11 002 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Flytt av elcentral - kostnad och vad man ska man tänka på
Det skiljer säkerligen från företag till företag, i vårt fall fick vi flytta mätaren från en vägg till en annan utan att ens få sura miner, allt inomhus. Oavsett så ja, ni får prata med elektriker som då har koll på regler och preferenser hos nätägaren, se bara till att kolla upp din elektriker hos Elsäkerhetsverket.E elmont skrev:Därför att nätägaren vill ha åtkomst till sin mätare oberoende på om det finns folk hemma eller ej.
Så dom brukar INTE acceptera en flytt av elmätare som sitter inomhus om den inte flyttas ut. Och som jag skrev får ingen annan än nätägarens folk flytta eller över huvud taget göra nått med elmätaren och den inkommande kabeln.
Angående gruppcentralen, är en aspekt att ta ställning till om man vill behålla diazed säkringssystemet med proppar eller gå över till säkringar med dvärgbrytare. De föregående tål nämligen kortvariga överlaster bättre från t.ex motorer som startar.
Och om jag förstått 'Stefan Andersson3' korrekt så är det inte sällan som gamla gruppcentralen kan vara i sådant skick att de inte kan vara i fortsatt användning.
Den där kabelhärvan mellan gruppcentralen och taket ser vådlig ut med tanke på brandrisk?
Är väl risk att börja man dra i någon ände så drar man igång ett större jobb. Saker som spricker och måste göras om och när man gör det så fallerar något annat osv.
Flyttar man gruppcentralen kan man också överväga att få dit en gipsskiva eller annat mindre eldfängt än trämaterial bakom.
vattenfalleldistribution.se: Ändra abonnemang | Vattenfall Eldistribution (2024-04-22)
"Om du har mätaren utomhus och vill flytta in den är detta inte tillåtet enligt svensk elsäkerhetsstandard."
"Om din mätare är placerad inomhus bör den flyttas ut. Om det av någon anledning inte är möjligt så kan vi tillåta att flytta den till en annan plats inomhus."
Där ser man.. förbjudet att flytta in mätaren.
Och om jag förstått 'Stefan Andersson3' korrekt så är det inte sällan som gamla gruppcentralen kan vara i sådant skick att de inte kan vara i fortsatt användning.
Den där kabelhärvan mellan gruppcentralen och taket ser vådlig ut med tanke på brandrisk?
Är väl risk att börja man dra i någon ände så drar man igång ett större jobb. Saker som spricker och måste göras om och när man gör det så fallerar något annat osv.
Flyttar man gruppcentralen kan man också överväga att få dit en gipsskiva eller annat mindre eldfängt än trämaterial bakom.
vattenfalleldistribution.se: Ändra abonnemang | Vattenfall Eldistribution (2024-04-22)
"Om du har mätaren utomhus och vill flytta in den är detta inte tillåtet enligt svensk elsäkerhetsstandard."
"Om din mätare är placerad inomhus bör den flyttas ut. Om det av någon anledning inte är möjligt så kan vi tillåta att flytta den till en annan plats inomhus."
När vi för ca 2 år sen skulle flytta elmätaren som tidigare satt på övervåningen förde jag en diskussion med min nätägare. Det var inget problem att flytta på din var jag ville så länge den monterades utomhus. Jag var lite sugen på att flytta ner den i källaren men nej det gick dom inte med på.
Dessutom står följande i länken (vilket betyder att man nog inte bör tala för högt om att man gör en renovering om man vill ha kvar skåpet inne):spikplanka skrev:
Angående gruppcentralen, är en aspekt att ta ställning till om man vill behålla diazed säkringssystemet med proppar eller gå över till säkringar med dvärgbrytare. De föregående tål nämligen kortvariga överlaster bättre från t.ex motorer som startar.
Flytt inne till inne
Om din mätare är placerad inomhus bör den flyttas ut. Om det av någon anledning inte är möjligt så kan vi tillåta att flytta den till en annan plats inomhus. I så fall behöver en servissäkringslåda monteras på utsidan av huset då mätaren ska flyttas. Du bekostar säkringslådan och elinstallatörens arbete med säkringslådan samt ledningarna till mätarplatsen. Utöver detta tillkommer en ändringsavgift på 3525 kronor.
I samband med större renoveringar krävs att anläggningen uppfyller gällande standard, vilket innebär att mätaren behöver flyttas ut till ett fasad- eller markmätarskåp.
Klicka här för att svara