432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Vad är meningen med att köra 85 på 100väg?N Nerre skrev:
Fortkörarna har du väl inte i nacken dom ligger väl i vänsterfilen?
Innan jag hade smartphone med GPS brukade jag regelbundet klocka mätaren mellan såna här T-markeringar (som tyvärr verkar avvecklade numera). Jag hade ett stoppur låg i bilen enbart för det. Behövdes ju normalt bara när man skiftat hjul eller ändrat däcktrycket.Fairlane skrev:
Idag har jag i princip alltid Google Maps eller Waze igång för att få info om det är stopp nånstans, och då visar de mig rätt hastighet.
Därför att det är den som kör på motorvägen som ska anpassa sig efter trafiken där.A Andy78 skrev:
Hela poängen med hur motorvägar är konstruerade är för att de som redan kör på motorvägen ska störas så lite som möjligt.
Det skadar inte att underlätta för andra genom att följa reglerna och gå tillbaka till högerfil efter omkörning istället för att ligga kvar i mittenfil.A Andy78 skrev:
Du måste trolla, du sitter och begär att andra ska göra samma sak som du själv vägrar att göra?
Korta sträckan? Menar du att du går tillbaka till högerfil sen då? I såna fall gick du ju ut till vänster helt i onödan? För om det finns plats för dig att gå tillbaka till högerfil måste det ju funnits plats för dig att ligga kvar där?A Andy78 skrev:
Kan vi inte bara en gång för alla fastslå att grundkörfältet är till höger och övriga fält används för att köra om på alla vägar med hastighetsgränser över 70 km/h! Vi behöver inga mer utläggningar i ärendet, utan håll till höger bara! Och man byter INTE körfält till vänster om det redan ligger en bil i det vänstra körfältet på omkörning, utan väntar, visar hänsyn och släpper förbi. Den som ska in från påfart SKA använda påfartssträckan till att komma upp i rätt hastighet och därefter med visad hänsyn finna plats att gå ut i.A Andy78 skrev:
Redigerat:
Ja, så brukar det vara för mig också. Men det bör ju påpekas att på den sträckan du pratar om är hastighetsbegränsningen inte högre än 80. Vill minnas att det blir 70 framme vid Kymlingelänken redan? Eller är det inte förrän vid Järva krog det blir 70? (Jag åker så sällan så långt söderut)Guzzi skrev:
För övrigt körde jag i mellandagarna från Arlanda och söderut. Från Häggvik och in till Norrtull låg mittenfilen och pendlade mellan 65-70 km/h. Bra väglag. Och eftersom jag inte orkade ge mig ut i vänsterfil för att trängas med alla som ville köra lite fortare så var högerfilen tom långt framför mig.
Frågan är varför alla tomtar där ligger i mittenfil och effektivt blockerar två körfält. Det kan ju inte vara för att de är rädda för att högerfilen ska försvinna, för det gör den ju typ inte förrän man kommer söder om stan. Och det kan ju inte vara för att det kommer en massa folk som ska köra på, för då hade det varit mer trafik i högerfilen om det vore många som kör på.
Jag hittade en rapport som säger att 2+2-väg blir billigare än 2+1-väg efter 20 år.Jonatan79 skrev:
2+1-vägar är ett snabbt sätt att billigt få ner mängden mötesolyckor. Det skulle alltså initialt kosta mycket mer att ha byggt dessa vägar som 2+2-väg.
Visst vore drömmen att alla vägar var mötesfria 2+2-vägar, men det kostar pengar och tar tid att bygga vägar, det går inte att göra över en natt. Och tills dess så är 2+1-vägarna en bra kompromiss tycker jag.
Hastighetsgränserna är inte satta utifrån vägarna, de är satta utifrån förarna.AndersMalmgren skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Har man inte gjort om det nyligen så är det inte förrän vid Haga Norra som det blir 70 km/hN Nerre skrev:
Nja,N Nerre skrev:Frågan är varför alla tomtar där ligger i mittenfil och effektivt blockerar två körfält. Det kan ju inte vara för att de är rädda för att högerfilen ska försvinna, för det gör den ju typ inte förrän man kommer söder om stan. Och det kan ju inte vara för att det kommer en massa folk som ska köra på, för då hade det varit mer trafik i högerfilen om det vore många som kör på.
Kommer du upp mot Karolinska så kommer de två högra körfälten försvinna in mot stan, medan de två vänstra går genom Eugeniatunnel. Det är dock ordentligt skyltat i god tid och klarar man inte av att byta fil på 1 km är det illa, särskilt som dessa mittfilsentusiaster brukar fixa det på 50 meter när de kör på vägen.
För att trafiken framför går i den hastigheten?A Andy78 skrev:
Det är just om jag slänger mig ut i vänsterfil för att köra 100 som jag får fortkörarna i nacken, därför ligger kvar kvar i karavanen i högerfil i 85.