12 kvm sovrum tar 1-2 timmar att gå från 27-30 grader ner till 18-20 grader så den behöver absolut inte stå på dygnet runt. Vi slår ingång vår (7000 btu/h) på 18 grader någon gång mellan middagen vid kl 18 och att barnen lägger sig vid kl 1930, sedan står den igång till kl 22-23 när vi går och lägger oss (vi sover i samma rum allihopa så barnen sover till den) då vi de flesta nätter stänger av den och det håller sig tillräckligt svalt resten av natten om vi har dörren öppen, med dörren stängd blir det olidligt varmt. Enstaka väldigt varma nätter så har vi igång den hela natten utan problem, den låter men inte så mycket att vi störs trots att den står mellan vår och barnens säng (1meter mellan)Farstatjej90 skrev:
Blir varmt i morgon och tänkte ta fram vår portabla AC.
Skulle det hjälpa att ställa enheten utomhus på uteplatsen och dra röret från kalluftutblåset in genom fönstret? Då skapas ett övertryck inne i stället för undertryck och varm luft skulle inte behövas dras in?
Skulle det hjälpa att ställa enheten utomhus på uteplatsen och dra röret från kalluftutblåset in genom fönstret? Då skapas ett övertryck inne i stället för undertryck och varm luft skulle inte behövas dras in?
Lite mera info, jag äger huset och det optimala vore ju att hålla ner tempen på hela ovanvåningen, jag ska försöka att hinna in till någon solskydds firma nästa vecka och kolla vad solskydd som monteras direkt på fönstret kostar.
Utedelen är svår att "trolla bort", innerdelen finns även som takinfälld, tex,AndersMalmgren skrev:
https://mitsubishielectric.se/produ...t-luft/slz-m?product=slz-m25fa3-1770303318319
Utedelen är svårt att komma bort ifrån. Innerdelen går ju att få integrerat i tak / väggar så det bara ser ut som ett ventilstionsgsaller (tänk hotell) . Så kommer vi att göra på vårt hus. Frikyla ger ju viss kyla men kyler inte till 21 grader när det är 30 ute .AndersMalmgren skrev:
vi köpte en Anderson 3.9 portabel ac idag på Netonnet . Bor i 70 m2 nybyggd lägenhet. Va inga problem att få ner temp till 21 grader (utetemperatur 30) . Använde vanliga installationskit. Man kan konvertera till 2 vägs vilket jag tänkte göra men behövs inte med denna iallafall.
Den låter för jävligt men det gör alla portabla. Dumma summarum , gör det den ska , mycket nöjd.
Den låter för jävligt men det gör alla portabla. Dumma summarum , gör det den ska , mycket nöjd.
Problemet blir då istället att agreggatet tar varm uteluft och kyler, så kalluftutblåset kanske inte blir så kallt som man tänker sig. Nej, det enda vettiga är att den varma sidan har till- och frånluft ute, och den kalla sidan har till- och frånluft inne.D David__11 skrev:
Bortsett från det uppenbart bökiga med att det blir två slangar är det inte mer komplicerat än så. Ett mysterium att inte de portabla agreggaten åtminstone erbjuder möjligheten. Men många har framgångsrikt modifierat sina enheter.
