K
Sen är det väl rätt så enkelt att man kör bättre på hemmaplan där man känner till området väl, och även är van vid trafiken där . Hit där jag bor kommer massa folk sommartid, mycket stockholmare och många kör så jävlar dåligt och korkat så man blir mörkrädd . Och detta är en liten by som inte kan vara enklare att köra i än vad den är. Även shoppen alla ska till går inte att missa ändå lyckas folk med det också

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag blev ofrivilligt 08 för många år sen när televerket stökade om i riktnummerna.
Men utsocknes blir man klassad som Stockholmare även fast jag bor 3,3 mil från Sergelstorg.
När jag var yngre så har jag för mig att värmdö hade eget riktnummer, stod det inte en skylt där "max 2 varv för 08or!"

Beror på hur gammal du är. 08 utökades väl med alla 07xx-nr någon gång i skiftet 80/90-tal.

Edit: är du född -78 borde du mycket riktigt komma ihåg det. 1991 var det tydligen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag räknar fler än de som bor i innerstan som Stockholmare. Ska man bara räkna de som bor i innerstan så är nog Stockholmare riktigt usla bilförare. Många kör inte alls, har kanske inte ens körkort och resterande kör väl bara SUVen ner till Stureplan?
SUV tätast i Sverige är Norrlands inland och allra flest per capita finns i Vilhelmina.
Stockholm kommer långt ner på listan, räknat per hur många bilar som finna här.

useless useless skrev:
Blir det inte lite skevt om man jämför med befolkningsmängden? Jag gissar att en betydligt större andel stockholmare aldrig kör bil jämfört med befolkningen i Norrlands inland.
Lite knepigt är det också (i detta sammanhang) att jämföra talet antal döda kontra kommunens befolkningsmängd.
Man får komma ihåg att när vi pratar antal döda i trafiken så är det ju "bara" kring 200 per år som omkommer. Fördelat på kommunnivå så blir det väldigt små siffror och då kommer slumpen och enstaka olyckor ha väldigt stor påverkan på statistiken. Platsen där olyckan inträffat och platsen där personen är skriven kan ju också skilja helt. Sådan statistik borde slå galet mot semesterorter som Gotland, Öland, Åre m.fl som på papperet kanske har lågt innevånarantal men som ändå periodvis har väldigt mycket trafik och olyckor pga. semesterfirare.
Säger inte att det är nödvändigtvis är nåt försvar för Jämtlänningarna, men ändå viktigt att ha med sig när man kikar på sån statistik.

(Jag jobbar med Trafiksäkerhet idag och stöter ofta på klurigheter med olycksstatistik.
T.ex att man ska klassificera vägsträckor och rangordna dem efter ur olycksdrabbade de är för att därefter planera åtgärder.
Vi pratar som sagt om ca 200 olyckor om året fördelade på dryga 14 000 mil väg (ej enskilda vägar inräknade) så fördelat på hela landet blir det väldigt små siffror.
En(1) enstaka olycka med flera omkomna kan få en vägsträcka att plötsligt gå från att vara en av de bästa sträckorna till en av de värsta. Samtidigt kan det mycket väl dröja decennier innan en liknande olycka händer igen på den vägen.)

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Huddingebo Huddingebo skrev:
SUV tätast i Sverige är Norrlands inland och allra flest per capita finns i Vilhelmina.
Stockholm kommer långt ner på listan, räknat per hur många bilar som finna här.
Ber om ursäkt om ironin inte var tydlig i svaret på att man endast är stockholmare om man bor i innerstan.

J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beror på hur gammal du är. 08 utökades väl med alla 07xx-nr någon gång i skiftet 80/90-tal.

Edit: är du född -78 borde du mycket riktigt komma ihåg det. 1991 var det tydligen.
Vet ungdomar om vad 08 står för? Är ju i princip bara företag som har kvar 08 nr... Även om jag faktiskt har ett 08 nummer, men enda telefonapparaten står i ett källarförråd så det är sällan man skulle höra om det ringde. Har nog varken ringt eller svarat på ett par år så även om månadskostnaden är låg så är nog avgiften per samtal flera hundra... :D Men jag kan iallafall säga att jag är 08:a.

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vet ungdomar om vad 08 står för? Är ju i princip bara företag som har kvar 08 nr... Även om jag faktiskt har ett 08 nummer, men enda telefonapparaten står i ett källarförråd så det är sällan man skulle höra om det ringde. Har nog varken ringt eller svarat på ett par år så även om månadskostnaden är låg så är nog avgiften per samtal flera hundra... :D Men jag kan iallafall säga att jag är 08:a.
Din jävla 070a!

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
funderar du på, vad finns det för anledningar till att inte ligga i högerfil, annat än om man kör om andra fordon?
OK. Jag föreställer mig en rent hypotetisk motorväg med fyra filer i södergående riktning. Jag föreställer mig att jag är på väg hem till Nynäs och vet att om några kilometer kommer de två filerna till höger att försvinna i riktning mot någon Skånsk håla. Eftersom det sista jag vill är att nästan hamna i Danmark väljer jag att i god tid placera mig i K2. Det tycker jag kan vara en anledning att inte köra i K4 trots att jag kör relativt långsamt.

