hsd
S JockeEinarson skrev:
Om de är på uttryckning ja, i övrigt ska de i allra högsta grad åtminstone föregå med gott exempel!!
Nej det var förr, numera få de köra för fort utan blåljusen och köra mot trafik eller på gångbanorna

A Andy78 skrev:
Är äta lunch eller hämta pizzor, plocka upp fika giltiga skäl att bryta mot regler, typ köra för fort, att dom parkera vart dom vill kan jag förstå.
När dom ska äta, hämta mat/fika kan mycket väl ingå i ”normal tjänsteutövning”, detta eftersom det kan bli ett ”brådskande ärende” eller ”trängande fall” så att dom måste åka iväg på direkt.

Demmpa Demmpa skrev:
När dom ska äta, hämta mat/fika kan mycket väl ingå i ”normal tjänsteutövning”, detta eftersom det kan bli ett ”brådskande ärende” eller ”trängande fall” så att dom måste åka iväg på direkt.
Det råder fri fart för polisen ....absolut

EddieHansson
S JockeEinarson skrev:
Om de är på uttryckning ja, i övrigt ska de i allra högsta grad åtminstone föregå med gott exempel!!
Polisen får köra fortare än skyltarna när den är i tjänst, och inte bara vid utryckning. Vanligt missförstånd det där.

Men jag håller med - de borde köra med gott exempel.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
EddieHansson
A Andy78 skrev:
Vad är meningen med att köra 85 på 100väg?
Fortkörarna har du väl inte i nacken dom ligger väl i vänsterfilen?
jag kan missa i 90-95 på både 100 och 110—vägar. Det är mycket bättre ekonomi för hos min bil i de hastigheterna jämfört med 110. 85 hade jag tyckt var för lågt.

Det optimala är att sätta den adaptiva farthållaren på kort avstånd och precis bakom en lastbil. Det ger stora vinster i bränsleekonomin.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Polisen får köra fortare än skyltarna när den är i tjänst, och inte bara vid utryckning. Vanligt missförstånd det där.

Så polisen får köra fortare än skyltad hastighet även vid ”normal tjänsteutövning”?
Har du någon länk till uppgifterna om det?

Vid ”brådskande ärende” samt vid ”trängande fall” får polisen överträda hastighetsgränsen.

Har du läst min länk till polisens hemsida i mitt förföra inlägg?

Här kommer lagtexten,
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K11
Skärmdump av trafikförordningstext med regler för hastighetsöverträdelse vid utryckningar och speciella tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd hsd skrev:
Nej det var förr, numera få de köra för fort utan blåljusen och köra mot trafik eller på gångbanorna
Jag trodde inte att vi behövde märka ord, men tydligen. Jag skrev utryckning, inte blåljuskörning och jag menade verkligen inte att de behöver följa vägtrafikreglerna, jag skrev att de bör föregå med gott exempel, det tror jag är en viktig del i kulturen som lärs ut på polishögskolan, oavsett typ av tjänst.

Fairlane Fairlane skrev:
Skylten har stått vid Rotebro, södergående i 10+ år. Om du missat den i alla dessa år så kanske du bör fundera på vad mer du missat...

Kollat norrgående inte sett någon.
Tror inte jag sett den södergående heller.
Exakt var står skylten är det där det blir 80?

Fairlane
Den står inte norrut. Jag minns inte exakt, men tror det är vid Rotebro

Fairlane Fairlane skrev:
Den står inte norrut. Jag minns inte exakt, men tror det är vid Rotebro
Den kanske inte finns kvar?

Fairlane
Kan vara så, men den har stått där i väldigt många år

Fairlane Fairlane skrev:
Kan vara så, men den har stått där i väldigt många år
Dom brukar skylta om.

Skylten som stod södergående vid Rotebro var borta när jag kollade förra året (eller var det 2020?), ville ha foto på den eftersom den är ett lysande exempel på hur illa ställt det är med bilisterna i Sverige.

Har för mig att den kom upp när det blev ett tredje körfält där.

Fairlane
N Nyikåk skrev:
Skylten som stod södergående vid Rotebro var borta när jag kollade förra året (eller var det 2020?), ville ha foto på den eftersom den är ett lysande exempel på hur illa ställt det är med bilisterna i Sverige.

Har för mig att den kom upp när det blev ett tredje körfält där.
Ok,
Jag kan tro att den åtminstone fanns där i närmare 10 år, men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Mikael_L
EddieHansson EddieHansson skrev:
De har ju dessutom fullt ansvar för sin körning, de kommer (ska åtminstone) utredas på samma vis som andra vid en ev trafikolycka, med enda undantaget att de inte lastas för att brutit mot trafikregler. Men de ska alltså trots denna rätt vara såpass förnuftiga att de inte ska orsaka olycka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.