Vi behöver och vill flytta elskåpet. Som man ser på bilderna är det utanpåliggande kablar från elcentralen. Bild nummer 3 visar förslag på var vi kan flytta den, alltså till höger om dörren som bara är ca 3- 4 kabelmeter från var elcentralen sitter idag. Till vänster i bilden ser man var kablarna går från elcentralen, dock inbyggda i en träkonstruktion målad blå- så man ser inte kablarna. Andra alternativet är att flytta elcentralen till under trappen i hallen, vilket blir ca 15-20 kabelmeter från var elcentralen sitter idag. Vi vet att det är Vattenfall som ska flytta elmätaren.

För- och nackdelar med de två alternativen?

Kostnadsförslag för respektive alternativ, och vad skulle vi kunna göra själva?

Annat vi bör tänka på?

• Elcentral med utanpåliggande kablar och elmätare monterad på trävitt vägg. Tavla med blommor och husmotiv under elcentralen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med utanpåliggande kablar längs med en dörröppning i ett hem. Tavlor och elkontakt syns på väggen intill.
    Skapa konto
  • Vägg och tak vid en dörröppning, med detaljer av vitmålad träpanel och delvis omålad vägg; förslag på placering av elskåp.
    Skapa konto
  • Bild av hörnet i ett rum med grå väggar och vitmålade bjälkar, potentiell plats för flytt av elcentral.
    Skapa konto
C
Tycker det ser ut som att det är dags för ett omtag vad gäller hela elinstallationen.
I synnerhet som det ser ut att ha inletts en större renovering.

I praktiken försöka hitta en bra elektriker, gå igenom förutsättningarna på plats och diskutera bästa lösningarna. Men det kommer så klart att kosta en rejäl peng.

• Gilla
aabbe och 8 till
  • Laddar…
Hur långt den skall flyttas tror jag är av underordnad betydelse här. Utan hur långa är de ledningar som går till centralen. Troligen behöver man byta ut dem i hela sin längd mellan centralen och andra änden av ledningen. Inkommande matning går förhoppningsvis att skarva någonstans, så man slipper gräva.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Huh, här var det olika elektriker av skiftande mental status som skapade detta. Jag gillar huvudbrytaren under mätaren.
Är det mätartavlan eller säkringscentralen som ska flyttas?
Bäst är att göra om allt och gör rätt. Gör som #2 säger.

• Gilla
Bittanbej och 2 till
  • Laddar…
Inkommande ledning är nätägarens kabel och den ska ingen annan än nätägaren flytta/ändra, troligen kommer nätägaren att kräva att mätaren flyttas ut i ett nytt mätarskåp (som kunden får bekosta).
Att lämna ett förslag på ca pris är väl nästan omöjligt utan att man har gjort ett platsbesök, det är för många okända variabler, men det kommer att kosta en rätt bra slant.
En vild gissning 50-150 000:- det lägre om man flyttar centralen och bara skarvar vidare dom befintliga kablarna och flyttar ut mätaren. Ska man göra det "snyggt" och dölja ledningarna den högre summan.

• Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker det ser ut som att det är dags för ett omtag vad gäller hela elinstallationen.
I synnerhet som det ser ut att ha inletts en större renovering.

I praktiken försöka hitta en bra elektriker, gå igenom förutsättningarna på plats och diskutera bästa lösningarna. Men det kommer så klart att kosta en rejäl peng.
Ja det är väl som är det svåraste, att hitta en elektriker.

H hempularen skrev:
Hur långt den skall flyttas tror jag är av underordnad betydelse här. Utan hur långa är de ledningar som går till centralen. Troligen behöver man byta ut dem i hela sin längd mellan centralen och andra änden av ledningen. Inkommande matning går förhoppningsvis att skarva någonstans, så man slipper gräva.
Tur att det inte finns så många inbyggda kablar då 😊
Jag vet inte hur inkommande matning brukar se ut men jag tror att våran kommer från en låda som sitter på fasaden. Jag ser inte en anledning till att behöva flytta inmatningen, men vad vet jag 😊

