432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Har jag inte fullständigt fel på ögonen så har Stockholm minst antal bilar per capita i hela landet. Då bidrar ändå vår familj med 5 st.AndersMalmgren skrev:
https://www.regionfakta.com/norrbottens-lan/infrastruktur/personbilar-per-1000-invanare/
Fast även om du sorterar för färre bilar per innevånare så har Stockholm god marginal till antalet döda och även skadade per 100000 innevånare.Guzzi skrev:
Så även antalet dödade skadade per bilturen innevånare i Stockholm är lågt jämfört med övriga Sverige.
Anmärkningsvärt när det är landets mest trafiktäta område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Guzzi skrev:
Du får tänka på att många av dessa inte är stockholmare heller och antagligen sämre förare pga detta .
Nu ska jag se om jag klarar lägga in den här länken så den fungerar. Där finner ni lite siffror ni kan bråka om (Tabell RS1).
Den genomsnittlige privatbilisten i Stockholm kör något under riksgenomsnittet. Tjänstebilsföraren kör märkbart över riksgenomsnittet.
https://www.trafa.se/globalassets/s...ackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.xlsx
Den genomsnittlige privatbilisten i Stockholm kör något under riksgenomsnittet. Tjänstebilsföraren kör märkbart över riksgenomsnittet.
https://www.trafa.se/globalassets/s...ackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.xlsx
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Det är ju trafikmängden som styr. Och Stockholm är överlägset störst där.Guzzi skrev:
Örebro, Kalmar, Västerbotten ...Huddingebo skrev:
Fast även om du sorterar för färre bilar per innevånare så har Stockholm god marginal till antalet döda och även skadade per 100000 innevånare.
Så även antalet dödade skadade per bilturen innevånare i Stockholm är lågt jämfört med övriga Sverige.
Anmärkningsvärt när det är landets mest trafiktäta område.
[bild]
Det vore intressant att se hur många av dödsfallen som var kommuninvånare och hur många som passerade genom länet?
De tre nämnda har nog en hel del 'genomfartstrafik' ,
Sveriges mesta genomfartsled och den mest trafikerade vägen i Sverige är ändå Essingeleden.E eleson skrev:
Utländska lastbilar och långtradare står för en stor del av alla totalstopp längs med E4 genom stockholms län vintertid.
Det som jag reagerar mest på i trafiken är hur mycket otrevligare det blivit med åren. Troligen en effekt av det allmänt mer narcissistiska klimatet i samhället. Jag är inte en som tycker att allt var bättre förr, men det var mer hänsyn i trafiken, man tackade när någon underlättade för omkörning, man försökte inte träna sig före i 2+1 när det var mycket trafik, det var inte lika mycket road rage heller. Inte så att det inte fanns puckon, men de som inte var puckon var generellt sett trevligare och mer omtänksamma.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nytt irritationsmoment idag.
Nynäsvägen söderut, fem cm nysnö. Högerfil och mittfil plogade. Vänsterfilen oplogad och moddig. Var ligger alla och kör 30 under skyltad hastighet? Japp mittfilen.
Hur tänker man då?
Nynäsvägen söderut, fem cm nysnö. Högerfil och mittfil plogade. Vänsterfilen oplogad och moddig. Var ligger alla och kör 30 under skyltad hastighet? Japp mittfilen.
Hur tänker man då?
Svennebananer leker alltid följa John, om den första inte tänker följer resten efter…Jag stod vid rödljus väntar på grönt , två bilar före, rödljuset i korsningen lägre fram (ej vårt trafikljus) slår om till grönt och bilen först i kön gasar iväg trots att vi har rött , bil nr 2 följer efter och håller på att bli rammad av en buss som kommer från andra hållet och har grönt. Jag står kvar och väntar på grönt, vilka dårar!
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Jonatan79 skrev:
Svennebananer leker alltid följa John, om den första inte tänker följer resten efter…Jag stod vid rödljus väntar på grönt , två bilar före, rödljuset i korsningen lägre fram (ej vårt trafikljus) slår om till grönt och bilen först i kön gasar iväg trots att vi har rött , bil nr 2 följer efter och håller på att bli rammad av en buss som kommer från andra hållet och har grönt. Jag står kvar och väntar på grönt, vilka dårar!
Nu har jag ärligt talat inte orkat tröska genom hela tråden här men jag försöker att vara behjälplig i trafiken och jag har sett flertalet bilar som som blivit stannade på vägen mot Södertälje (men aldrig från Södertälje till Stockholm konstigt nog) och de har inte kört för fort utan legat i mittenfil med högerfilen tom så det är en väldigt vanlig plats att det ges böter för det!
Sen kan jag tycka att idioter som ligger mitt emellan två filer på vajerväg för att förhindra omkörning i vänsterfil när det är köer/stockning är betydligt värre. Enligt trafikverkets rekommendationer ska man utnyttja samtliga filer fullt ut vid köer, alltså fylla upp alla filer och svänga in i högerfilförst när vänsterfil upphör.
Tänk om alla förstod det istället för att börja blinka in 500 m före filen tar slut och stoppa upp trafiken i både höger och vänster körfält...
Jag har sällan mått så bra som när jag låg i vänsterfil bakom en idiot som blockerade omkörning genom att köra mitt emellan filerna när det började blixtra blått bakom mig (civilpolisbil) och de stoppade idioten framför mig...
Sen kan jag tycka att idioter som ligger mitt emellan två filer på vajerväg för att förhindra omkörning i vänsterfil när det är köer/stockning är betydligt värre. Enligt trafikverkets rekommendationer ska man utnyttja samtliga filer fullt ut vid köer, alltså fylla upp alla filer och svänga in i högerfilförst när vänsterfil upphör.
Tänk om alla förstod det istället för att börja blinka in 500 m före filen tar slut och stoppa upp trafiken i både höger och vänster körfält...
Jag har sällan mått så bra som när jag låg i vänsterfil bakom en idiot som blockerade omkörning genom att köra mitt emellan filerna när det började blixtra blått bakom mig (civilpolisbil) och de stoppade idioten framför mig...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, det där är märkligt att man inte kan förstå.anders07 skrev:
Jag hade en otrevlig episod på det viset för några år sen, inte på 2-1 väg utan på E4 när det var ett vägarbete dryga kilometerns fram. Vänsterfil var tom medan högerfil segade fram, alltså över 1 km innan det gick ihop. Jag kör om i vänster i rimligt fart, långt under hastighetsgränsen för jag vill inte köra 110 km/h bredvid nästan stillastående trafik. När jag är ungefär halvväg förbi en lastbil med släp rycker han kraftigt vänster för att blockera min väg, så jag fick stå på bromsen ordentligt.
Där hade jag gärna haft en polisbil bakom mig.