N Nerre skrev:
Du vill lösa det genom att få köra om till höger,
Mycket märkligt att du tror dig veta vad jag vill! Speciellt som jag aldrig gett uttryck för någon sådan vilja. :thinking:

Jag har skrivit:

Alfredo Alfredo skrev:
Fast som redan skrivits tycker jag det fungerar bra i USA.
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi exempelvis Uppsala/Gävle vid normal trafik känns det självklart att omkörning sker till vänster och är förbjuden till höger. Pratar vi om fyra filer i samma riktning tycker jag inte det är lika självklart.
Alfredo Alfredo skrev:
Desto fler filer vägen har desto tveksammare känns den regeln. Normalt och självklart rätt på en "vanlig" tvåfilig motorväg men mer tveksamt vid fyra eller fler filer, tycker jag.
Att du utifrån detta luftar ett påstående om att jag vill förändra lagstiftningen är ganska en ganska märklig slutsats. Jag tycker faktiskt lagstiftningen kring omkörning på motorväg på det stora hela taget fungerar rätt bra men jag tycker trots detta att det finns situationer där man kan fundera på om den lagstiftning vi har idag är optimal eller kan behöva justeras.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De stockholmare som kör dagligen är ju inte sämre på detta. Tvärt om, det är lättare få halka i klimat där det slår om kraftigt. Vilket det inte gör på samma sätt i Norrland.
Precis. De som bor i Norr förstår inte att det blir betydligt värre väglag när det kan växla mellan tö och minusgrader tre gånger på en vecka.

Jag tycker inte jag behöver åka längre norrut än Gävle innan man märker skillnad.

Har en bekant som flyttade från Dalarna till Skåne, och han var helt chockad över hur vinterväglaget var där nere när det snöade (när det blåser upp halvmeters drivor tvärs över en i övrigt ren väg, på grund av att det är så mycket öppna ytor). Sen att det kanske bara är sånt väglag 2 gånger på en vinter är en annan femma, men det hamnar ju i tidningen och då gapar norrlänningarna om att sörlänningar inte kan hantera vinterväglag :)

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Undrar hur många gånger man hör att det är kaos i Sthlm pga snöfall haha när det till och med kommit betydligt mer här och här är allt som vanligt.
Har du nån aning om hur mycket snö som måste forslas bort från Stockholms innerstad efter ett rejält snöfall? De plogar upp vallar och snöhögar och sen under natten måste allt köras ut till snötippar. Jag kanske minns fel, men jag har för mig jag sett en siffra på 3000 lastbilslass per natt.

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Jag föreställer mig en rent hypotetisk motorväg med fyra filer i södergående riktning. Jag föreställer mig att jag är på väg hem till Nynäs och vet att om några kilometer kommer de två filerna till höger att försvinna i riktning mot någon Skånsk håla. Eftersom det sista jag vill är att nästan hamna i Danmark väljer jag att i god tid placera mig i K2. Det tycker jag kan vara en anledning att inte köra i K4 trots att jag kör relativt långsamt.
Vad är det för fel med att byta när det dyker upp skyltar som säger att de två filerna försvinner? Såna skyltar dyker normalt upp 1 km innan och i 110 innebär det att du har minst 30 sekunder på dig att byta fil (eftersom man ser skyltar innan man når fram till dem har man lite ytterligare tid att förbereda filbytet). För det är ju så att om det finns körfältsvägvisare som säger att körfälten har olika destination så får man köra förbi på höger sida.
https://lagen.nu/1998:1276#K3P41S1
[bild]41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
  2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
  3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Så kör i alla fall jag, jag väntar med att lämna högerfilen tills det är skyltat att den försvinner. Eller om jag ska av där så väntar jag med att köra förbi "mittenfilarna" tills det är skyltat att högerfilen försvinner.

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]

[länk]
Sedan länsskyltarna försvann är det svårt att bilda sig en egen uppfattning om vilka förare som är bäst på att framföra sina fordon…

Sen är väl frågan om hur stor vikt man ska lägga vid påståendet, i storstadsregionerna åker fler kollektivt där olycksrisken är markant lägre. Det hade därför kanske varit mer intressant att se skadestatistiken i förhållande till hur många som har körkort eller antal registrerade fordon för att få någon ledning om hur ”bra” förarna är.

Jag tycker mig dock märka att klimatet i Göteborgstrafiken blivit tuffare de senaste två-tre åren. Kanske är trafikanterna så less på alla ombyggnationer?

N Nerre skrev:
Vad är det för fel med att byta när det dyker upp skyltar som säger att de två filerna försvinner?
Det är naturligtvis inget fel om det går att göra på ett bra och riskfritt sätt men förväntar man sig "kökörning" då skylten dyker upp, kan det vara betydligt smidigare och säkrare för alla att ligga rätt tidigare än så. Kanske inte helt enligt lagen men ett mer förutseende och säkrare körsätt i tät trafik anser jag.

Sen tycker jag naturligtvis att man i detta läge inte ska ligga i K2 och såsa i onödan utan anpassa sig till den hastighet som bilarna där har.

• Gilla
mellansorken
  • Laddar…
K
N Nerre skrev:
Har du nån aning om hur mycket snö som måste forslas bort från Stockholms innerstad efter ett rejält snöfall? De plogar upp vallar och snöhögar och sen under natten måste allt köras ut till snötippar. Jag kanske minns fel, men jag har för mig jag sett en siffra på 3000 lastbilslass per natt.
Ja det vet väl jag med? Precis som alla andra större städer . Är ju inte unikt för Sthlm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.