Panor82
Se till att säkringen är märkt med en symbol liknande bifogad bild med det vertikala strecket så att den är godkänd som frånskiljare.

• Screenshot_20260829_112349_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Så länge som man håller sig till i alla fall någorlunda välkända varumärkena så är alla minibrytare idag klassade som frånskiljare.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Absolut så är ju lagen.

Diskuteras inte så mycket (eller så har jag varit under en sten) ärligt talat aldrig nåt jag tänkt på innan jag skaffade bergvärmepump.
Hos mig går det en helt ny ensamkabel som är klamrat på väggen. Har turen att ha pumpen i samma rum som säkringar.

Nu tycker jag personligen att det är ju väldigt smart. Ja de som finns på bergvärme och är inomhus.

Men vad är grejen med dessa?
Varför måste just värmepumpar ha dessa brytare och på luftvärmepumpar väljer man att ha detta utomhus??...?
Enkel sabotage tänker jag......
Arbetsbrytare/säkerhetsbrytare heter sedan länge frånskiljningsanordning men de äldre begreppen förekommer än idag och kommer fortsätta göra det parallellt med det nya begreppet. Bara så man är medveten om att det är samma sak.

En frånskiljningsanordning är till för att enkelt kunna frånskilja matningen så man kan arbeta säkert efter denna punkt utan risk för elchock.
Därför brukar man montera dessa vid värmepumpar och liknande. Då kan en värmepumpsmontör komma ut för ett servicejobb, använda frånskiljaren på väggen och arbeta säkert utan att behöva gå och och leta efter jordfelsbrytare och säkringar vid centralen.
Det blir även en mer tydlig brytpunkt så mindre risker uppstår.

Det är inget krav att montera sådana men de är bra att ha på rätt ställe.

A
S Sp1nd3l skrev:
Ska byta elcentralen som är i samma rum som pumpen kommer stå i. Måste man fortfarande ha en arbetsbrytare då om elcentralen är så nära? Tänker det blir lite kaka på kaka om säkringen är såpass nära?
En bedömningsfråga. Man måste inte men man kan.

S Sp1nd3l skrev:
Dock är jag fortfarande inte klar på hur jag ska få ut till det ovanför pumpen med dosa/dosor osv. Tycker inte det är snyggt med VP-rör som sticker ut.
Om du ska öppna väggen så skulle jag troligen sätta två infällda kopplingsdosor, en för nätspänningen och en för strömavkännarna & utegivaren, jag hade utanpå monterat en anslutningsdosa på vardera kopplingsdosa.

Eller så sätter man bara utanpåliggande kopplingsdosa över (de flyttade) rörutloppen, samma uppdelning.

S
Demmpa Demmpa skrev:
Om du ska öppna väggen så skulle jag troligen sätta två infällda kopplingsdosor, en för nätspänningen och en för strömavkännarna & utegivaren, jag hade utanpå monterat en anslutningsdosa på vardera kopplingsdosa.

Eller så sätter man bara utanpåliggande kopplingsdosa över (de flyttade) rörutloppen, samma uppdelning.
Det finns ingen större kopplingsdosa eller liknande för tre rör som man kan använda?

kisumisu
A avh67f skrev:
Arbetsbrytare/säkerhetsbrytare heter sedan länge frånskiljningsanordning men de äldre begreppen förekommer än idag och kommer fortsätta göra det parallellt med det nya begreppet. Bara så man är medveten om att det är samma sak.

En frånskiljningsanordning är till för att enkelt kunna frånskilja matningen så man kan arbeta säkert efter denna punkt utan risk för elchock.
Därför brukar man montera dessa vid värmepumpar och liknande. Då kan en värmepumpsmontör komma ut för ett servicejobb, använda frånskiljaren på väggen och arbeta säkert utan att behöva gå och och leta efter jordfelsbrytare och säkringar vid centralen.
Det blir även en mer tydlig brytpunkt så mindre risker uppstår.

Det är inget krav att montera sådana men de är bra att ha på rätt ställe.
Det är väldigt intressant att det är så på vissa saker men inte så på andra saker.

Det nest intressanta var att nör jag hade en rörmokare på besök, som lagade i värmepumpen. Han stängde bara av från värmepumpens egna strömbrytare.

Sen finns det även andra yrkesgrupper som t ex vitvarureparatörer. Tvättmaskinen sönder så bryter reparatören bara från säkringen 🧐

Visst idag finns det i nya installationer stickpropp. Men låååångt ifrån äldre hus har det och majoriteten är än idag fastinstallerade.
Och nya maskiner blir ofta installerade på det gamla viset.

Hjälpte en bekant med ny tvättmaskin kopplade bara kallt bort den gamla. Men inkopplingen var en elektriker tvungen göra (jag ville inte ta den risken) elektriker kommer och vägrar installera eluttag. Var ett hyreshus så kan till en viss del förstå men det skulle ändå varit en bra uppgradering. Så det dröjer nog länge innan allt det här mest fast tvättmaskin är historia......sälert så länge tills husen rivs eller elen görs om helt 🤔

Okej att det finns ju tvättmaskiner som har frånskiljaranordning t ex i allmänna tvättstugor osv men hur mpnga har det så på sin egen tvättmaskin?! Som likväl är fastinstallerat.

Så ibland finnsningen som helst logik i säkerhetsregler......

Frånskiljning ska finnas för all fast ansluten utrustning. Det handlar bara om hur enkelt och tydligt man finner denna frånskiljare, och att den inte bryter mer än vad som är lämpligt.

Det är där stor skillnad på privatbostäder och offentliga byggnader, företag etc. I det senare fallet kan en elektriker/svetsare/mekaniker/rörböjare dyka upp (kanske flera samtidigt) och de vill inte söka efter någon som kan låsa upp dörren till elcentralen för att kunna bryta, utan där behöver brytaren sitta nära och vara så tydlig att även en svetsare förstår vad den gör.

I en bostad kan man tumma på detta. Om ingen är hemma krävs en minst tydlig och korrekt gruppförteckning om det inte finns en brytare i närheten. Men den säkringen bör ju inte bryta lyset i utrymmet, och man vill ha garanti för att ingen slår till den. Så det beror på. För större utrustning som LVP/BVP/Spabad etc är det mer eller mindre en regel att sätta en brytare inom synhåll.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
En annan aspekt av det hela är att anslutning av VP till arbetsbrytare inom X meter ofta ingår i en standardoffert för installation av värmepumpar. Det är väl precis det som rörmokaren har utbildats att göra (ingår i EKP) - allt annat blir ett avsteg som kan debiteras extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.