Hej Forumet.

Gården har ett kopplingsskåp i plåt som behöver bytas ut.
Tanken är att i samma veva snygga till installationen med en elcentral istället för de kopplingslådor och mini-centraler där sitter.

Skåpet ska ventileras med någon form av ventilationspluggar, räcker det för att hålla kondensfritt?
Eller bör man ändå sikta på att "sy" med RK eller hitta normdelar som kan ha skenan på ovansidan?
(Exempelvis Hager Quick Connect har inte stöd för skena på ovansidan)

Är det något mer man bör ha koll på?

A
Där det finns risk för kondens så är det alltid en bra ide att göra som du själv föreslår.
Utomhus där temperaturvariationer uppstår och eftersom man inte har någon kontroll över detta så är det så jag också brukar tänka. RK/RQ på undersidan eller skena på ovansidan och ventilationshål öppet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tolkar det som fristående... eller iallafall på vägg.
Ett stort tips är att sätta nån form av tak som både tar regn och sol, det sparar skåpet.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Sitter på en norrvägg, men tänkte köpa ett skåp i rostfritt för att slippa bry mig så länge jag lever =)

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sitter på en norrvägg, men tänkte köpa ett skåp i rostfritt för att slippa bry mig så länge jag lever =)
Du får se upp lite med såna det finns en hel del dåliga fast med förgylld prislapp. Om du försöker få det tätt vilket man ska med plåtkapslingar se till att få dit lämpliga "andningsventiler" för den kontrollerade luftväxlingen som ska till.

Får se vad jag får tag på helt enkelt, kan ju prova tätheten innan jag monterar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.