Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Nissens Nissens skrev:
Du överdriver kraftigt. Jag har råkat göra sådana kortisar kanske ett par ggr genom åren, och har samtliga fingrar i behåll. Fick vad jag minns inga skador alls faktiskt.

Däremot är det obegåvat att meka med ringar och armband etc på sig.

Att skruva av pluspolen först har jag alltid gjort utan en enda incident pga det.

Så tagga ner lite, ts har inte gjort så galet rörande detta.
Det har jag med gjort, det blixtrar till och man hoppar till och konstaterar att man var lite korkad. Jag har nog gjort det minst 5 ggr och jag har varit medveten om risken åtminstone 4 av gångerna. Jag har också sprängt ett batteri i ansiktet, jag missade min besiktningstid den dagen.... Jag har också kamrater som bränt sig som helvete. Så när det är nån som uppenbarligen inte förstår en eventuell konsekvens så tycker jag inte det är så överdrivet faktiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det har jag med gjort, det blixtrar till och man hoppar till och konstaterar att man var lite korkad. Jag har nog gjort det minst 5 ggr och jag har varit medveten om risken åtminstone 4 av gångerna. Jag har också sprängt ett batteri i ansiktet, jag missade min besiktningstid den dagen.... Jag har också kamrater som bränt sig som helvete. Så när det är nån som uppenbarligen inte förstår en eventuell konsekvens så tycker jag inte det är så överdrivet faktiskt.
Hur många fingrar blev ni av med? Det är ju det han säger kommer att hända…. Att fingrar försvinner..

Hela diskussionen om vilken batteripol som skall skruvas loss först är så urbota dum. Att säga att man alltid tar bort pluspolen först och det har gått bra är som att säga att det är ofarligt att springa över spåren precis framför tåget för "det har jag gjort många gånger utan att något hänt".

Det är inte alla gånger det gått bra som är intressant...det är gången man råkar snubbla på rälsen som betyder något.

Ska man ta bort någon batteripol på bilen är det alltid minuspolen som skall tas först. Då elimineras risken för att man råkar kortsluta verktyget eller annat elektriskt ledande mot någon jordpunkt i bilen. Man kanske råkar snubbla på rälsen...men det finns inget tåg att bli mosat av.

• Gilla
Mats-S och 7 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Hur många fingrar blev ni av med? Det är ju det han säger kommer att hända…. Att fingrar försvinner..
Ingen jag känner har blivit av med fingrar. Jag blev nersyrad av ett sprängt batteri och slängde mig i duschen med kläderna på. Kläder som sen ramlade av i stora bitar men inga övriga personskador och ögonen klarade sig. Det kändes dock som en jävla tur. Materiellt rostigt motorrum och syrastänk i halva garaget. Tillägas att det var en kortslutning med ljusbåge och en vätgasexplosion pga ljusbågen.

Andra jag känner har fått ordentliga brännmärken mest skulle jag säga. Det finns dock kusliga fall när nån kukat till det ordentligt så det är inte fel i sak. Men "kommer att hända" är väl inte korrekt, "kan hända om man har otur" är väl mer så som jag ser det.

Nissens
F fsn skrev:
Ingen jag känner har blivit av med fingrar. Jag blev nersyrad av ett sprängt batteri och slängde mig i duschen med kläderna på. Kläder som sen ramlade av i stora bitar men inga övriga personskador och ögonen klarade sig. Det kändes dock som en jävla tur. Materiellt rostigt motorrum och syrastänk i halva garaget. Tillägas att det var en kortslutning med ljusbåge och en vätgasexplosion pga ljusbågen.

Andra jag känner har fått ordentliga brännmärken mest skulle jag säga. Det finns dock kusliga fall när nån kukat till det ordentligt så det är inte fel i sak. Men "kommer att hända" är väl inte korrekt, "kan hända om man har otur" är väl mer så som jag ser det.
Precis. Det är det jag menar, han skrev att man blir av med några fingrar om man gör si eller så. Det är en kraftig överdrift enligt mig.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
En kompis skulle känna på en slang och la förlovningsringen mot + och jord, han skrek duktigt och slet åt sig en cider och hällde på handen, skapligt brännmärke under ringen, det kunde gått ordentligt på tok...

F
Nissens Nissens skrev:
Precis. Det är det jag menar, han skrev att man blir av med några fingrar om man gör si eller så. Det är en kraftig överdrift enligt mig.
Lite….i 99999 fal av 100k. Men jag tror 1 av 10 bränner sig som helvete.

Som jag skrivit ovan, så går det att undvika.

P Paxman skrev:
På bilden i inlägg #74 [länk] ser man att minuspolen är skyddad av en plastkåpa medan pluspolen är helt fri. Detta har jag aldrig sett i en bil, och det är helt fel. Plastskydd över minuspolen är helt onödigt medan ett plastskydd över pluspolen borde vara obligatoriskt.

Antingen har någon monterat plastskyddet på fel pol i TS bil eller så har det brunnit i huvudet på någon på VW.
Plastbiten på minuspolen har en funktion.
Den håller informationsdekalen som visar att man inte ska ansluta laddklämma på batteriets minuspol utan på jordpunkten i chassiet. Därför att bilen är utrustad med strömsensor vid kabelskon mellan batteri och chassie.
Laddar man (eller tar ut ström) direkt på batteripolen tappar bilen räkningen på laddstatusen och kan börja larma.

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var inte otrevligt, det var en fråga som efter att ett 10-tal personer sagt samma sak utan att du förstår kändes relevant.
Jo, mycket otrevligt. Skärp dig.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
H Hybro skrev:
Som jag skrivit ovan, så går det att undvika.
Som vi skrivit är risken att bli av med fingrar väldigt liten. Du överdriver den risken kraftigt.

N
M MagHam skrev:
Serenando:
Ingen aning varför du lägger in en "flin-smiley" på mitt inlägg #127.

När min Yeti var 4 år (runt 2020) så hade den följande konstaterade elfel:
- Signalhorn stendött.
- Vänster dörr C-lås ur funktion.
- Givare till motorhuv avbrott.
- Falsklarm intermittenta från AdBlue-tank.
- Styrning av sidobackspeglar glapp/överledning.

Jag vill att du svarar ja eller nej på följande fråga:
Är detta helt normalt på en relativt ny, välskött personbil?
Han lägger in skrattande smiley hej vilt! Inget att bry sig om.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
F
M Förstagångsköparen skrev:
Jo, mycket otrevligt. Skärp dig.
Lägg ner gubben. Du har varit så otroligt dum och naiv från början att 90% har trott att du är ett troll så bara ge dig. Ingen har varit otrevlig mot dig trots det, mest konstaterat att du antingen trollar eller är obotligt naiv och tekniskt dåligt bevandrad. Acceptara det och tyck inte så synd om dig själv.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lägg ner gubben. Du har varit så otroligt dum och naiv från början att 90% har trott att du är ett troll så bara ge dig. Ingen har varit otrevlig mot dig trots det, mest konstaterat att du antingen trollar eller är obotligt naiv och tekniskt dåligt bevandrad. Acceptara det och tyck inte så synd om dig själv.
Du är toxic och obehaglig. Mobbare är du. Du älskar att vara elak mot din omgivning.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Den här off topic-tråden har spårat ur och stängs därför.

/Moderator

• Gilla
Manhunter och 7 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.