T Thomas_Blekinge skrev:
Huh, här var det olika elektriker av skiftande mental status som skapade detta. Jag gillar huvudbrytaren under mätaren.
Är det mätartavlan eller säkringscentralen som ska flyttas?
Bäst är att göra om allt och gör rätt. Gör som #2 säger.
Eller olika årsmodeller 😊 allt ska flyttas, men ja visst, man kan lika gärna ta bort allt och installera nytt på det andra stället

E elmont skrev:
Inkommande ledning är nätägarens kabel och den ska ingen annan än nätägaren flytta/ändra, troligen kommer nätägaren att kräva att mätaren flyttas ut i ett nytt mätarskåp (som kunden får bekosta).
Att lämna ett förslag på ca pris är väl nästan omöjligt utan att man har gjort ett platsbesök, det är för många okända variabler, men det kommer att kosta en rätt bra slant.
En vild gissning 50-150 000:- det lägre om man flyttar centralen och bara skarvar vidare dom befintliga kablarna och flyttar ut mätaren. Ska man göra det "snyggt" och dölja ledningarna den högre summan.
Varför skulle mätaren behöva flyttas ut för?
Jag förstår att det är inte helt lätt att komma med ett ca pris, men man vill ju ha ett hum iaf. Så tack för ditt inspel

Därför att nätägaren vill ha åtkomst till sin mätare oberoende på om det finns folk hemma eller ej.
Så dom brukar INTE acceptera en flytt av elmätare som sitter inomhus om den inte flyttas ut. Och som jag skrev får ingen annan än nätägarens folk flytta eller över huvud taget göra nått med elmätaren och den inkommande kabeln.

• Gilla
aabbe och 4 till
  • Laddar…
J
Jag tror det är bra att tänka ett steg längre. Hur ansluts all el till centralen, kommer den nya placeringen att medge att få dit all el på ett snyggt sätt?

Vi flyttade elcentral, mätaren och inkommande kabel var redan flyttad från luftledning till skåp tidigare.
Men då hade man dragit en kabel till alla proppar (centralen) som satt i en kattvind där luftledningen en gång gått in.

Vår elektriker skarvade vid skåpet (efter mätaren) och drog till ny central i källaren. Från centralen så gjorde jag en motorväg upp till vinden då jag byggde om både köket helt samt rummet ovanpå köket. Jag reglade ut väggen så det gick in jag minns inte men 10 st flexslangar, som gick både till nya ställen men framförallt till hela köket som fick modern el samt till vinden för att försörja allt gammalt som var kopplat till centralen. Totalt bytte vi väl 70% av husets el samtidigt.

Eftersom jag.... ...erhm... ...någon... jag minns inte vem... drog el i resten av huset, både bytte gammal textilkabel i pansarrör, utanpåliggande och drog helt nytt så blev det inte så superdyrt trots allt. Men elektrikern höll på i många dagar, nästan en vecka, med kök och med att antingen koppla in redan fixad el, eller förbereda dosor med kablar i väntan på inkoppling framåt i tiden av... ...ehrm... den här jag inte minns vem det var... ;)

Vi gjorde detta för typ 8-9 år sen och jag tror det kostade ca 40-50.000 för det jobb elektriker gjorde inkl material... (men inte avdragen rot) Elektriker tog 750kr/h och material (elcentral mm) tror jag kostade strax under 15.000. Jag la ganska många timmar själv, och material för säkert 5-10.000 till (om det räcker). Har sen dess även monterat billaddare och undercentral i en "friggebod". Med de prishöjningar som skett och om man inte gör nåt jobb själv så är det nog rimligt att det kostar bra mycket mer i dagens läge.

Edit2: Refererat till din bild så har vi en betydligt större anläggning och kravet på estetik tror jag också är många gånger högre, om du inte har en ambition att byta all el, för elen som går till uttag och brytare från elcentralen ser ju ut "som skit" (förlåt att jag säger det) - om det bara är att flytta elcentralen och skarva vidare ledningar med samma estetiska nivå du har nu så bör det inte vara dyrt. Men jag misstänker att du just inte vill ha en spaghetti med hängande med plastklammer sne och vind kabel som osar hemmapul...

