Hej,
Vi har köpt en lägenhet (bostadsrätt) där vi önskar att flytta köket. Bostadsrättföreningen säger att de är skeptiska till att ge tillstånd till en flytt av köket på grund av risk för läckage och att det inte går att flytta köket så långt p.g.a avloppets fall.
I bilden på ritningen av lägenheten ska köket flyttas till vardagsrummet som är inringat i rött. Avståndet är 2.3 meter på E.
Centrumhålet på avloppet för kök är 10 cm ovanför marken.
Min fråga är om det är möjligt, att i vårt fall, dra ett rör till befintliga stammen? Alltså under golvet. Hur mycket skulle vi behöva att höja golvet?
Vi har köpt en lägenhet (bostadsrätt) där vi önskar att flytta köket. Bostadsrättföreningen säger att de är skeptiska till att ge tillstånd till en flytt av köket på grund av risk för läckage och att det inte går att flytta köket så långt p.g.a avloppets fall.
I bilden på ritningen av lägenheten ska köket flyttas till vardagsrummet som är inringat i rött. Avståndet är 2.3 meter på E.
Centrumhålet på avloppet för kök är 10 cm ovanför marken.
Min fråga är om det är möjligt, att i vårt fall, dra ett rör till befintliga stammen? Alltså under golvet. Hur mycket skulle vi behöva att höja golvet?
Om ni vill dra rör i det befintliga golvet så vill ni göra ingrepp formellt utanför lägenheten. Lägenheten slutar ju vid övergolvets undersida. Då måste ni får med er styrelsen på planerna. Om ni istället håller er inne i lägenheten så får styrelsen inte vägra er tillstånd om åtgärden inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. D v s rätt högt ställda krav på styrelsen för att vägra åtgärden.
Fallet ni behöver är 1 cm per meter rör. Ett 50 mm-rör kan betjäna en disko. Önskar ni ha diskho och diskmaskin krävs 75 mm för att följa svensk projekteringsstandard även om det i praktiken säkert fungerar med 50 mm. Dock sätter 50 mm rör lätt igen med åren.
Har ni förutom VA tänkt på kravet på frånluftsventilation för kökets nya plats. Ofta ställer det till det rejält.
Fallet ni behöver är 1 cm per meter rör. Ett 50 mm-rör kan betjäna en disko. Önskar ni ha diskho och diskmaskin krävs 75 mm för att följa svensk projekteringsstandard även om det i praktiken säkert fungerar med 50 mm. Dock sätter 50 mm rör lätt igen med åren.
Har ni förutom VA tänkt på kravet på frånluftsventilation för kökets nya plats. Ofta ställer det till det rejält.
Tack för svar och tips!Claes Sörmland skrev:
Om ni vill dra rör i det befintliga golvet så vill ni göra ingrepp formellt utanför lägenheten. Lägenheten slutar ju vid övergolvets undersida. Då måste ni får med er styrelsen på planerna. Om ni istället håller er inne i lägenheten så får styrelsen inte vägra er tillstånd om åtgärden inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. D v s rätt högt ställda krav på styrelsen för att vägra åtgärden.
Fallet ni behöver är 1 cm per meter rör. Ett 50 mm-rör kan betjäna en disko. Önskar ni ha diskho och diskmaskin krävs 75 mm för att följa svensk projekteringsstandard även om det i praktiken säkert fungerar med 50 mm. Dock sätter 50 mm rör lätt igen med åren.
Har ni förutom VA tänkt på kravet på frånluftsventilation för kökets nya plats. Ofta ställer det till det rejält.
Jag har det i åtanke att frånluftventilation kan ställa till det. Min tanke var att kontakta dem som gör OVK i fastigheten och be dem om lösningsförslag. Men nu har jag första hindret med avloppet.
I stadgarna står det följande (se bild). Tolkar jag dig rätt om att styrelsen inte kan neka tillstånd såvida vi inte behöver typ bila upp betongen? Alltså att vi istället höjer golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, om ni skulle bila i betongen så vill du göra åtgärder utanför lägenheten och detta kan föreningen alltid säga nej till. Du har helt enkelt inte rätt som bostadsrättshavare att använda utrymmen utanför lägenheten.D david576 skrev:
Men om du t ex höjer golvet så håller du dig inne i lägenheten. Nu begränsas styrelsens möjligheter att vägra tillstånd. Eller rättare sagt, styrelsen kan alltid vägra men du kan överklaga till hyresnämnden som då prövar om styrelsen har laglig rätt att vägra tillståndet för ändring av avloppsledningen. Rätten att vägra är begränsad till att åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen, d v s styrelse måste kunna visa hur åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Vi ska tala med förening. Vägrar dem så får vi se hur vi löser det vidare.Claes Sörmland skrev:
Precis, om ni skulle bila i betongen så vill du göra åtgärder utanför lägenheten och detta kan föreningen alltid säga nej till. Du har helt enkelt inte rätt som bostadsrättshavare att använda utrymmen utanför lägenheten.
