Hej,
Vi har nyligen satt in en balkongdörr i vårt vardagsrum. Tidigare satt där ett fönster med ett gammalt element under. Vi kom på att om vi bara vänder på elementet och sätter det på sidan av dörren (skulle bara krävas små justeringar av befästningarna/upphängningskrokarna) så kommer ju rören inte behöva dras om, utan på sin höjd justeras lite grann.

Av olika anledningar blev det så att vi snabbt satte in dörren och tänkte att vi löser element frågan senare. Nu är vi där och märker att vi kanske har tagit oss lite vatten över huvudet, trots den i teorin så eleganta lösningen. Som ni ser på bilderna är det undre röret ett gammalt tjockt stålrör och det sitter så hårt att vi inte kan ta loss och kolla hur vi ev. kunde vrida på sista rörböjen, samt korta ner röret så att det hamnar i rätt position. Jag hittar också väldigt lite information online, då alla träffar mest handlar om PEX eller koppar osv.

Någon som kan hjälpa mig hitta mer relevant info? De frågor jag har är:
- Hur kan jag lossa böjen?
- Behöver jag gänga röret om jag kapar av det? Hur gör man isf detta?
- Går det att byta till t.ex
kopparrör istället? Vore det en smartare lösning?
Tack på förhand!

• 20260815_130048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260815_130853.jpg
    Skapa konto
  • 20260815_131259.jpg
    Skapa konto
  • 20260815_131254.jpg
    Skapa konto
  • 20260815_130844.jpg
    Skapa konto
Gamla stålrör kan sitta hårt men det går att skruva isär. Dock behöver du, som du säger, kapa röret så det är nog onödigt att skruva loss. Anlita en rörmokare för detta. Hen har inga problem att kapa röret, gänga det och montera de nya böjar som ev behövs.

P peroande skrev:
Gamla stålrör kan sitta hårt men det går att skruva isär. Dock behöver du, som du säger, kapa röret så det är nog onödigt att skruva loss. Anlita en rörmokare för detta. Hen har inga problem att kapa röret, gänga det och montera de nya böjar som ev behövs.
Skulle gärna göra det själv. Är det så komplicerat/behövs specialutrustning varför rörmokare är den enda vettiga lösningen?

• Gilla
Tom Berg
  • Laddar…
Genom att värma kopplingarna (tänk på brandrisken, bl.a. värmeledning i röret genom väggen) så mjuknar linoljan som användes ihop med linet, så blir det lättare att lossa rörskarvarna.

Använd stora rörtänger eller t.ex. Knipex Cobra XL.

Om man kapar stålröret så kan man istället för att gänga även använda klämringskoppling för stålrör, t.ex. https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal/product/fg0603894/vatette-stal-dy35x1
1787054128376.jpeg
Skapa konto

Och sen gå med kopparrör till radiatorn.

Demmpa Demmpa skrev:
Genom att värma kopplingarna (tänk på brandrisken, bl.a. värmeledning i röret genom väggen) så mjuknar linoljan som användes ihop med linet, så blir det lättare att lossa rörskarvarna.

Använd stora rörtänger eller t.ex. Knipex Cobra XL.

Om man kapar stålröret så kan man istället för att gänga även använda klämringskoppling för stålrör, t.ex. [länk]
[bild]
Och sen gå med kopparrör till radiatorn.
Precis sån information jag letar efter, tack så mycket! 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.