15 135 läst ·
44 svar
15k läst
44 svar
Fler lamputtag från takdosa. Koppling i utanpåliggande lamputtag?
Tack för tipset!
Det är plastdosor bakom och uttagen är lätt gulnade, så det kan ändå vara läge att byta. Jag kopplar väl i dosan bakom uttaget med Wago och drar sedan upp ledarna till uttaget och för ut kabeln genom en ursparning i ovansidan på uttaget? men jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med skruvar i själva dosan och att fyrvägare inte har klämmor. Uttagen sitter fast med skruvar i dosan om det är det som menas.
Har för mig att luftvärmepumparna antingen kunde anslutas med stickpropp eller fast installation, 10A säkring. Så det blev en kabel ut genom väggen och en fasledare till varje utedel, dvs fyra ledare med nolla och jord. Tog en bild med mobilen! Kanske inte är EKLK ändå utan något annat?
Det är plastdosor bakom och uttagen är lätt gulnade, så det kan ändå vara läge att byta. Jag kopplar väl i dosan bakom uttaget med Wago och drar sedan upp ledarna till uttaget och för ut kabeln genom en ursparning i ovansidan på uttaget? men jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med skruvar i själva dosan och att fyrvägare inte har klämmor. Uttagen sitter fast med skruvar i dosan om det är det som menas.
Har för mig att luftvärmepumparna antingen kunde anslutas med stickpropp eller fast installation, 10A säkring. Så det blev en kabel ut genom väggen och en fasledare till varje utedel, dvs fyra ledare med nolla och jord. Tog en bild med mobilen! Kanske inte är EKLK ändå utan något annat?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Gör som du tänkt - koppla med wago bakom uttaget. Du kan borra sig snett in i dosan från väggen så behöver inte själva uttaget modifieras - det är inte säkert det går.
Kabeln på bild ser ut som en EKK, och definitivt fyra ledare.
Kabeln på bild ser ut som en EKK, och definitivt fyra ledare.
Finns det bilder på hur ett fyrvägsuttag ser ut inuti någonstans? Ska man vara perfektionistisk blir det ju snyggast om kabeln kommer ut parallellt med väggen. Hittar jag jag ingen finurligare lösning borrar jag mig dock snett in i dosan.
Om det är EKK... Den är klamrad på en södervägg i ett rätt utsatt läge... Läste nånstans att EKK ska skyddas från direkt solljus!
Om det är EKK... Den är klamrad på en södervägg i ett rätt utsatt läge... Läste nånstans att EKK ska skyddas från direkt solljus!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Det blir i så fall ett utanpåliggande uttag. Det finns annars socklar och sockeluttag som gör att det kommer ut en bit.
Jo, förr i tiden tålde inte alla fabrikat av EKK solljus. Men EKK av dagens modell är nästan uteslutande UV-skyddad. Det gäller då manteln - ledarna behöver fortfarande skyddas om dom mot förmodan skulle vara synliga.
Jo, förr i tiden tålde inte alla fabrikat av EKK solljus. Men EKK av dagens modell är nästan uteslutande UV-skyddad. Det gäller då manteln - ledarna behöver fortfarande skyddas om dom mot förmodan skulle vara synliga.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Nej, för sjutton! Kör inte med ett utanpåliggande uttag, borra dig snett uppåt in i dosan. Sedan kan du koppla in de trådarna tillsammans med de andra i uttaget som vanligt. Så skulle en elektriker ha gjort.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag sätter hellre förhöjningsram måste jag erkänna
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Man borde då kunna sluta sig till att båda metoderna är OK d^_^b
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Skillnad på utanpåliggande uttag och uttag med förhöjningsram. 
//Patrik
//Patrik
Ha ha!Patrik_Hed skrev:
Jag håller med om att infällda är snyggare, men nu sitter det redan utanpåliggande i hela huset, inkl i det aktuella rummet!
Öppnade och kollade hur mycket plats det fanns och det ska nog inte vara några problem att borra snett ner i dosan, genom spånskivan, men -innanför- plasthöljet (man får bara hålla sig lite mot hörnet), skarva tändtråden med Wago i dosan, koppla nolla +jord under de vanliga skruvarna och komma ut med kabeln genom en ursparning en bit åt sidan i ovankanten av plasthöljet. På så vis går kabeln snyggt och rakt ut från uttaget på samma sätt som den går in i kulodosan vid taket, med en spikrak, ursnygg klamring längs fönsterfodret därimellan!
