Hej Forumet.

Gården har ett kopplingsskåp i plåt som behöver bytas ut.
Tanken är att i samma veva snygga till installationen med en elcentral istället för de kopplingslådor och mini-centraler där sitter.

Skåpet ska ventileras med någon form av ventilationspluggar, räcker det för att hålla kondensfritt?
Eller bör man ändå sikta på att "sy" med RK eller hitta normdelar som kan ha skenan på ovansidan?
(Exempelvis Hager Quick Connect har inte stöd för skena på ovansidan)

Är det något mer man bör ha koll på?

A
Där det finns risk för kondens så är det alltid en bra ide att göra som du själv föreslår.
Utomhus där temperaturvariationer uppstår och eftersom man inte har någon kontroll över detta så är det så jag också brukar tänka. RK/RQ på undersidan eller skena på ovansidan och ventilationshål öppet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tolkar det som fristående... eller iallafall på vägg.
Ett stort tips är att sätta nån form av tak som både tar regn och sol, det sparar skåpet.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Sitter på en norrvägg, men tänkte köpa ett skåp i rostfritt för att slippa bry mig så länge jag lever =)

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sitter på en norrvägg, men tänkte köpa ett skåp i rostfritt för att slippa bry mig så länge jag lever =)
Du får se upp lite med såna det finns en hel del dåliga fast med förgylld prislapp. Om du försöker få det tätt vilket man ska med plåtkapslingar se till att få dit lämpliga "andningsventiler" för den kontrollerade luftväxlingen som ska till.

Får se vad jag får tag på helt enkelt, kan ju prova tätheten innan jag monterar det.

Gjorde något liknande ett antal år sedan. Samlade all matning till alla kåkar på fastigheten på ett ställe. Skåpet är det gamla mätarskåpet som är ersatt, inredningen är ett Hager Gamma. Står i norrläge i Skåne och aldrig varit kondensproblem i den, den är inte helt tät i nederkant dock (en tätningslist täcker inte hela nederkanten).

https://www.byggahus.se/forum/threads/fordelningsskap-efter-matarskap.389884/#post-4489345

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Gjorde något liknande ett antal år sedan. Samlade all matning till alla kåkar på fastigheten på ett ställe. Skåpet är det gamla mätarskåpet som är ersatt, inredningen är ett Hager Gamma. Står i norrläge i Skåne och aldrig varit kondensproblem i den, den är inte helt tät i nederkant dock (en tätningslist täcker inte hela nederkanten).

[länk]
Här har nedankanten rostat bort, skåpet är uppskattningsvis 25år gammalt.

Har ni sytt med RK eller satt fasskenor på ovansidan?
Jag är inne på det senare, då samtliga kablar ändå kommer in i nedankant och någon av dem blir lite korta annars.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här har nedankanten rostat bort, skåpet är uppskattningsvis 25år gammalt.

Har ni sytt med RK eller satt fasskenor på ovansidan?
Jag är inne på det senare, då samtliga kablar ändå kommer in i nedankant och någon av dem blir lite korta annars.
Mitt skåp var säkert uppsatt i 30 år det också, ingen rost varken invändigt eller utvändigt ens i spalter.

Angående trådningen minns jag inte helt, elnätet kommer in längst ner och termineras i en kopplingsplint typ Eldon EKS525 eller något liknande. Därifrån upp till brytarna för varje ledning vidare till andra byggnader. Kan inte minns att det var gjort med fasskenor alls.

T tompaah7503 skrev:
Mitt skåp var säkert uppsatt i 30 år det också, ingen rost varken invändigt eller utvändigt ens i spalter.

Angående trådningen minns jag inte helt, elnätet kommer in längst ner och termineras i en kopplingsplint typ Eldon EKS525 eller något liknande. Därifrån upp till brytarna för varje ledning vidare till andra byggnader. Kan inte minns att det var gjort med fasskenor alls.
Ah, tittade noga nu, är ju en del mellanrum mellan respektive brytare.
Såhär ser installationen hos oss ut idag, det mesta går på samma 20A-grupp från elcentralen, förutom ena matningen till boningshuset som är avsäkrad med 16A.

Anakondan är en 16mm2 som man fick tag på billigt en gång i tiden, går till en ekonomibyggnad som i princip endast har belysning.

1784016854636.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen nu är ett Rittal AX 1076.000, det sitter ett AE idag i samma dimension.
Ett Hager Gamma i vänsterkant, hade tänkt två rader, men kanske skulle ta tre rader.
Inkommande på en huvudbrytare nere till vänster och sedan på samma rad fördela rakt ut på dvärgar till de grupper som har en undercentral med JFB. Ovan sätts en JFB och dvärgar till 3fasuttag och elstängslet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ja det såg ju rätt trist ut i nederkant.

Låter som en bra plan. Passa på att montera ett överspänningsskydd eftersom du har din åskledare för inkommande åska (elstängslet) anslutet in i skåpet.

T tompaah7503 skrev:

Låter som en bra plan. Passa på att montera ett överspänningsskydd eftersom du har din åskledare för inkommande åska (elstängslet) anslutet in i skåpet.
Hade först en tanke om att bara lägga i ny plåt, men ena gångjärnet ser dåligt ut, så det lika bra att byta hela, och då gör vi om hela.

Har nog någon form av skydd liggandes, får kolla vad det är för ett

T tompaah7503 skrev:

Tur man aldrig slänger nått, jag får kolla upp sen om det räcker till.

• IMG_20260714_114729.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260714_114734.jpg
    Skapa konto
Det överspänningsskydd du i så fall ska ha ska sitta på elstängslet.

1784023779157.png
Skapa konto

Det du har på bild kan givetvis vara ett komplement på nätsidan. Det verkar vara ett ordinärt mellanskydd med lite hög restspänning (Up).

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det överspänningsskydd du i så fall ska ha ska sitta på elstängslet.

[bild]

Det du har på bild kan givetvis vara ett komplement på nätsidan. Det verkar vara ett ordinärt mellanskydd med lite hög restspänning (Up).
Ett sånt sitter redan en bit bort.
Kan inte skada att slänga dit skyddet, men har inte hört att det skulle vara några problem idag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.