Hej
Fråga 1
Om man har flera byggnader och vill ha en normcentral i 3 byggnader har jag tänkt på denna lösning. Jag tänker att det bästa är att dra 3-fas + PEN till det jag kallar distributionscentral utan jordfelsbrytare.
Från distributionscentralen 3-fas + PEN vidare till Normcentralen i huset samt till de 2 andra byggnaderna som får var sin egen normcentral med jordfelsbrytare likt normcentralen på bilden. Verkar det klokt?

Fråga 2
Jag har ett elverk på 6,5kW 1-fas som skall utgöra reservkraft. Det finns inte några 3-fas förbrukare i någon av byggnaderna. Därför undrar jag om det inte går att koppla in elverket via ett växlande 3-fasrelä (Transfer switch).

- När anläggningen är i normaldrift används alla 3-faser från nätet som vanligt.
- När elverket kopplas in växlar reläet där alla 3 faserna är kortslutna och således levererar 1-fas till hela systemet men från en fas. Det borde inte vara något problem så länge man inte har några 3-fas förbrukare, eller är jag ute och cyklar, skulle det vara ok att göra så med ett 3-fas elverk?

Fråga 3
Från elverket, skall man använda ett jordspett?

• Elektriskt kopplingsschema för bostad med distribution, generator, gäststuga, garage och säkerhetskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perrer och 1 till
  • Laddar…
Nu är det så att vid omkoppling till reservkraft så ska det vara en speciel brytare för reservkraft och den ska vara manuell. I ditt fall nu vid ev fel på något så kan det gå ut spänning på nätet. Får under inga omständigheter till 100 % hända. Så en reservkraftbrytare är ett måste för dig. Så du måste nog tänka om lite. Har du tänkt att aggregatet ska start själv vid strömavbrott.

Edit ävensom att om du drar TN-C så ska PEN vara 10 m2 så det blir att dra fram minst 4X10 m2 mellan husen

Utöver det jonaserik pratar om kring reservkraftsomkopplare måste du även fundera igenom hur nätet ser ut efter centralerna. Har du inga trefasgrupper (du säger att du inte har några trefasförbrukare, men det är inte samma sak)? Om du matar en trefasgrupp med en fas kommer du överbelasta nollan.

• Gilla
Berthramb
  • Laddar…
Det låter ex. konstigt om du inte har åtminstonde en spis/häll som matas med minst två faser. De måste i så fall vara olika matande faser.

Hur hög effekt är kraftverket på?

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Är inte tex spisen 2-fas ? Är ju väldigt få idag som kör enfasspis…

J jonaserik skrev:
Nu är det så att vid omkoppling till reservkraft så ska det vara en speciel brytare för reservkraft och den ska vara manuell. I ditt fall nu vid ev fel på något så kan det gå ut spänning på nätet. Får under inga omständigheter till 100 % hända. Så en reservkraftbrytare är ett måste för dig. Så du måste nog tänka om lite. Har du tänkt att aggregatet ska start själv vid strömavbrott.

Edit ävensom att om du drar TN-C så ska PEN vara 10 m2 så det blir att dra fram minst 4X10 m2 mellan husen
Aj då, ja det är ju ca. 50 meter i mark och den är 2.5mm2. Jag har ju bara 16A, 10mm2 är ju för 35A, du menar om man har säkrat för 32A?

Inet i de två andra byggnaderna är det säkrat med 10A

Den kabel som ligger i marken idag är en 5-ledare 2.5mm2. Men skulle det göra någon skillnad i ström om jag istället kopplade in alla 5 kablarna och gör om distributionscentralen till TN-S?

Jo jag har tänkt att generatorn startar automatiskt och kickar in då den har stabiliserat sig. Så det kommer att bli svart 30 sek.
Reservkraftbryraren är en växlande kontaktor så det väljer om inkommande ström kommer från nätet ELLER reservkraften, reläet kan aldrig stå i två lägen samtidigt. Utomlands och i offentliga lokaler, sjukhus, industrin används det ju. Det kan ju knappast vara en fysisk person som åker dit och ställer om till reservkraft?

Ja du det är mycket att fundera på men detta var bara en ide jag har och säkert långt ifrån vad det slutgiltigen kommer att bli.

P PatrikJo skrev:
Utöver det jonaserik pratar om kring reservkraftsomkopplare måste du även fundera igenom hur nätet ser ut efter centralerna. Har du inga trefasgrupper (du säger att du inte har några trefasförbrukare, men det är inte samma sak)? Om du matar en trefasgrupp med en fas kommer du överbelasta nollan.
Det har du 100% rätt i, inget är bättre än den tunnaste kabeln. Det är tänkt som ett automatisk system som triggas av nätavbrott. När den triggern kommer startar reservaggregatet, men jag kan också styra alla förbrukarna individuellt så att när det blir strömavbrott kommer endast de vitala förbrukarna att fungera. Spis, element, Varmvattenberedare kommer då att slå ifrån. Så det kommer endast att vara belysning, kyl, frys, uttag mm som kommer att fungera.
Om det blir ett strömavbrott så kan jag ju givetvis ändå använda spisen men jag måste vara medveten om att jag t.ex. inte kan köra igång varmvattenberedaren samtidigt.
Reservaggregatet ger bara 6.5kW och är säkrat med 10A så om jag skulle slå på allt så skulle ju säkringen på reservaggregatet lösa ut i alla fall.

Allting har en ände, snöret har två. Nu var det ett tag sen som jag höll på med det och allt förändras i tekniken, men inget gällande säkerhet Det med 10 m2 gäller TN-C och nu har du 5 X kablar där. det blir då att köra TN-S så klarar du dig, går ju att koppla om i en central på utgående. Fullt godkänt. Men att trassla till det med att koppla ihop faserna från 3- fas till 1-fas på utgående är nog inget du ska tänka på. Tanken är god men för att få till det för allt är bara en tanke. ( spisen är säkert 3 eller 2 fas ) blir lite stökigt vid en Du får en länk där det finns massor av att läsa vad för regler som gäller reservkraft. Hänvisning till olika myndigheter och företag. Kolla även """ Reservkraftomkopplare """ Du säger utlandet OK men det är där och det kan skilja lite på reglerna även om vi är i Europa och den du visar har jag inte vetskap om.
https://www.google.com/search?rlz=1...BCrUQsKwBKAJ6BAhcEAM&biw=1280&bih=569&dpr=1.5

H hempularen skrev:
Det låter ex. konstigt om du inte har åtminstonde en spis/häll som matas med minst två faser. De måste i så fall vara olika matande faser.

Hur hög effekt är kraftverket på?
Kraftverket är på 6.5kW.

Jag vill egentligen bra ha en fas i hela huset i framtiden. Det kanske låter konstigt men jag bor ute på landet och har både solpaneler och ett litet vindkraftverk. Mitt mål är att gå Off-grid och koppla bort mig helt ifrån nätet. Att då ha 3-fas förbrukare känner jag inte att det finns någon anledning att ha då jag är inte är storkonsument på el.
Eftersom både solpanelerna och vindkraftverket levererar 48V som lagras i ett gäng batterier blir det mycket mer komplicerat att ha 3-fas. Jag vill kombinera 48V och 240V istället.
Jag är en gammal elektronikkonstruktör och programmerare som tar detta som en utmaning.

Min tanke är att jag vill styra varenda förbrukare tidsmässigt. Köpte en ny 1-fas spis förra året som var konstruerad så. Om man t.ex. slår på flera plattor samtidigt och har ugnen på så reglerar den och fördelar strömuttaget tidsmässingt så att när ugnen drar ström släcks vissa plattor under ett antal sekunder och vice versa. Så du kan i princip ha alla plattor och ugn på samtidigt utan att en 6A säkringen löser ut.

Precis så är mitt mål fast med alla förbrukarna i huset.

Detta är såklart bara en våt dröm jag har och jag vet inte om det någonsin blir verklighet. Men man måste ju börja någonstans. Så idag styr jag mina 4 största förbrukare på det sätt att ingen av dem är på samtidigt och det fungerr jättebra.

Redigerat:
  • Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allting har en ände, snöret har två. Nu var det ett tag sen som jag höll på med det och allt förändras i tekniken, men inget gällande säkerhet Det med 10 m2 gäller TN-C och nu har du 5 X kablar där. det blir då att köra TN-S så klarar du dig, går ju att koppla om i en central på utgående. Fullt godkänt. Men att trassla till det med att koppla ihop faserna från 3- fas till 1-fas på utgående är nog inget du ska tänka på. Tanken är god men för att få till det för allt är bara en tanke. ( spisen är säkert 3 eller 2 fas ) blir lite stökigt vid en Du får en länk där det finns massor av att läsa vad för regler som gäller reservkraft. Hänvisning till olika myndigheter och företag. Kolla även """ Reservkraftomkopplare """ Du säger utlandet OK men det är där och det kan skilja lite på reglerna även om vi är i Europa och den du visar har jag inte vetskap om.
[länk] regler&ved=2ahUKEwiQ2rPIv_b9AhX7SPEDHe1BCrUQsKwBKAJ6BAhcEAM&biw=1280&bih=569&dpr=1.5
Tack för att du redde ut det. Spisen är en 1-fas "smart" spis som reglerar plattorna och ugnen så att inte den totala strömmen överstigs, därmed blir strömuttaget jämnare och även om alla plattor och ugn varit på samtidigt så har aldrig den 10A säkringen löst ut.

Angående att koppla ihop faserna så håller jag med om att det låter väldigt konstigt. Men om man inte har några 3-fas förbrukare så måste det ju fungera, eller vad säger du? Sedan får man säkert inte göra så och det finns säkert andra problem. Jag försöker bara tänka lite fritt utanför boxen.

Jepp det är inte fel att spåna och få klart över saker, där har du helt rätt. Det med att elverket ska start själv vid avbrott är nog lite överkurs på en vanlig villa. Det går att få ihop det med lite tankegång, men säkerheten går först. Sen ska det anmälas till nätägaren om det är en fast installation och dom kan ha sina synpunkter. Bryter man av helt mot nätet, kanske med uttag och intag så är det helt avskilt galvaniskt från nätet.

• Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
V VetLiteOmMycket skrev:
Angående att koppla ihop faserna så håller jag med om att det låter väldigt konstigt. Men om man inte har några 3-fas förbrukare så måste det ju fungera, eller vad säger du? Sedan får man säkert inte göra så och det finns säkert andra problem. Jag försöker bara tänka lite fritt utanför boxen.
Det räcker inte med inga trefasförbrukare. Det får inte finnas några trefasgrupper. Oftast är spisen matad med en trefasgrupp. Spisen i sig har bara enfaslaster. Men de är fördelade på de tre faserna. Därmed kan tre enfaslaster dela på samma nolla. Lägger du då spisgruppens alla fasledare på samma fas så kan du överbelasta nollan. Det finns även tillfällen då man drar trefasgrupper i huset som delas upp i en dosa till tre enfasgrupper. Samma sak gäller där. De tre fasledarna måste ligga på olika faser.

Jag vet inte vad reglerna säger om det hela. Men jag ser en risk för att någon som inte förstår hur reservkraften är inkopplad i framtiden drar en trefasgrupp.

Angående att spisen är matad med enfas 10 A så är frågan hur länge du och andra som eventuellt använder spisen orkar med detta. Så länge ingen i huset har ett intresse av matlagning kan det ju fungera. Men om det finns ett sådant intresse så finns det tillfällen då effekten helt enkelt blir mycket begränsande. Gamla bänkspisar med två plattor och en liten ugn kan drivas av enfas 10A. Men såväl ugn som plattor är långsamma och endast lilla plattan kan användas samtidigt som ugnen.

• Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…

Bästa svaret

V VetLiteOmMycket skrev:
Aj då, ja det är ju ca. 50 meter i mark och den är 2.5mm2. Jag har ju bara 16A, 10mm2 är ju för 35A, du menar om man har säkrat för 32A?
Ja, aj då, det låter här som att du har en väl lång uppförsbacke för detta projekt. Men du verkar envis och ha vilja så... Det är ett intressant projekt. Förutom det som nämnts vill jag påpeka följande.

Kravet på 10 mm² för PEN är av mekaniska skäl, yttre påverkan, inte belastningsström. PEN får helt enkelt inte gå av för en spade. Kan du istället använda 5-ledare (TN-S) så är det bättre så finns inte det kravet utan 2.5 mm² duger.

Men 2.5 mm² räcker inte för 6.5 kW belastningsmässigt. 6.5 kW i enfas 230 V innebär 28 A, vilket kräver minst 6 mm². Du behöver alltså grövre kablar eller skydda 2.5 mm² med 16 A.

Men då lasten fördelas på tre ledare så krävs det förutom ett trepolig 16 A skydd på fasledarna även ett enpoligt 16 A skydd på neutralledaren. Detta gäller alla trefasledningar, där det behövs.

Om vi tar det från början så ska intaget ha ett överströmsskydd över faserna, det är standard. De interna förbindningsledarna i distributionscentralen antar jag är dimensionerade för 6.5 kW, dvs en area lämpligen på 10 mm².

Jordtag ska finnas när man driver ett helt hus och är sammankopplad med nätets PEN. Ditt jordtag är dock felaktigt anslutet. Det ska anslutas till den fast anläggningen. Om elverket är anslutet med stickpropp till anläggningen så blir detta annars ett allvarligt fel, du får en PEN-ledare genom stickkontakten. Är elverket fast anslutet kan det gå, men man rekommenderar en extra utjämningsledare, fastskruvad!

Elkopplingsschema med generator, säkringar, och fråga om jordanslutning.

PEN-ledaren från nätet är felaktigt hanterad. Den får under inga omständigheter gå via reservkraftsomkopplaren. Du behöver koppla ihop inkommande PEN där uppe med "utgående" PEN där under såsom jag ritat. Nätets PEN får aldrig kopplas bort via en brytare. Det ska vara med även när du kör reservkraft. Om du gör en uppdelning till TN-S från PEN, då kan N gå via brytaren, men det tillför ingenting då nätet är TN-C.
Elritning, grön markering över text och symboler, relaterad till elektriska installationer eller kopplingsschema.

Det kan vara på plats att titta på en annan bild över hur det ska göras. Som du ser så innebär mina två bilder ovan tillsammans att PEN och generatorns N alltid är förbundna med varandra. På denna bild nedan ser du var man tycker att jordtaget ska anslutas, direkt efter intaget. Detta jordtag i intaget gör att elverkets N omvandlas till PEN.

Två elschema över reservkraftsystem: TN-S till vänster, TN-C till höger.
Skapa konto

Om du ska ha nytta av N-kontakten i reservkraftsomkopplaren så ska din anläggning vara TN-S i sin helhet. Kan du ordna det? Den tillför inte jättemycket där heller utan först när även nätet är TN-S.

Det är denna inkoppling som är mest kritiskt och som du måste få rätt. Den som kanske ligger närmast är högra bilden, där du skapar TN-S där du kan som jag visat längst upp till höger.

Man kan även behöva titta på elverket. Har den något jordfelsskydd? Har det uttag som kan användas samtidigt som det är inkopplat mot anläggningen? Hur ska elverket skyddas samtidigt som det ger skydd till uttagena?

En automatisk brytare som kopplar in reservkraften som ett alternativ till nätet ser jag inga problem med. Det är betydligt värre om reservkraften ska fungera parallellt med nätet, alltså utan avbrott.

• Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Hur har du tänkt koppla ihop batterier, solceller, och vindkraftverk med anläggningen?
En tanke annars, på temat tänka fritt utanför boxen, är om du skulle kunna använda elverket endast till att ladda batterierna?

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, aj då, det låter här som att du har en väl lång uppförsbacke för detta projekt. Men du verkar envis och ha vilja så... Det är ett intressant projekt. Förutom det som nämnts vill jag påpeka följande.

Kravet på 10 mm² för PEN är av mekaniska skäl, yttre påverkan, inte belastningsström. PEN får helt enkelt inte gå av för en spade. Kan du istället använda 5-ledare (TN-S) så är det bättre så finns inte det kravet utan 2.5 mm² duger.

Men 2.5 mm² räcker inte för 6.5 kW belastningsmässigt. 6.5 kW i enfas 230 V innebär 28 A, vilket kräver minst 6 mm². Du behöver alltså grövre kablar eller skydda 2.5 mm² med 16 A.

Men då lasten fördelas på tre ledare så krävs det förutom ett trepolig 16 A skydd på fasledarna även ett enpoligt 16 A skydd på neutralledaren. Detta gäller alla trefasledningar, där det behövs.

Om vi tar det från början så ska intaget ha ett överströmsskydd över faserna, det är standard. De interna förbindningsledarna i distributionscentralen antar jag är dimensionerade för 6.5 kW, dvs en area lämpligen på 10 mm².

Jordtag ska finnas när man driver ett helt hus och är sammankopplad med nätets PEN. Ditt jordtag är dock felaktigt anslutet. Det ska anslutas till den fast anläggningen. Om elverket är anslutet med stickpropp till anläggningen så blir detta annars ett allvarligt fel, du får en PEN-ledare genom stickkontakten. Är elverket fast anslutet kan det gå, men man rekommenderar en extra utjämningsledare, fastskruvad!

[bild]

PEN-ledaren från nätet är felaktigt hanterad. Den får under inga omständigheter gå via reservkraftsomkopplaren. Du behöver koppla ihop inkommande PEN där uppe med "utgående" PEN där under såsom jag ritat. Nätets PEN får aldrig kopplas bort via en brytare. Det ska vara med även när du kör reservkraft. Om du gör en uppdelning till TN-S från PEN, då kan N gå via brytaren, men det tillför ingenting då nätet är TN-C.
[bild]

Det kan vara på plats att titta på en annan bild över hur det ska göras. Som du ser så innebär mina två bilder ovan tillsammans att PEN och generatorns N alltid är förbundna med varandra. På denna bild nedan ser du var man tycker att jordtaget ska anslutas, direkt efter intaget. Detta jordtag i intaget gör att elverkets N omvandlas till PEN.

[bild]

Om du ska ha nytta av N-kontakten i reservkraftsomkopplaren så ska din anläggning vara TN-S i sin helhet. Kan du ordna det? Den tillför inte jättemycket där heller utan först när även nätet är TN-S.

Det är denna inkoppling som är mest kritiskt och som du måste få rätt. Den som kanske ligger närmast är högra bilden, där du skapar TN-S där du kan som jag visat längst upp till höger.

Man kan även behöva titta på elverket. Har den något jordfelsskydd? Har det uttag som kan användas samtidigt som det är inkopplat mot anläggningen? Hur ska elverket skyddas samtidigt som det ger skydd till uttagena?

En automatisk brytare som kopplar in reservkraften som ett alternativ till nätet ser jag inga problem med. Det är betydligt värre om reservkraften ska fungera parallellt med nätet, alltså utan avbrott.
Tack för att du tog dig tid att förklara och för bilderna. Jag blir dock lite osäker på hur du menar. Bilder säger ju mer än 1000 ord. Jag har ritat 2 olika förslag men blir inte riktigt klok på skillnaden eller är jag helt ute och cyklar? Är det någon av dessa du menar?

• Elkretsschema, skyddsanordningar, fördelningscentral, husinstallation, markeringar, kommentarer, förslagsritning.
    Skapa konto
  • Elektriskt schema över bostadsanläggning med distribution, generator, och detaljerade anmärkningar.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.