Redigerat:
Från den här galna tråden - ta texten bara som underhållning - så finns bilder på fyrvägsuttag. (Det är nog helt otroligt att det gick att göra nåt användbart av den trådenPongu skrev:Finns det bilder på hur ett fyrvägsuttag ser ut inuti någonstans? Ska man vara perfektionistisk blir det ju snyggast om kabeln kommer ut parallellt med väggen. Hittar jag jag ingen finurligare lösning borrar jag mig dock snett in i dosan.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196256&page=7
De är alltså utanpåliggande men kan fästas med skruvarna i dosan ditt uttag sitter på.
Beroende på vad för väggmaterial du har o.s.v. så kan du åka på att spackla och måla o.s.v. lite om du borrar in i dosan. Det slipper du med ett fyrvägsuttag. Å andra sidan är ett fyrvägsuttag kanske fulare och tar dessutom mer plats om du vill ställa möbler mot uttaget.
Intressant att det var fyrledare till värmepumpen! Jag håller med de andra som säger att det är EKK.
Ja, det var jag som startade tråden i det här forumet om tråden du länkade till! 
Jag har spånskiva i väggarna och det ska ändå tapetseras, så jag borrar i så fall först, för att därefter tapetsera och till slut klamra kabeln. Men som sagt, det ska nog gå att borra innanför kanterna på plasthöljet, så att kabeln kommer ut som från en kulodosa. Bra med tips, men jag tror ändå jag kör med ett vanligt uttag, antingen det gamla eller ett nytt.
Jag kanske var lite otydlig angående värmepumpsinstallationen. Det rör sig alltså om två värmepumpar som anslutits med fyrledarkabeln ut genom väggen från en kuldosa. Det är väl bra med två faser, en till varje pump, eller är det något jag inte förstår..?
Uttagen i rummet innanför värmepumparna var ojordade. Det fanns rör från centralen att dra i eftersom vi ändå skulle göra oss av med den direktverkande elvärmen. Antar att han bara drog i en ny nolla och kopplade om fasledarna i centralen, men jag är inte säker. Satte också in en riktig elmätare, så vi vet vad pumparna förbrukar!
Tack för alla tips, varianter och synpunkter!
Jag har spånskiva i väggarna och det ska ändå tapetseras, så jag borrar i så fall först, för att därefter tapetsera och till slut klamra kabeln. Men som sagt, det ska nog gå att borra innanför kanterna på plasthöljet, så att kabeln kommer ut som från en kulodosa. Bra med tips, men jag tror ändå jag kör med ett vanligt uttag, antingen det gamla eller ett nytt.
Jag kanske var lite otydlig angående värmepumpsinstallationen. Det rör sig alltså om två värmepumpar som anslutits med fyrledarkabeln ut genom väggen från en kuldosa. Det är väl bra med två faser, en till varje pump, eller är det något jag inte förstår..?
Uttagen i rummet innanför värmepumparna var ojordade. Det fanns rör från centralen att dra i eftersom vi ändå skulle göra oss av med den direktverkande elvärmen. Antar att han bara drog i en ny nolla och kopplade om fasledarna i centralen, men jag är inte säker. Satte också in en riktig elmätare, så vi vet vad pumparna förbrukar!
Tack för alla tips, varianter och synpunkter!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Ja, värmepumpsinstallationen låter som helt i sin ordning.
Aha, då förstår jag hur det var med värmepumparna! Där verkar det helt vettigt med varsin fas och gemensam nolla och jord till de två pumparna.
Jag trodde det gällde kabeln mellan inomhusdel och utomhusdel, det är en femledare (eller en treledare + tvåledare om man ska tro monteringsanvisningen) på min pump, och vad jag förstått är det vanligt på de flesta pumpar.
Jag trodde det gällde kabeln mellan inomhusdel och utomhusdel, det är en femledare (eller en treledare + tvåledare om man ska tro monteringsanvisningen) på min pump, och vad jag förstått är det vanligt på de flesta pumpar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden