Fairlane Fairlane skrev:
Kommer du upp mot Karolinska så kommer de två högra körfälten försvinna in mot stan, medan de två vänstra går genom Eugeniatunnel.
Ah, jag fick för mig att det var de högra som går ner i tunneln...

Jag tänkte nog fel på grund av Kymlingelänkens anslutning mot E18. Där ska man ligga i de vänstra filerna om man ska åt höger (norrut) och i de högra om man ska till vänster (söderut). Inte alltid som filerna ligger logiskt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Igår hamnade jag bakom en riktig tomte.
Jag körde bakom honom på påfarten till E4/E20 N vid Hallunda. Accelerationen var låg så det gick inte fort. När vi till slut kom fram till själva motorvägen (3-filig), så byter vi båda in i det högra körfältet, men eftersom han bara kör 65 km/h så byter jag till mittkörfältet för att köra om. Mittkörfältet tycker tydligen han också är intressant, trots att det är tomt till höger, så jag får byta till det vänstraste för att köra förbi.
Efter att jag passerat så byter jag tillbaks till höger körfält och ser i backspegeln hur han går ut i vänster körfält och lägger sig där och blockerar. Jag kan inte förstå vad poängen är. Kanske skulle han svänga av uppe vid Kungens Kurva S, där man kör av från vänsterfil, men det är 3,5 km dit...

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Underlätta för andra.
Då tror jag du missförstått det hela eller så syftar vi på olika saker.

N Nerre skrev:
Korta sträckan? Menar du att du går tillbaka till högerfil sen då? I såna fall gick du ju ut till vänster helt i onödan? För om det finns plats för dig att gå tillbaka till högerfil måste det ju funnits plats för dig att ligga kvar där?
Ja jag går tillbaka till högerfil sen, på vilket sätt går jag ut i vänster helt i onödan?
Absolut plats för mig inga problem, men dåligt för dem som ska på nästan obefintlig.

N Nerre skrev:
För att trafiken framför går i den hastigheten?

Det är just om jag slänger mig ut i vänsterfil för att köra 100 som jag får fortkörarna i nacken, därför ligger kvar kvar i karavanen i högerfil i 85.
Jag syftade förståss på när man inte har någon framför, varför inte bara hålla hålla hastiheten om det inte finns andra skäl som fel på bilen, vad tillför det att köra 85 på 110 väg eller dess påfart.
Känner man rädsla att köra på motorväg eller att det är andra bilar på vägen så finns det ju småvägar med ofta gräns på 70 km/h än att köra 85 på 100/110 väg.

A Andy78 skrev:
Det funkar inte så i verkligheten.
Dom gassr på även om det inte utryckning.
De måste inte köra blått för att det ska vara utryckning

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
De måste inte köra blått för att det ska vara utryckning
Jag syftade på när det inte är utryckning.

Fairlane
A Andy78 skrev:
Jag syftade på när det inte är utryckning.
Fast det kan ju inte vi andra bilister ha en aning om?

Fairlane Fairlane skrev:
Fast det kan ju inte vi andra bilister ha en aning om?
Det beror ju på vilken kännedom man har.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
L leecher skrev:
[media]
Den här var så jädra bra att den förtjänar att upprepas.

Nej, det är inte smidigare för alla när du ligger och såsar i mittfilen. Håll till höger, jämt.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Det beror ju på vilken kännedom man har.
Ok, så du har kännedom om vad alla polisbilar gör vid varje givet tillfälle?
Det känns som att du då kanske jobbar som polis eller iallafall med polisen.
Intressant att du då inte lärt dig att man inte får ligga i mittfil när högerfilen är tom.

• Haha
Hullefar
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så du har kännedom om vad alla polisbilar gör vid varje givet tillfälle?
Det känns som att du då kanske jobbar som polis eller iallafall med polisen.
Intressant att du då inte lärt dig att man inte får ligga i mittfil när högerfilen är tom.
Nej, jag jobbar inte som polis skulle aldrig göra det inte på gatan i alla fall.

Demmpa Demmpa skrev:
@Andy78 @Fairlane @skoge @JockeEinarson

Polisen får bryta mot vissa trafikregler vid ”normal tjänsteutövning, ytterligare mer vid ”brådskande ärend” och ännu fler vid ”trängande fall”.
Vid ”trängande fall” så får dom använda blåljus och/eller siren.

[länk]
Är äta lunch eller hämta pizzor, plocka upp fika giltiga skäl att bryta mot regler, typ köra för fort, att dom parkera vart dom vill kan jag förstå.

Snuten parkerar väl fel av två skäl. För att synas och för att snabbt kunna rycka ut när det händer något. Rätt rimliga båda två.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.