Det går att få LLVP hyfsat dolt. Det är mycket vanligt i USA, man ser bara utloppet i rummen, men du har säkert också sett det på hotell t.ex. om du besökt något sådant. Utedelen får man bygga ett skydd för. Bergvärme som du gaggar om kostar 200 k i installation och låter som nåt som framförallt dvärgar håller på med. Vet inte hur relevant det är för TS.AndersMalmgren skrev:
Det är ju helt beroende på förutsättningarna såklart. Men med min erfarenhet av portabel AC kan jag säga att jag blir väldigt förvånad att höra att du kylt ett sovrum från 30 till 18 grader på en timme. Ingen av de tre portabla AC jag har erfarenhet av (12000 BTU) skulle komma i närheten av det.S Svampe skrev:12 kvm sovrum tar 1-2 timmar att gå från 27-30 grader ner till 18-20 grader så den behöver absolut inte stå på dygnet runt. Vi slår ingång vår (7000 btu/h) på 18 grader någon gång mellan middagen vid kl 18 och att barnen lägger sig vid kl 1930, sedan står den igång till kl 22-23 när vi går och lägger oss (vi sover i samma rum allihopa så barnen sover till den) då vi de flesta nätter stänger av den och det håller sig tillräckligt svalt resten av natten om vi har dörren öppen, med dörren stängd blir det olidligt varmt. Enstaka väldigt varma nätter så har vi igång den hela natten utan problem, den låter men inte så mycket att vi störs trots att den står mellan vår och barnens säng (1meter mellan)
Jag tyckte också att det gick väldigt fort från att man stängde av den tills att det var varmt igen. Så är det ju med LLVP också men det är inga problem att sova med den, låter knappt något alls.
Vi shoppade nyligen en billig enkel portabel av från jula. 2500kr för en 9000btu.
Inget man vill sova med, men kyler absolut.
Körde första dagarna med slang genom fönstret och trots öppet fönster var det inga problem att få ner temperaturen 3-4 grader på 2 timmar.
Nu har jag precis sågat till en akryl-skiva och monterat frånluften i den så att man kan köra den även om vädret skulle bli dåligt.
Kör man den fler timmar innan läggning så håller sig rummet hyfsat svalt resten av natten.
Vi har nu 21 grader istället för 27-28 i sovrummet kl 22:30
Tyvärr vägrar min partner en luftvärmepump då ute-delen är på tok för ful och brummar utomhus. Att det brummar i sovrummet när man inte är där är tydligen bättre.
Nästa steg blir till att konvertera den till 2 slang, men det dröjer nog
Inget man vill sova med, men kyler absolut.
Körde första dagarna med slang genom fönstret och trots öppet fönster var det inga problem att få ner temperaturen 3-4 grader på 2 timmar.
Nu har jag precis sågat till en akryl-skiva och monterat frånluften i den så att man kan köra den även om vädret skulle bli dåligt.
Kör man den fler timmar innan läggning så håller sig rummet hyfsat svalt resten av natten.
Vi har nu 21 grader istället för 27-28 i sovrummet kl 22:30
Tyvärr vägrar min partner en luftvärmepump då ute-delen är på tok för ful och brummar utomhus. Att det brummar i sovrummet när man inte är där är tydligen bättre.
Nästa steg blir till att konvertera den till 2 slang, men det dröjer nog
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 654 inlägg
Ja, det är klart L/L värmepump är ett bättre alt. men dom överdrifterna hur dåliga portabla AC's är smått hysteriska. Varav den nedan citerade kan vara den värsta
Jag har en ombrandad Midea från 2018 (12.000BTU och dryga 3500W) som står mellan vardagsrum/sovrum i en mp-lgh. på 47 kvm Utblåset ledde jag ut genom antingen sovrumsfönstret eller balkongdörren. Jag har testat fönsterkitt som är som en tät canvasbälg (eller hur man nu ska förklara det) och den varianten gillade jag inte.
Istället har jag testat tre olika varianter. Första var att jag hade fått tag på en extra gammal balkongdörr i samband med att dom renoverade en lgh. på gården. Den sågade jag upp ett hål i och ledde ut slangen genom. Detta var den klart smidigaste lösningen vid användning men onödigt råddigt att byta dörr 😂
Dom andra två varianterna var två olika skivor med runda hål för slangen som jag på olika sätt lyckades klämma fast mellan fönster och fönsterram.
Hur som helst så vardagsrum & sovrum fick jag ner från 31 grader till 19 grader på ca. 45 min och med alla innerdörrar öppna så tog det knappt 3h att få ner hela lgh. från 31 till 21 grader. Ja, den låter en hel del men i.o.m. att det går så fort att få ner tempen så går det att styra smart med timer/app (som min tyvärr inte har). När jag slocknade på kvällen var det -18-19 grader och jag lät bara fläkten gå under natten. För mig är det viktigaste att det är svalt innan jag somnar, när jag vaknar och när jag kommer hem från jobbet och det går som sagt utmärkt att åstadkomma.
