Vi ska byta ytskikt i matrummet. Rummet är mörkt på kvällen, så vi tänkte sätta en hänglampa i varje fönster. Idag finns en takdosa med lamputtag som manövreras via en brytare på väggen in mot resten av huset. Så det skulle behövas fyra-fem lamputtag, över fönstren och gärna en separat brytare/dimmer till dessa.

Skruvade loss locket till takdosan och fann att jord är framdragen, men ej inkopplad. Resten av rummet är jordat. Det kommer brun ledare, jord och nolla från väggen med brytaren. Till min förvåning såg jag också att i motsatt riktning fortsatte en svart ledare, jord och nolla, men jag vet inte vart... Kan vara så att de tidigare ägarna i samband med renoveringen planerade ett lamputtag på väggen också, ovanför fönstren, men av någon anledning ångrade sig, kanske för att det bara är ca 6cm mellan fönsterfoder och taklist.

Hur skulle ni gått vidare?

Ska man såga upp en lucka i spånskivan mellan taklist och fönsterfoder, för att se om det gömmer sig en väggdosa där bakom? Knappast ligger väl ledarna kvarlämnade i taket?

Om där skulle finnas en dosa får man ju inte plats med ett lock utan åverkan på list eller foder. Kan man lägga tillbaka luckan igen efter att ha borrat ett hål och dragit igenom ledarna och därefter sätta ett litet utanpåliggande lamputtag?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161225101

Kan man i så fall koppla i uttaget och dra ut en EKRK (kulo) åt varje håll, nytt utanpåliggande uttag och ny EKRK vidare till sista fönstren?

Skulle i så fall bli ganska prydligt. Alternativet med ett doslock som man kapar hårt i över och underkant och dessutom får ta upp två håll för kabelgenomföring blir lite hobbylösning.

/Pontus

• tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den svarta ledaren okopplad och slutar i takdosan?

Att såga upp taket låter lite drastiskt. Skjut i en fjäder och ha någon till hjälp att lyssna dig fram

Tack för svar!

Jag skrev slarvigt när det gällde den svarta ledaren! Så här är det! Från väggen med strömställaren kommer svart och brun fasledare, jord och nolla. Den bruna är kopplad till lamputtaget och slutar där. Den svarta och jorden går obruten rakt igenom och vidare i riktning mot fönstret. Nollan går till lamputtaget, men är också skarvad med toppklämma och fortsätter mot fönstret tillsammans med svart och jord.

Tänkte inte såga upp taket, utan bara en liten bit av väggen mellan fönsterfodret och taklisten. Men förslaget med fjäder och lyssna var smart!

Inte kan väl en elektriker ha lämnat den svarta ledaren lös i taket? Det borde ju sitta en dosa bakom spånskivan någonstans? Fast det är klart, den svarta behöver ju inte vara inkopplad. Får mäta när jag får tid (och är nykter).

Om det skulle sluta med utanpåliggande lamputtag, brukar det gå att ansluta flera ledare under samma skruv i dessa och koppla vidare till fler uttag med EKK eller EKRK? Eller måste man ha en kopplingsdosa med lock som man får karva i rätt hårt och ta hål i för kablarna?

Vare sig man karvar i doslock, fönsterfoder eller taklist riskerar det ju att se ut som en nödlösning.

Redigerat:
Nej, man lämnar inga ledare "lösa" bakom väggbeklädnaden. Det finns en dosa någonstans, men kanske inte i riktning mot fönstret, och behöver inte vara i samma rum heller för den delen.

Behöver du gå med utanpåliggande kabel från en dosa så finns doslock med "näsa" och även förhöjda doslock med kabelutlopp. Det blir inte snyggt om du karvar upp hål själv.

Sedan kan du gå med EKRK från lamputtag till lamputtag, ja. Välj uttag som har utrymme för att koppla in 2-3 EKRK.

Jag tror inte alls att någon skulle ha satt en dosa som reserv med trådar i och skivat över. Låter mycket mer troligt att det är en vidarematning till en annan takdosa eller dyl. i såfall.
Och som jag har förstått det så satte man aldrig fönsterlamputtag för än på typ -87 (?).
Men kåken är byggd på 80-talet? Åtminstone rustad.

Är det ett mellanbjälklag eller kallvind ovanför? Om det är vind ovanför så borde det gå att borra hål i takdosan och borra ett hål vid taket ovanför fönstret. Dra en slang från takdosan till hålet ovanför fönstret i isoleringen på vinden och sedan sätta ett utanpåliggande lamputtag.

//Patrik

Redigerat:
Jag gissar att de där andra ledningarna går till ett vägguttag nånstans, troligtvis på fönsterväggen.

Om så är fallet så skulle jag nog dragit in en ny tändtråd hela vägen från strömbrytaren via eventuell mellanliggande dosa till taklamputtaget och sen vidare fram till vägguttaget, och där antingen satt ett uttag med "brunnständning" eller gått vidare med EKRK ("kulo") till lamputtag vid fönstren.