Ska du dra om all el och inte fälla in den (det är ett jättejobb med både elektriker och snickare - om ni inte kan göra det själva) - då måste du verkligen få tag på en estetisk elektriker. Det går att dra utanpåliggande kabel snyggt, men inte med de kabeltyper och uttag du har nu. Man måste ha rätt kabel, snygga dosor och uttag/brytare. Och helst nån som vill jobba "historiskt" med porslinsdosor och retrouttag för att få tidsenlig stil med vad jag antar ett äldre torp...

Redigerat:
  • Gilla
joakimbrodd och 4 till
  • Laddar…
Cecilia Skeppström Cecilia Skeppström skrev:
Vi behöver och vill flytta elskåpet. Som man ser på bilderna är det utanpåliggande kablar från elcentralen. Bild nummer 3 visar förslag på var vi kan flytta den, alltså till höger om dörren som bara är ca 3- 4 kabelmeter från var elcentralen sitter idag. Till vänster i bilden ser man var kablarna går från elcentralen, dock inbyggda i en träkonstruktion målad blå- så man ser inte kablarna. Andra alternativet är att flytta elcentralen till under trappen i hallen, vilket blir ca 15-20 kabelmeter från var elcentralen sitter idag. Vi vet att det är Vattenfall som ska flytta elmätaren.

För- och nackdelar med de två alternativen?

Kostnadsförslag för respektive alternativ, och vad skulle vi kunna göra själva?

Annat vi bör tänka på?
Hej.
Man skulle kunna lämna fast pris på själva flytt av central- dvs ett pris för
Ny central. Med nya säkringar. Jag skulle inte bara flytta den befintliga åt
En kund, om Man inte kan garantera att den är i bra skick. Det kan medföra år av garanti saker man inte kan ta höjd för, som den gamla centralen orsakar. Av erfarenhet så är det absolut sämsta att ta sig an flytt av gamla grejer.
Sen ett estimat/budget för antingen ”bara” skarva alla kablar. Då får du massor med dosor överallt. Oavsett vart centralen ska.
För er del på budget uppskattad mot löpande kostnad. Självklart med redovisning med kabel meter som går åt och timmar.
Men i detta fall, så rekommenderar jag först. Byt el systemet. Vissa saker/kablage kan möjligen återanvändas. Beroende på
Hur gammal kabel är, jordat eller inte?
Samma där, estimat budget/ med löpande räkning.
Tar ni in fast pris oavsett på vad ni gör.
Så behövs det en buffert för
Elektriker. Man behöver ta höjd för allt gammalt som troligen ingen vet hur det är
Gjort. Man får projektera om lite för se hur installationers är
Gjorda idag, och försöka fördela typ på
Samma sätt. Men det är nog en herrejösses massa ”hemma” elektriker som gjort en del skulle jag tro.
Detta arbete krävs hög transparens och kommunikation med Kunden.

• Gilla
aabbe och 1 till
  • Laddar…
Cecilia Skeppström Cecilia Skeppström skrev:
Varför skulle mätaren behöva flyttas ut för?
Jag förstår att det är inte helt lätt att komma med ett ca pris, men man vill ju ha ett hum iaf. Så tack för ditt inspel
Man gör oftast det idag. Det är för att som annan säger. Nätägaren vill ha återkomst till mätaren 24/7. Sen blir det så också att kunden äger kabeln in till huset. Alltså ansvaret för den landar på kunden. Så är det alltid i nyanslutningar. Man sätter ett fasadmätarskåp
Eller markskåp beroende på situationen.
Men inte detta fall. Så kan man låta mätaren sitta där Den är. Så länge man inte rör inkommande kabel eller ”andra sidan av mätaren, så behövs inget anmälas till nätägaren. Man utför alltså arbete efter mätaren/ på kundens sida. Men det medför ju att man får dra om kabeln från mätaren/huvudbrytaren till elcentralens nya plats. Och mätaren sitter kvar där den är. Ska den flyttas så måste den anmälas till nätägaren. Man kan skarva matningen bara som går till centralen, man behöver alltså inte röra något så. Men svårt att avgöra utan sett på plats, baserat på bilder dock.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror det är bra att tänka ett steg längre. Hur ansluts all el till centralen, kommer den nya placeringen att medge att få dit all el på ett snyggt sätt?