Men om du t ex höjer golvet så håller du dig inne i lägenheten. Nu begränsas styrelsens möjligheter att vägra tillstånd. Eller rättare sagt, styrelsen kan alltid vägra men du kan överklaga till hyresnämnden som då prövar om styrelsen har laglig rätt att vägra tillståndet för ändring av avloppsledningen. Rätten att vägra är begränsad till att åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen, d v s styrelse måste kunna visa hur åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Det är inte uppenbart vad målbilden är med ett rött och ett bått streck.D david576 skrev:
Större kök/matrum?
Längre diskho?
Ska man tolka det som att köket och rummet byter plats?
Om du beskriver vad du försöker lösa genom att flytta diskhon så kansle någon kan komma med en alternativ lösning som blir lättare att genomföra.
Min tolkning är att ni vill sabba/göra om en etta till en mini-tvåa (för att hoppas tjäna lite pengar i framtiden självklart)?
Precis som flera andra svarande i tråden har jag suttit flera brf-styrelser o personligen skulle jag avråda från omgörningen.
Dels för att det kommer kosta ordentligt, dels för frågan vad du får o inte får göra - kommer ta tid, om du ens får igenom det och det kommer bli sämre.
Precis som flera andra svarande i tråden har jag suttit flera brf-styrelser o personligen skulle jag avråda från omgörningen.
Dels för att det kommer kosta ordentligt, dels för frågan vad du får o inte får göra - kommer ta tid, om du ens får igenom det och det kommer bli sämre.
Jag bodde i förening i ett äldre hus där någon flyttade köket och drog nya ventilationskanaler utan tillstånd från styrelsen. Det slutade med att flera grannarna fick matos i sina lägenheter då luften tog nya vägar. Generellt så ligger kök ovanpå varandra för att stammarna går på samma ställe, och matos är inget man tänker på. Lägger du kök under någons sovrum så lukta det. Det blev kostsamt för den som flyttat köket.D david576 skrev:Tack för svar och tips!
Jag har det i åtanke att frånluftventilation kan ställa till det. Min tanke var att kontakta dem som gör OVK i fastigheten och be dem om lösningsförslag. Men nu har jag första hindret med avloppet.
I stadgarna står det följande (se bild). Tolkar jag dig rätt om att styrelsen inte kan neka tillstånd såvida vi inte behöver typ bila upp betongen? Alltså att vi istället höjer golvet.
[bild]
Det är inte 1925 längre så TS fru/sambo behöver inte ett stort kök för att laga mat till TS + 4 barn..D dilemma skrev:Min tolkning är att ni vill sabba/göra om en etta till en mini-tvåa (för att hoppas tjäna lite pengar i framtiden självklart)?
Precis som flera andra svarande i tråden har jag suttit flera brf-styrelser o personligen skulle jag avråda från omgörningen.
Dels för att det kommer kosta ordentligt, dels för frågan vad du får o inte får göra - kommer ta tid, om du ens får igenom det och det kommer bli sämre.
Anledningen till flytten är att vi vill ha ett sovrum där de befintliga köket är nu och sen ett sällskapsrum med kök. Det röda är var köket skulle vara. Blått sträck är sträckan till avloppet.Unikt namn skrev:
Det är inte uppenbart vad målbilden är med ett rött och ett bått streck.
Större kök/matrum?
Längre diskho?
Ska man tolka det som att köket och rummet byter plats?
Om du beskriver vad du försöker lösa genom att flytta diskhon så kansle någon kan komma med en alternativ lösning som blir lättare att genomföra.
Kort sagt vill vi göra en tvåa av en etta.
Det finns väl också nu en ständigt växande skara som varken vill eller ens kan laga mat själva?Claes Sörmland skrev:
Klick, Klick i appen bara så står det en herre med en värmeväska utanför dörren efter en stund......
Men jag ska ärligt säga att de veckor barnen inte bor hos mig så använder jag nästan enbart köket till att koka kaffe, frukost och lunch äts på jobbet och middagen blir nån form av "hämt-mat" eller äta ut tillsammans med någon.
Den enda vettiga lösningen göra ingrepp i bjälklagret om det ens är möjligt samt övertala styrelsen.
Jag hade inte gett mig in att höja golv och sånt för det kommer bara se konstigt ut utan istället gått vidare på att bygga en sovalkov
Jag hade inte gett mig in att höja golv och sånt för det kommer bara se konstigt ut utan istället gått vidare på att bygga en sovalkov

