes också ... ;)
Och jag har trots tiotusentals mil på vägarna inte kunnat samla på mig fler historier om märklig körning av poliser än denna, det tycker jag tyder på att det inte finns något verkligt problem.
Problemet idag är väl kanske mer att man knappt ens ser poliser på vägarna längre. Men det verkar ju ändå fungera någorlunda bra, olycksstatistik minskar hela tiden osv ...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Jag kan tro att den åtminstone fanns där i närmare 10 år, men det gjorde ingen skillnad tyvärr.
Kartorna i google maps är från november 2021, där skyltas det 100 norrgående och 80 sydgående vid lyktstolpe nummer 418 på e4 vid tpl rotebro...
la inte på minnet hur det var idag, vet bara att det var hyffsat lugnt i trafiken, dvs inte jättemånga som blåste förbi mig och jag följer skyltningen. vid ett ställe hade polisen parkerat sig i trafikdelaren vid en påfart... där saktade alla ner til 80 trots att det var 100...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
80 där är det ju bara under dubbdäckssäsongen, det är genom Sollentuna kommun som det är 80 då på grund av buller. Sommartid är det 100 fram till Akalla tror jag (normalt, nu när de håller på och bygger är det ju 70 förbi Häggvik).

Skylten om att använda högerfil är jag osäker på om den finns kvar, det verkade aldrig vara nån som brydde sig om den. Vilket på sätt och vis är rätt lustigt för efter den skylten (som alltså satt södergående strax efter Rotebro) är det en rätt lång sträcka till nästa av/påfart så det är väldigt svårt att skylla på att det är jobbigt med påkörande trafik i högerfil där.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
80 där är det ju bara under dubbdäckssäsongen, det är genom Sollentuna kommun som det är 80 då på grund av buller. Sommartid är det 100 fram till Akalla tror jag (normalt, nu när de håller på och bygger är det ju 70 förbi Häggvik).

Skylten om att använda högerfil är jag osäker på om den finns kvar, det verkade aldrig vara nån som brydde sig om den. Vilket på sätt och vis är rätt lustigt för efter den skylten (som alltså satt södergående strax efter Rotebro) är det en rätt lång sträcka till nästa av/påfart så det är väldigt svårt att skylla på att det är jobbigt med påkörande trafik i högerfil där.
I Norrgående, finns ingen skylt vid rotebro och troligtvis inte i södergående heller.
Folk har inte bara svårt att hålla till höger över lag utan även att hålla hastigheten, det går för långsamt på 110 sträckan i högerfil och för fort i högerfil när det blir 80.
Härdomdan fick Jag dock en framför mig hela tiden som zickzackade konstant mellan höger och vänster körfält, varje gång han gick ut till vänster så körde han långsammare än trafiken i vänsterfil.
Det såg lite lustigt ut

Som sagt var, förr satt det en skylt södergående som sa nåt i stil med "För ökad trafiksäkerhet, använd höger körfält".

Jag hade hellre sett en banderoll på bron med en pil mot mittfilen och "Kör du här fast det är tomt till höger om dig är du ett pucko" :)

Jag undrar vilken 110-sträcka du menar? Mig veterligen är det 100 från strax norr om Upplands väsby (skyltarna sitter väl typ vid det rostiga plåt-trädet).

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det går från 110 till 100 vid glädjen södergående och tvärtom norrgående.

Fairlane
Skylten satt söderut, någonstans i trakten av Rotebro. Jag antar att man plockade bort den efter 10 år eller så, när man insåg att folk inte var läskunniga...

Det är väl i så fall första gången moralister slutar tjata om något bara för att ingen lyssnar. ;)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Som bevis på hur olika svenska bilister fungerar satt det åtminstone tidigare (+10 år) en skylt ut mot Värmdö med uppmaningen att båda körfälten skulle användas vid kö.

Jag tror att skylten idag är ersatt av en skylt om att rapportera akuta hinder.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nyikåk skrev:
Som bevis på hur olika svenska bilister fungerar satt det åtminstone tidigare (+10 år) en skylt ut mot Värmdö med uppmaningen att båda körfälten skulle användas vid kö.
Ja det brukar inte heller fungera

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje! :(
Underligt resonemang. Och historielöst.
Vem som helst fattar väl att 2+2 är bättre än 2+1. Men 2+1 är skapad för att få ut mer av 1+1 vägar. med väggren.
Och där är det en klar förbättring.

• Gilla
Skidåkaren och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Underligt resonemang. Och historielöst.
Vem som helst fattar väl att 2+2 är bättre än 2+1. Men 2+1 är skapad för att få ut mer av 1+1 vägar. med väggren.
Det var inte detta mitt inlägg jämförde så sluta gissa. Jag tar det igen: 2+1 vägar borde utrotas där 2+2 får plats, comprende ?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E eleson skrev:
2+1 är skapad för att få ut mer av 1+1 vägar. med väggren.
Tills det blir mycket bilar (inför långhelger mm.), då blir det 1+1 väg igen när de spärrar ytterfilen. Perfekt smala vägar för utryckningsfordonen som aldrig kommer om :(

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var inte detta mitt inlägg jämförde så sluta gissa. Jag tar det igen: 2+1 vägar borde utrotas där 2+2 får plats, comprende ?
Och samma kan sägas om 2+2 där 3+3 får plats.
Tokslut Tokslut skrev:
Tills det blir mycket bilar (inför långhelger mm.), då blir det 1+1 väg igen när de spärrar ytterfilen. Perfekt smala vägar för utryckningsfordonen som aldrig kommer om :(
?
Så ibland blir det lika illa som innan man gjorde 2+1 , men oftast blir det bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.