432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 170 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 170 inlägg
När dom ska äta, hämta mat/fika kan mycket väl ingå i ”normal tjänsteutövning”, detta eftersom det kan bli ett ”brådskande ärende” eller ”trängande fall” så att dom måste åka iväg på direkt.A Andy78 skrev:
jag kan missa i 90-95 på både 100 och 110—vägar. Det är mycket bättre ekonomi för hos min bil i de hastigheterna jämfört med 110. 85 hade jag tyckt var för lågt.A Andy78 skrev:
Det optimala är att sätta den adaptiva farthållaren på kort avstånd och precis bakom en lastbil. Det ger stora vinster i bränsleekonomin.
Så polisen får köra fortare än skyltad hastighet även vid ”normal tjänsteutövning”?EddieHansson skrev:
Har du någon länk till uppgifterna om det?
Vid ”brådskande ärende” samt vid ”trängande fall” får polisen överträda hastighetsgränsen.
Har du läst min länk till polisens hemsida i mitt förföra inlägg?
Här kommer lagtexten,
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K11
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde inte att vi behövde märka ord, men tydligen. Jag skrev utryckning, inte blåljuskörning och jag menade verkligen inte att de behöver följa vägtrafikreglerna, jag skrev att de bör föregå med gott exempel, det tror jag är en viktig del i kulturen som lärs ut på polishögskolan, oavsett typ av tjänst.hsd skrev:
Skylten som stod södergående vid Rotebro var borta när jag kollade förra året (eller var det 2020?), ville ha foto på den eftersom den är ett lysande exempel på hur illa ställt det är med bilisterna i Sverige.
Har för mig att den kom upp när det blev ett tredje körfält där.
Har för mig att den kom upp när det blev ett tredje körfält där.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok,N Nyikåk skrev:
Jag kan tro att den åtminstone fanns där i närmare 10 år, men det gjorde ingen skillnad tyvärr.
De har ju dessutom fullt ansvar för sin körning, de kommer (ska åtminstone) utredas på samma vis som andra vid en ev trafikolycka, med enda undantaget att de inte lastas för att brutit mot trafikregler. Men de ska alltså trots denna rätt vara såpass förnuftiga att de inte ska orsaka olycka.EddieHansson skrev: