Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är väl en krans med magneter integrerat i hjullagret eller navet.

Nu verkar ju TS ha löst mysteriet men jag fick lite lattjo elfel när jag kopplade in min flång nya 12V kylbox i Seat'en. Nu var det snart tre år sen så jag kommer inte ihåg vad det var som strulade men typ att fönsterhissen inte funkade eller backsensorn tjöt etc. Tog ett tag innan jag fattade men kopplade ur boxen och då slutade problemen. Bytte sedan ut boxen på garanti och den nya boxen orsakade inga problem.

I detta fallet verkar det ju inte att ha med biltema-prylen att göra men nog fan kan inkopplade skitprylar orsaka mysko elfel.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ok, så du/tidigare ägare/mekaniker hade misskött underhållet, eller skadat bromsskivan vid hjulbyten eller fått en dålig bromsskiva monterad, så till den milda grad att skivan gick sönder. Det var droppen som fick dig att aldrig mer köpa en Audi? Du vet att Audi inte gör bromsskivor väl?
Jag svarar genom att citera mig själv: "Jag orkar inte lista alla problem jag hade, men rost är givet. Det som dock var spiken i kistan var en bromsskiva som släppte ifrån navet vid en normal inbromsning."

Sen har jag hjälpt flera andra med bilar från VW med diverse konstiga fel...och det räcker med att promenera över valfri parkeringsplats med fler än 50 bilar och kolla vilka som är rostiga för att inse att tyska bilar är sjukt överprissatta, av dålig kvalité och byggda för att generera "after sale"-intäkter till koncernen.

H Hybro skrev:
[bild]
Polskor till Pluspol skulle lossas först, med en blocknyckel.

Blev sjukhuset i stället.
Polsko - pluspol - blocknyckel. Och denna gång via en armlänk av silver till nåt som var förenat med chassie (minuspol). Hade det varit via blocknyckeln direkt, så hade gossen varit utan fingrar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Man lossar på skruven som sitter på poolen närmast mig. Ned längst ner på bilden. Sen lyfter man av den bara. Inga problem när jag gjort det.
Ja just det. Närmast dig. Och strax till vänster hydraulrör. Lägg en blocknyckel av misstag mellan dessa, så blir det ett ordentligt fyrverkeri.

Varför stöna med att ta en sådan risk?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Kan det vara så att VW generellt har/haft undermåliga leverantörer av elkomponenter?
VAG påstås ha köpt billig skit från Kina under ett antal år, jag har en VW -12 där båda framfjädrarna brustit under 11 500mil jag hade även en VW -03 där nästan inga reparationer alls gjordes under mitt ägande från ca 10 500 mil till 32 000 mil.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja just det. Närmast dig. Och strax till vänster hydraulrör. Lägg en blocknyckel av misstag mellan dessa, så blir det ett ordentligt fyrverkeri.

Varför stöna med att ta en sådan risk?
Minuspoolen är täckt av en plastlucka så det finns ingen risk. Jag förstår inte riktigt faran i detta.

F
Minuspoolen är täckt av en plastlucka så det finns ingen risk. Jag förstår inte riktigt faran i detta.
Du förstår uppenbarligen inte eller så gör du dig till. Lyssna på vad folk skriver. Dom vet, du gör det inte öht. Den plastluckan hjälper dig inte.

Lägg nyckeln som det är sagt från plus till rören eller till nåt annat på karossen så ser vi hur plastluckan över minuspolen gör sitt jobb.

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:

Du förstår uppenbarligen inte eller så gör du dig till. Lyssna på vad folk skriver. Dom vet, du gör det inte öht. Den plastluckan hjälper dig inte öht.

Lägg nyckeln som det är sagt så ser vi hur plastluckan gör sitt jobb.
Varför ska du dumförklara folk bara för att de inte förstår ett visst fenomen? Väldigt omoget.

Jag tar en skiftnyckel och skruvar upp muttern till pluspoolen, tar sedan av pluspoolen. Då är batteriet urkopplat. Enkelt. Sen sätter jag tillbaka det på samma sätt.