Vi flyttade elcentral, mätaren och inkommande kabel var redan flyttad från luftledning till skåp tidigare.
Men då hade man dragit en kabel till alla proppar (centralen) som satt i en kattvind där luftledningen en gång gått in.

Vår elektriker skarvade vid skåpet (efter mätaren) och drog till ny central i källaren. Från centralen så gjorde jag en motorväg upp till vinden då jag byggde om både köket helt samt rummet ovanpå köket. Jag reglade ut väggen så det gick in jag minns inte men 10 st flexslangar, som gick både till nya ställen men framförallt till hela köket som fick modern el samt till vinden för att försörja allt gammalt som var kopplat till centralen. Totalt bytte vi väl 70% av husets el samtidigt.

Eftersom jag.... ...erhm... ...någon... jag minns inte vem... drog el i resten av huset, både bytte gammal textilkabel i pansarrör, utanpåliggande och drog helt nytt så blev det inte så superdyrt trots allt. Men elektrikern höll på i många dagar, nästan en vecka, med kök och med att antingen koppla in redan fixad el, eller förbereda dosor med kablar i väntan på inkoppling framåt i tiden av... ...ehrm... den här jag inte minns vem det var... ;)

Vi gjorde detta för typ 8-9 år sen och jag tror det kostade ca 40-50.000 för det jobb elektriker gjorde inkl material... (men inte avdragen rot) Elektriker tog 750kr/h och material (elcentral mm) tror jag kostade strax under 15.000. Jag la ganska många timmar själv, och material för säkert 5-10.000 till (om det räcker). Har sen dess även monterat billaddare och undercentral i en "friggebod". Med de prishöjningar som skett och om man inte gör nåt jobb själv så är det nog rimligt att det kostar bra mycket mer i dagens läge.

Edit2: Refererat till din bild så har vi en betydligt större anläggning och kravet på estetik tror jag också är många gånger högre, om du inte har en ambition att byta all el, för elen som går till uttag och brytare från elcentralen ser ju ut "som skit" (förlåt att jag säger det) - om det bara är att flytta elcentralen och skarva vidare ledningar med samma estetiska nivå du har nu så bör det inte vara dyrt. Men jag misstänker att du just inte vill ha en spaghetti med hängande med plastklammer sne och vind kabel som osar hemmapul...

Ska du dra om all el och inte fälla in den (det är ett jättejobb med både elektriker och snickare - om ni inte kan göra det själva) - då måste du verkligen få tag på en estetisk elektriker. Det går att dra utanpåliggande kabel snyggt, men inte med de kabeltyper och uttag du har nu. Man måste ha rätt kabel, snygga dosor och uttag/brytare. Och helst nån som vill jobba "historiskt" med porslinsdosor och retrouttag för att få tidsenlig stil med vad jag antar ett äldre torp...
Absolut dom roligaste jobben, arbeten man får använda sin erfarenhet och skicklighet klamra och får snygga installationer som skall synas. Nytt ska se gammalt ut. Men det kräver mer tid än bara dra färdigdragen plastslang. Man kan göra det. Men rekommenderas som du skriver , bygga in. Sen. Så slipper man se slangarna. Bygger såkallade kabelstråk.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
TRJBerg
Det hade nog hjälpt med planritning på huset så man kan se möjligheter.
Själv skulle jag flytta mätaren till ett skåp på fasaden (då nätägaren troligen kommer att kräva det om man flyttar på mätaren)
Sedan efter planering av ny eldragning i huset flytta el/säkringsskåpet etc till en plats som är lätt åtkomlig (bl a ståhöjd) och inte orsakar onödigt långa eller många eldragningar.
Efter det dra om ledningar som är fult dragna eller har onödigt många skarvar.
Men det här beror förstås på hur mycket pengar man kan/vill satsa på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.