Japp, det ska vara en korrekt installation, enligt praxis!
Har aldrig handskats med med EKLK, men tänkte att det kanske blir smidigare att koppla utan biledaren. Är den tydligt tjockare blir det ju inte så snyggt. Och EKK är ju hopplös att få rak, så det får bli den vanliga EKRK som du säger och som jag hade tänkt från början.
Både dosa, kabel och lamputtag kommer absolut att sättas dikt an mot taklisten. Lamputtagen kommer precis att få plats, det blir rätt bra. Kommer att se ut som att de är dikt an mot fönsterfodret också.

EKLK har också en biledare.

//Patrik

Ah! OK, tackar! :)
Tror jag blandade ihop med EXK! ;)

Aha, om det är EXK du pratar om så är det en underbar kabel. Vissa påstår att den kan ersätta EKRK, men jag som servicelektriker anser att så inte är fallet. Men storleken är likadan ungefär.

EXK 5G2.5 är en väldigt bra kabel som t.ex. spismatning i en kuloinstallation. Den är lika smal som en EKRK 5G1,5.

//Patrik

Man lär sig något nytt varje dag. Inte lätt att hålla reda på alla kablar som amatör!
Kollade precis vad som fanns i skåpet och det verkar som att jag har rätt många meter EKLK 4G1,5 kvar sen en elektriker hjälpte mig med att koppla in två luftvärmepumpar. Den var faktiskt rätt grov... Men den kommer nog till nytta någon gång. Kabeln jag hade i huvudet som ska vara utan biledare, men styvare än EKK var med all säkerhet EXK. Men i det här fallet kör jag helt klart EKRK 3G1,5 eller 4G1,5.

Hehe Ja, det finns en del.

EKLK, EKRK, EKK, EXK, EXQ, EQLQ, EQLQ easy (plus 2-3 andra varianter från andra tillverkare), EQQ, EQQ easy osv.
Detta är vita installationskablar.
Jag använder EQLQ easy, EXK och EKRK.

Lycka till! (Ca 23 cm är det bästa avståndet mellan klammer. Inte för kort och inte för långt så att det blir svårt att hålla den rak, längsmed listen)

//Patrik

Tackar!
Sugen på att göra det nu., men bättre att tapetsera först! ;-)

Slutligen kan jag ju även tipsa om Letti-klammer om du vill göra en riktigt snygg installation. Men att köpa in ett don enkom för några meter klamring är kanske inte försvarbart. Men om du känner nån elektriker kan du säkert få låna don och köpa några klammer

Annars blir det ju ganska snyggt med TKK också om man vet vad man håller på med

Letti har jag funderat på att beställa på nätet, men donet känns ju lite overkill som sagt. Ska kolla med en fd träningskompis om det går att fixa!

Annars kör jag nog med APK-klammer, eller är det stor skillnad?

TKK är någon liknande spikklammer?

/Pontus

APK är hempular-affärers namn på TKK. :)

//Patrik

Ah, det förklarar saken! ;)
Vad tror du om Biltemas Letti-kopia? Kan kanske vara värt att prova?

Jag tror att de är helt okej. Om jag inte far helt fel så använder Rrrrr på forumet såna där. (Fast då inte Biltema som inköpsställe, får jag anta. :) )

//Patrik

Fint! Kan ju vara värt att prova innan man börjar plåga gamla kompisar eller beställer klamrar på postorder och köper don för 400kr... :)

Tips: om du drar ut en EKRK från där du har ett av vägguttagen så kan du nog lättast få ut kabeln korrekt och snyggt om du byter till ett fyrvägsuttag. Det förutsätter att det är en plastdosa med skruvar i själva dosan så att man slipper använda klämmorna på uttag eftersom fyrvägare inte har sånt.

Annars tror jag att man måste borra från sidan och försöka sikta på dosan, det blir väl aldrig riktigt bra känns det som?

Förresten, var det verkligen fyrledare för luftvärmepump? Femledare verkar vara vanligt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.