Som sagt, det råder inget tvivel om att en vanlig L/L-värmepump är ett betydligt bättre alt. men dels kostar den med installation minst 3 gånger så mycket, dels kräver den håltagning och dels är det långt ifrån alla som kan ha det alternativet.
Och ja, oväsen är den absolut största nackdelen med en portabel AC men dels går det som sagt att styra och programmera för att man ska störas så lite som möjligt och dels så tror jag att dom flesta är beredda att leva med lite oväsen för att få ett drägligt inneklimat. Överdriv inte nackdelarna med en portabel AC så förbannat!
Nu är ju "ett sovrum" ett rätt vitt begrepp men ett stängt sovrum av noprmalstorlek skulle jag uppskatta tar 30-40 min på fullpatte att få ner i 19-20 grader så antingen killgissar du bara eller så har du haft en kraftigt underdimensionerad eller riktigt jävla kass ACFarstatjej90 skrev:
Jag har en ombrandad Midea från 2018 (12.000BTU och dryga 3500W) som står mellan vardagsrum/sovrum i en mp-lgh. på 47 kvm Utblåset ledde jag ut genom antingen sovrumsfönstret eller balkongdörren. Jag har testat fönsterkitt som är som en tät canvasbälg (eller hur man nu ska förklara det) och den varianten gillade jag inte.
Istället har jag testat tre olika varianter. Första var att jag hade fått tag på en extra gammal balkongdörr i samband med att dom renoverade en lgh. på gården. Den sågade jag upp ett hål i och ledde ut slangen genom. Detta var den klart smidigaste lösningen vid användning men onödigt råddigt att byta dörr 😂
Dom andra två varianterna var två olika skivor med runda hål för slangen som jag på olika sätt lyckades klämma fast mellan fönster och fönsterram.
Hur som helst så vardagsrum & sovrum fick jag ner från 31 grader till 19 grader på ca. 45 min och med alla innerdörrar öppna så tog det knappt 3h att få ner hela lgh. från 31 till 21 grader. Ja, den låter en hel del men i.o.m. att det går så fort att få ner tempen så går det att styra smart med timer/app (som min tyvärr inte har). När jag slocknade på kvällen var det -18-19 grader och jag lät bara fläkten gå under natten. För mig är det viktigaste att det är svalt innan jag somnar, när jag vaknar och när jag kommer hem från jobbet och det går som sagt utmärkt att åstadkomma.
Som sagt, det råder inget tvivel om att en vanlig L/L-värmepump är ett betydligt bättre alt. men dels kostar den med installation minst 3 gånger så mycket, dels kräver den håltagning och dels är det långt ifrån alla som kan ha det alternativet.
Och ja, oväsen är den absolut största nackdelen med en portabel AC men dels går det som sagt att styra och programmera för att man ska störas så lite som möjligt och dels så tror jag att dom flesta är beredda att leva med lite oväsen för att få ett drägligt inneklimat. Överdriv inte nackdelarna med en portabel AC så förbannat!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vill man ha det tyst väljer man inte portabelt. De kan hade hördes genom hela huset och man var tvungen att höja volymen på TVn. Köpte en LLVP istället och den drar knappt någon energi i jämförelse och man hör den knappt när man sitter precis vid den. Dessutom slipper man tömma vatten eller fippla med slang genom dörr och försöka täta...
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 654 inlägg
Visst låter dom en del men om den hördes genom hela huset måste du också haft en riktigt kass modell.S sjoelund skrev:Vill man ha det tyst väljer man inte portabelt. De kan hade hördes genom hela huset och man var tvungen att höja volymen på TVn. Köpte en LLVP istället och den drar knappt någon energi i jämförelse och man hör den knappt när man sitter precis vid den. Dessutom slipper man tömma vatten eller fippla med slang genom dörr och försöka täta...