F
Varför ska du dumförklara folk bara för att de inte förstår ett visst fenomen? Väldigt omoget.

Jag tar en skiftnyckel och skruvar upp muttern till pluspoolen, tar sedan av pluspoolen. Då är batteriet urkopplat. Enkelt. Sen sätter jag tillbaka det på samma sätt.
Det är du själv som dumförklarar dig genom att inte lyssna på de som vet, alternativt att du tramsar. Enkelt…. gör som folk har sagt till dig att göra från början, man skruvar av minuspolen först av den enkla anledningen att i princip all metall på bilen som du kan ta på är samma potential som minuspolen. Det är inte ovanligt med en feting mellan plus och karossdel och då är det inte roligt längre.

• Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
Alltså!
Minuspolen på batteriet är direkt till metallchassiet, motorn, växellåda, dörrar mm på de allra flesta bilar.

Riskfritt att lägga skiftnyckel eller blocknyckel mellan minuspol och
nåt jag skrev ovan.

- Om du gör motsvarande från pluspol, så rekommenderar jag ansiktsvisir, skyddshandskar mm.
Tillgänglighet till vatten, att spola bort batterisyra mm.

En granne till mig gjorde just så. Alltså pluspol i kontakt med i princip allt som är anslutet till minus. Hörde smällen inne i mitt hus.
Han visste exakt vad som hänt vid stora smällen. Rev av sig kläder och slängde sig i duschen. Och ja, det blev en del arbete att ta reda på i bilens motorrum.

Skulle Du våga att lägga en större skiftnyckel mellan pluspol och minuspol på batteriet?

Svara nu ärligt! Utan nåt flams.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är du själv som dumförklarar dig genom att inte lyssna på de som vet, alternativt att du tramsar. Enkelt…. gör som folk har sagt till dig att göra från början, man skruvar av minuspolen först av den enkla anledningen att i princip all metall på bilen som du kan ta på är samma potential som minuspolen. Det är inte ovanligt med en feting mellan plus och karossdel och då är det inte roligt längre.
Elektrikern jag pratade om förut har varit elektriker i 40 år och han gjorde exakt samma som jag. Litar ganska mycket på honom.

H Hybro skrev:
Alltså!
Minuspolen på batteriet är direkt till metallchassiet, motorn, växellåda, dörrar mm på de allra flesta bilar.

Riskfritt att lägga skiftnyckel eller blocknyckel mellan minuspol och
nåt jag skrev ovan.

- Om du gör motsvarande från pluspol, så rekommenderar jag ansiktsvisir, skyddshandskar mm.
Tillgänglighet till vatten, att spola bort batterisyra mm.

En granne till mig gjorde just så. Alltså pluspol i kontakt med i princip allt som är anslutet till minus. Hörde smällen inne i mitt hus.
Han visste exakt vad som hänt vid stora smällen. Rev av sig kläder och slängde sig i duschen. Och ja, det blev en del arbete att ta reda på i bilens motorrum.

Skulle Du våga att lägga en större skiftnyckel mellan pluspol och minuspol på batteriet?

Svara nu ärligt! Utan nåt flams.
Inte efter att ni skriver allt detta. Men frågan är varför jag skulle lägga en större skiftnyckel mellan pluspol och minuspol?

Du verkar ju inte vilja förstå. Försökte åskådliggöra verkligheten.

En gång till:

Att göra så, fast du vägrar att ta emot dig detta är att det är det samma som om du lägger, skiftnyckel, blocknyckel mellan batteriets pluspol och allt annat som är anslutet till minuspol, d v s chassiet mm som jag nämnde ovan. T o m de hydraulrör jag nämnde tidigare.

Gå nu inte ut och testa detta. Det är direkt farligt. Tror mig.
Lek med nåt annat i stället.

F
Elektrikern jag pratade om förut har varit elektriker i 40 år och han gjorde exakt samma som jag. Litar ganska mycket på honom.
Men kör på då, din elektriker verkar ha koll. 🤣

En positiv bieffekt blir väl att du inte kommer att bry dig om några eventuella varningslampor. Nackdelen är att du kan sakna två fingrar på högerhanden och vara blind på vänster öga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.