anders07 anders07 skrev:
Nu har jag ärligt talat inte orkat tröska genom hela tråden här men jag försöker att vara behjälplig i trafiken och jag har sett flertalet bilar som som blivit stannade på vägen mot Södertälje (men aldrig från Södertälje till Stockholm konstigt nog) och de har inte kört för fort utan legat i mittenfil med högerfilen tom så det är en väldigt vanlig plats att det ges böter för det!

Sen kan jag tycka att idioter som ligger mitt emellan två filer på vajerväg för att förhindra omkörning i vänsterfil när det är köer/stockning är betydligt värre. Enligt trafikverkets rekommendationer ska man utnyttja samtliga filer fullt ut vid köer, alltså fylla upp alla filer och svänga in i högerfilförst när vänsterfil upphör.
Tänk om alla förstod det istället för att börja blinka in 500 m före filen tar slut och stoppa upp trafiken i både höger och vänster körfält...

Jag har sällan mått så bra som när jag låg i vänsterfil bakom en idiot som blockerade omkörning genom att köra mitt emellan filerna när det började blixtra blått bakom mig (civilpolisbil) och de stoppade idioten framför mig... :crysmile:
Instant karma. Synd det är så ovanligt

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svennebananer leker alltid följa John, om den första inte tänker följer resten efter…Jag stod vid rödljus väntar på grönt , två bilar före, rödljuset i korsningen lägre fram (ej vårt trafikljus) slår om till grönt och bilen först i kön gasar iväg trots att vi har rött , bil nr 2 följer efter och håller på att bli rammad av en buss som kommer från andra hållet och har grönt. Jag står kvar och väntar på grönt, vilka dårar!
En klassiker om man får nån med en snabb bil bredvid sig vid ett rödljus, gasa och rycka till lite, o bilen bredvid drar som en avlöning oavsett om det är rött eller grönt.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
En klassiker om man får nån med en snabb bil bredvid sig vid ett rödljus, gasa och rycka till lite, o bilen bredvid drar som en avlöning oavsett om det är rött eller grönt.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där hade jag gärna haft en polisbil bakom mig.
Jag hade ringt polisen. Och nej, jag inbillar mig inte att det lett till något.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Något som är populärt i staterna är brake checka folk som man upplever ligger för nära. Tur detta inte är en grej i Sverige. Galet beteende

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Något som är populärt i staterna är brake checka folk som man upplever ligger för nära. Tur detta inte är en grej i Sverige. Galet beteende
Fast beteendet med ”brake check” är inte att man stör sig på folk som ligger för nära utan att man svänger in framför en annan bil och lägger sig på bromsen. Ofta för att få ut försäkringspengar eftersom det generellt sett är den som kör på bakifrån som är skyldig. Därför så många har dashcam i staterna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Fast beteendet med ”brake check” är inte att man stör sig på folk som ligger för nära utan att man svänger in framför en annan bil och lägger sig på bromsen. Ofta för att få ut försäkringspengar eftersom det generellt sett är den som kör på bakifrån som är skyldig. Därför så många har dashcam i staterna.
Det låter troligt. Galet beteende. I Sverige gäller ju den regeln med, hoppas vi inte får samma problem.

Det finns EN regel i trafiken och följer man den så blir det mesta bra:
"Don't be a dick!"

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
[media]
Farsan köpte en sådan här ny på Fiat Bromma 1985, 44 hästkrafter på 600kg spartansk inredning, askkopp ingick men inget cigarettändaruttag, vattentempmätare fanns ej på panelen det monterades in efteråt.
Reservhjulet låg i motorrumet såg ut som ett mchjul på bilfälg.
Den hade verkligen nackkuddar som såg ut som små örngott och på denna modellen var det ett baksäte som en hängmatta man fäste på 3 ställen, efter några år kom dom med riktigt säte.
Instruktionsboken visade bilder hur det kunde justeras och även tas bort helt för bra lastutrymmet eller fällas ned till en säng illustrerat med bild på 2 personer som sov och läste en bok.
Vi bunkrade vatten å annat å bilade ned till Danmark och sov längst vägen.

