23 254 läst ·
179 svar
23k läst
179 svar
Flera lampor började lysa på en gång i bilen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Effekten blir samma om du lägger ett verktyg av metall mellan batteriets pluspol och bilens metalldelar, minuskabeln är ansluten till chassi och motor så i princip all metall i bilen är en minuspol.M Förstagångsköparen skrev:
Elektrikern sa att det var ofarligt iallafall. Han är utbildad i el. Han har nog koll.H Hybro skrev:Du verkar ju inte vilja förstå. Försökte åskådliggöra verkligheten.
En gång till:
Att göra så, fast du vägrar att ta emot dig detta är att det är det samma som om du lägger, skiftnyckel, blocknyckel mellan batteriets pluspol och allt annat som är anslutet till minuspol, d v s chassiet mm som jag nämnde ovan. T o m de hydraulrör jag nämnde tidigare.
Gå nu inte ut och testa detta. Det är direkt farligt. Tror mig.
Lek med nåt annat i stället.
Du överdriver kraftigt. Jag har råkat göra sådana kortisar kanske ett par ggr genom åren, och har samtliga fingrar i behåll. Fick vad jag minns inga skador alls faktiskt.H Hybro skrev:
Däremot är det obegåvat att meka med ringar och armband etc på sig.
Att skruva av pluspolen först har jag alltid gjort utan en enda incident pga det.
Så tagga ner lite, ts har inte gjort så galet rörande detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Problemet är att den elektrikern säkert inte är utbildad inom bilel som fungerar lite annorlunda än det man har i hemmet. I en bil har man en pluspol och massor med minuspoler pluspolen är på batteriet, minuspol är också på batteriet, men också alla metalldelar som är anslutna till karossen, för det är så man gör.M Förstagångsköparen skrev:
När du tänker "Klart jag inte lägger en skiftnyckel mellan pluspolen på batteriet och minuspolen på batteriet" så måste du också förstå att en stor del av bilen är "minuspolen på batteriet", inte bara den runda del som faktiskt sitter på batteriet.
När du ska ge starthjälp till en annan bil sätter man en kabel mellan pluspolerna på batteriet och sen en kabel från minuspol på givarbilens batteri till metall någonstans på mottagarbilen, en bit ifrån batteriet. Det fungerar för att den metall man ansluter till också fungerar som minuspol. Så fungerar det inte med den el som din elektriker jobbat med.
Jag förstår. Jag har googlat lite nu och det stämmer ju att man ska ta minuspolen först. Så det ska jag göra nästa gång. Men att det skulle vara farligt att koppla ur pluspolen först hittar jag inget om.Fairlane skrev:
Problemet är att den elektrikern säkert inte är utbildad inom bilel som fungerar lite annorlunda än det man har i hemmet. I en bil har man en pluspol och massor med minuspoler pluspolen är på batteriet, minuspol är också på batteriet, men också alla metalldelar som är anslutna till karossen, för det är så man gör.
När du tänker "Klart jag inte lägger en skiftnyckel mellan pluspolen på batteriet och minuspolen på batteriet" så måste du också förstå att en stor del av bilen är "minuspolen på batteriet", inte bara den runda del som faktiskt sitter på batteriet.
När du ska ge starthjälp till en annan bil sätter man en kabel mellan pluspolerna på batteriet och sen en kabel från minuspol på givarbilens batteri till metall någonstans på mottagarbilen, en bit ifrån batteriet. Det fungerar för att den metall man ansluter till också fungerar som minuspol. Så fungerar det inte med den el som din elektriker jobbat med.
Och jag har inte den koll på hushållsel en elektriker har men från och till skruvat bilar, mopeder och motorcyklar mer eller mindre framgångsrikt i mer än 30år eller nåt sånt. Jag har även sprängt ett batteri i ansiktet när jag anslöt det, tror det var 1990. Jag jobbar även dagligen med produktutveckling av elmaskiner och har koll nog för att säga att din elektriker snackar skit.M Förstagångsköparen skrev:
Det är ofarligt att körs bil utan bilbälte med, det är när man krockar det är bra att ha. Det kan ju ha varit så med att elektrikern (som varit elektriker i 40 år) är så pass skumögd vid det här laget att han inte såg + och trodde det var minuspolen han lossade på och trodde det var lock på pluspolen?
Imponerade att du inte kan ta till dig. Varför ställde du öht en fråga hör från början då du har tillgång till en elektriker som kan allt?
Det är helt ofarligt att koppla ur pluspolen så länge inget kommer i kontakt med jord.M Förstagångsköparen skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 868 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 868 inlägg
Bortsett från att skada sig själv kan bilen gå åt skogen. Minns en ung kille som köpt en Saab 9-5 av tidig modell där turboröret vid insuget är i aluminium och går i närheten av batteriets pluspol. Han skruvade (dumt nog) på pluspolen först, kom åt insugningsröret, och den bilen gick aldrig ordentligt igen. Troligen skrotades bilen pga ringa värde, men ännu en 9-5 borta helt i onödan.F fsn skrev:Det är du själv som dumförklarar dig genom att inte lyssna på de som vet, alternativt att du tramsar. Enkelt…. gör som folk har sagt till dig att göra från början, man skruvar av minuspolen först av den enkla anledningen att i princip all metall på bilen som du kan ta på är samma potential som minuspolen. Det är inte ovanligt med en feting mellan plus och karossdel och då är det inte roligt längre.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 868 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 868 inlägg
På den gamla goda tiden var Sverige ett klokt land där man inte stod och rökte samtidigt som man tankade bilen med bensin. Åkte man ner till Italien på 1970-talet bolmades det friskt vid pumparna, med ibland katastrofalt resultat.M Förstagångsköparen skrev:
Det handlar om att riskminimera, att inte göra på ett sätt som kan leda till stora skador vid minsta misstag.
Ungefär som man på Varta-labbet hade test av nyanställd att kontrollera polavstånd på batterier med skjutmått i metall. De stoppades redan när de tog fram skjutmåttet ska tilläggas.
Men att utgå från att lossa minus först är ett bra råd.
Men att utgå från att lossa minus först är ett bra råd.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
På bilden i inlägg #74 https://static.byggahus.se/attachments/images/large/768/768978-8613f47d039b590d0ae9d3d9fcd165c2.jpg ser man att minuspolen är skyddad av en plastkåpa medan pluspolen är helt fri. Detta har jag aldrig sett i en bil, och det är helt fel. Plastskydd över minuspolen är helt onödigt medan ett plastskydd över pluspolen borde vara obligatoriskt.M Förstagångsköparen skrev:
Antingen har någon monterat plastskyddet på fel pol i TS bil eller så har det brunnit i huvudet på någon på VW.