432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Minn uppfattning är att högerfilen går långsammar i rusningstrafik, folk ska av å på , på på och avfarten och man får bromsa.Fairlane skrev:
Det intressanta är att 9 ggr av 10 behöver du inte ligga 10-15 km/h under hastighetsgränsen i högerfil. Ibland måste man byta fil för att köra om de som kör långsamt där, men majoriteten ligger ju i mittfil.
Kanske skiljer det sig kraftigt på norra och södra sidan stan, men på södra går det oftast 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil.
Körde ikväll E4/E20 söderut, från Botkyrka där det blir 100 km/h. Satte farthållaren på 100 km/h och la mig i högerfil. Flera gånger fick jag byta två steg vänster och köra om en bil som låg under 100 km/h i mittfil, för att sen ta mig ut i högerfil igen.
Mycket smidigare då med vänsterfilen, som sagt det är framåt som gäller, böter i mittenfilen är nog ganska ovanligt i rusningstrafik.
Jag skulle skämmas ihjäl om min poliskollega gav någon en böter för att köra i mittenfilen med knappt några bilar i sikte på vägen på en trefilig väg.
Jag brukar utnyttja situationen ibland.
Ofta kommer det en polisbil i vänsterfil och kör 10-15 km/h över hastighetsgränsen, då brukar jag om jag har bråttom gå ut i vänsterfil och rulla efter i samma hastighet med på avstånd.
Man kommer snabbt dit man ska.
Ofta kommer det en polisbil i vänsterfil och kör 10-15 km/h över hastighetsgränsen, då brukar jag om jag har bråttom gå ut i vänsterfil och rulla efter i samma hastighet med på avstånd.
Man kommer snabbt dit man ska.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Känns alltid lite spännande och trotsigt glida om en polis som kör 110 i kanske en sådär 115 till 120. Han måste ju vara väl medvetande vid att man kommer dra upp till 140 när han försvinner ur backspegelnA Andy78 skrev:
Brukar jag också göra. Sen byter jag till mittenfilen och kör om den i 160 km/h och visar fingret. Man är ju rebell!A Andy78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Varför det? Det är väl de regler som finns?A Andy78 skrev:
Då kan man lika gärna skämmas om kollegan bötfäller någon som kör mot rött när det inte är några andra bilar i korsningen, eller som kör för fort om det inte är några andra bilar i närheten.
Som ikväll när jag får byta fil 2 ggr vänster sen två gånger höger vid flera tillfällen för att folk ligger i mittfilen istället för till höger. Körfältsbyte generellt är ett riskmoment så varför tvinga andra att göra dubbel så många som nödvändigt?
Att passera polisbilar är ju även det något som mittfilsåkarna har stora problem med. På nämnda väg Stockholm-Södertälje, men även vidare ner mot Järna, brukar folk ställa sig på bromsen när de ser en målad bil.
Ligger man i 140 är det förståeligt, men det lustiga här är att de är de som ligger i 80 i mittfilen eller vänsterfilen som gör det. Det blir en oerhört tragikomisk effekt när hela snigeltåget saktar ner till 60, samtidigt som polisbilen passerar i MÖTANDE färdriktning. För att sen dra på igen när den passerat. Vad i helv. tror de ska hända?!
Det har också inträffat iaf 3 gånger att jag fastnat i kö i vänsterfil på i övrigt tom motorväg mellan Järna och Södertälje. När vägen rakar upp sig så ser man 20 bilar i kön bakom någon som inte vågar köra om polisbilen i högerfilen som lugnt såsar fram på fikarasten i dryga 100. Det är 110 på sträckan. Jag slår vad om att polisen gör det med flit och flinar åt stackarna som sitter och har tokångest.
Ligger man i 140 är det förståeligt, men det lustiga här är att de är de som ligger i 80 i mittfilen eller vänsterfilen som gör det. Det blir en oerhört tragikomisk effekt när hela snigeltåget saktar ner till 60, samtidigt som polisbilen passerar i MÖTANDE färdriktning. För att sen dra på igen när den passerat. Vad i helv. tror de ska hända?!
Det har också inträffat iaf 3 gånger att jag fastnat i kö i vänsterfil på i övrigt tom motorväg mellan Järna och Södertälje. När vägen rakar upp sig så ser man 20 bilar i kön bakom någon som inte vågar köra om polisbilen i högerfilen som lugnt såsar fram på fikarasten i dryga 100. Det är 110 på sträckan. Jag slår vad om att polisen gör det med flit och flinar åt stackarna som sitter och har tokångest.
Redigerat av moderator:
Lite motsägelsefullt här. Antingen är det rusningstrafik och det går för långsamt i högerfilen, då kör man naturligtvis om till vänster om högerfilen. Är det knappt några bilar i sikte så kan det knappast gå så långsamt i högerfilen att det inte går att ligga där i fred i lämplig hastighet.A Andy78 skrev:Minn uppfattning är att högerfilen går långsammar i rusningstrafik, folk ska av å på , på på och avfarten och man får bromsa.
Mycket smidigare då med vänsterfilen, som sagt det är framåt som gäller, böter i mittenfilen är nog ganska ovanligt i rusningstrafik.
Jag skulle skämmas ihjäl om min poliskollega gav någon en böter för att köra i mittenfilen med knappt några bilar i sikte på vägen på en trefilig väg.
Förhoppningsvis är din kollega mer rationell än ditt inlägg.
Vad spelar det för roll om man kör i mitten och är ensam bil på motorvägen, måste ju finnas vettigare saker att spana på.Fairlane skrev:
Varför det? Det är väl de regler som finns?
Då kan man lika gärna skämmas om kollegan bötfäller någon som kör mot rött när det inte är några andra bilar i korsningen, eller som kör för fort om det inte är några andra bilar i närheten.
Som ikväll när jag får byta fil 2 ggr vänster sen två gånger höger vid flera tillfällen för att folk ligger i mittfilen istället för till höger. Körfältsbyte generellt är ett riskmoment så varför tvinga andra att göra dubbel så många som nödvändigt?
I rusningstrafik går det långsamt, böter av polisen syftade jag på när det inte är en käft på vägen.Emma242 skrev:Lite motsägelsefullt här. Antingen är det rusningstrafik och det går för långsamt i högerfilen, då kör man naturligtvis om till vänster om högerfilen. Är det knappt några bilar i sikte så kan det knappast gå så långsamt i högerfilen att det inte går att ligga där i fred i lämplig hastighet.
Förhoppningsvis är din kollega mer rationell än ditt inlägg.
Att köra i mittenfilen när det inte är en jävel på vägen påverkar inte någon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om det inte är en käft på vägen så finns det ingen som kan ge böter. Ditt resonemang är lite ytligt. Förutsätt att det alltid finns andra i trafiken. Du kör ju inte på fel sida av vägen bara för att du är ensam heller. Rätt som det är så är någon annan där att också, framför dig när du kör mot färdriktningen eller i din döda vinkel när du ligger i mittfilen på din ”tomma” väg, och värsta fall slutar det illa bara för att du trodde att du var ensam och satt i din egen lilla värld. Att folk är så egoistiska visar sig tydligt på de i stort sett dagliga olyckorna på sagda sträckor, skitolyckor som lätt kan undvikas genom att hålla rätt avstånd, bil i rätt fil och en syn som sträcker sig längre än till den egna kofångaren.A Andy78 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jo, det påverkar någon eftersom att det är en sjuka som sen lever kvar när det blir lite tätare trafik.A Andy78 skrev:
Det är inte svårare att byta fil vid behov än att kasta sig från påfart till mittfil för att sen kasta sig från mittfil till avfart en mil senare.