Den hade vi tills den gick till skrot.
Inget jag personligen skulle köpt, farssan å jag har lite olika åsikter om vad vilka små billiga bilar man bör välja.

J JohanLun skrev:
Vet ungdomar om vad 08 står för? Är ju i princip bara företag som har kvar 08 nr... Även om jag faktiskt har ett 08 nummer, men enda telefonapparaten står i ett källarförråd så det är sällan man skulle höra om det ringde. Har nog varken ringt eller svarat på ett par år så även om månadskostnaden är låg så är nog avgiften per samtal flera hundra... :D Men jag kan iallafall säga att jag är 08:a.

Alla bönder talar om det så informationen om vad 08 är går dom inte förbi.

Kör ofta E4 / Uppsalavägen i rusningstrafik problemet i rusningstrafik är att det gå oftast för långsamt i högerfilen.
Jag brukar ligga i mitten då jag vill hålla hastighetsgränsen och inte långsammare det finns ingen mening att köra 10-15 km/h långsammare än hastighetsgränsen om det inte är fel på bilen eller hastigheten ska anpassas till tex väglaget, annars är det framåt som gäller och ingen ide att ligga och såsa på motorvägen när andra vill fram, skippa vänsterfilen om man kör långsammare än dom bakom även om man själv kör hastighetsgränsen.

Vill man ut å söndagsköra och hålla på med annat medans man kör eller är rädd för att köra 100km/h eller mer så finns det småvägar att ta eller så får man bege sig ut när lugnet lagt sig.
Annars är det fullt framåt, det är därför jag tar bilen och dess kostnader för att det ska gå snabbt det ska tuffa på annars kan jag lika gärna åka kommunalt och sitta och arbeta eller kolla någon youtubevideo med mitt mobila bredband eller sova en stund.

Fairlane
Det intressanta är att 9 ggr av 10 behöver du inte ligga 10-15 km/h under hastighetsgränsen i högerfil. Ibland måste man byta fil för att köra om de som kör långsamt där, men majoriteten ligger ju i mittfil.
Kanske skiljer det sig kraftigt på norra och södra sidan stan, men på södra går det oftast 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil.

Körde ikväll E4/E20 söderut, från Botkyrka där det blir 100 km/h. Satte farthållaren på 100 km/h och la mig i högerfil. Flera gånger fick jag byta två steg vänster och köra om en bil som låg under 100 km/h i mittfil, för att sen ta mig ut i högerfil igen.

• Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det intressanta är att 9 ggr av 10 behöver du inte ligga 10-15 km/h under hastighetsgränsen i högerfil. Ibland måste man byta fil för att köra om de som kör långsamt där, men majoriteten ligger ju i mittfil.
Kanske skiljer det sig kraftigt på norra och södra sidan stan, men på södra går det oftast 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil.

Körde ikväll E4/E20 söderut, från Botkyrka där det blir 100 km/h. Satte farthållaren på 100 km/h och la mig i högerfil. Flera gånger fick jag byta två steg vänster och köra om en bil som låg under 100 km/h i mittfil, för att sen ta mig ut i högerfil igen.
Jo, men du utövar aktiv bilkörning (likt mig) men de flesta idag vill ju göra mest ingenting, de orkar inte ens tänka.
Köra bil aktivt kräver ju tankeverksamhet, och så måste man röra på ratten....två saker samtidigt är för mycket för många ;)

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag brukar ligga i mitten då jag vill hålla hastighetsgränsen
Man får köra enligt hastighetsgränsen i högerfil också. Gjorde det senast idag.

• Gilla
Prodigys och 6 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag brukar ligga i mitten då jag vill hålla hastighetsgränsen
Om det är ledigt i högerfilen också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.