P.S. berätta inte om planen på massor av lampor hängandes i fönstren för de två killarna som har inredningsprogrammet som gått då och då på TV3, jag såg ett avsnitt där den engelskstalande snubben totalsågade svenskars dille på dessa lampor :) :)

Bo.Siltberg skrev:
Behöver du gå med utanpåliggande kabel från en dosa så finns doslock med "näsa" och även förhöjda doslock med kabelutlopp. Det blir inte snyggt om du karvar upp hål själv.

Sedan kan du gå med EKRK från lamputtag till lamputtag, ja. Välj uttag som har utrymme för att koppla in 2-3 EKRK.
Tack!
Problemet med näslocken är att jag bara sett sådana med en "näsa" och jag skulle behöva dra en kabel åt varje håll och kanske t o m ha ett lamputtag över dosan där jag tar ut kablarna.
Classe-varianten kanske är för trång att koppla i... Den ser rätt liten ut (vilket dock vore bra med tanke på att det är trångt där den i så fall ska sitta). Får väl köpa en och öppna, provkoppla och fundera.
Brukar EKK bli krokigare än EKRK?

/Pontus

Patrik_Hed skrev:
Jag tror inte alls att någon skulle ha satt en dosa som reserv med trådar i och skivat över. Låter mycket mer troligt att det är en vidarematning till en annan takdosa eller dyl. i såfall.
Och som jag har förstått det så satte man aldrig fönsterlamputtag för än på typ -87 (?).
Men kåken är byggd på 80-talet? Åtminstone rustad.

Är det ett mellanbjälklag eller kallvind ovanför? Om det är vind ovanför så borde det gå att borra hål i takdosan och borra ett hål vid taket ovanför fönstret. Dra en slang från takdosan till hålet ovanför fönstret i isoleringen på vinden och sedan sätta ett utanpåliggande lamputtag.

//Patrik
Nej, du har nog rätt i att det är för mycket att hoppas på att det sitter en dosa färdigmonterad! Får provhacka med en fjäder och se om jag blir klokare!
Du har helt rätt angående tidsperioden. Kåken är egentligen från 1870-talet, men just matrummet är en tillbyggnad från mitten av 80-talet, sannolikt -86.

Tyvärr är det plåttak och balkong ovanför, så det går inte att ta sig in den vägen. Annars hade ditt förslag varit klockrent.

Tack för tipsen!

/Pontus

yxis skrev:
Jag gissar att de där andra ledningarna går till ett vägguttag nånstans, troligtvis på fönsterväggen.

Om så är fallet så skulle jag nog dragit in en ny tändtråd hela vägen från strömbrytaren via eventuell mellanliggande dosa till taklamputtaget och sen vidare fram till vägguttaget, och där antingen satt ett uttag med "brunnständning" eller gått vidare med EKRK ("kulo") till lamputtag vid fönstren.

P.S. berätta inte om planen på massor av lampor hängandes i fönstren för de två killarna som har inredningsprogrammet som gått då och då på TV3, jag såg ett avsnitt där den engelskstalande snubben totalsågade svenskars dille på dessa lampor :) :)
Tror faktiskt du kan ha rätt angående vägguttagen! Det sitter två uttag på fönsterväggen. En ledtråd är också att det går en obruten jord vidare som man inte brytt sig om att koppla till taklamputtaget. Då är ledningarna knappast tänkta att mata ett annat lamputtag. Det borde gå att räkna ut hur det är gjort med en fjäder för att se hur rören går och sedan mäta i eluttaget, om möjligt koppla ifrån den svarta ledaren någonstans kring strömställaren, mäta igen osv för att få klarhet i hur det är draget.

Tror det blir snyggast med en rak och prydlig kulo åt båda hållen och ett litet lamputtag mitt över varje fönster.

Angående inredningskillen. Han har inga barn av naturliga skäl, vilket diskvalificerar honom i diskussionen! Han man en vilde hemma som välter golvlampor och river ner bordslampor har man inte så mycket kvar att välja på... ;)

Tack!

/Pontus

Redigerat:
Går röret vidare från takdosan till vägguttag som sitter på samma vägg som fönstren så skulle du kunna göra så att du drar fram en tändtråd till en av dessa dosor för vägguttag. Sedan gör du en kuloutgång och klamrar en EKRK från dosan och upp dit du vill ha lamputtagen. Duger det med en tändning räcker det med en 3-ledare men det kan ju vara ide att förbereda med en 4a eller 5a

Eller som yxis säger sätta uttag med separat bunnständning (ena brunnen i uttaget tänds via strömbrytaren) och köra sladd från uttagen.

Japp, EKRK från ett eluttag vore ju det allra enklaste. Mycket pill annars med att leta dosor, försöka tråckla med rör/slang, borra för nytt utlopp osv.

Blir ju lite extra kabel på väggen, men det går att dra rakt upp från uttaget längs med fönsterfodret, så det blir rätt snyggt ändå!

Det där med brunnständning tror jag inte blir bra i just det här fallet. Det finns två vanliga eluttag på den aktuella väggen, det är fyra till fem lampor som ska styras och de ska ju hänga från övre delen av fönstret. Så det blir mycket lampsladdar, stickproppar osv, alternativt en mycket hemmafixad blandning av fast installation och stickpropp. Eller så missförstår jag saker och ting! ;)

Tror jag drar en eller två extra tändtrådar till ett av uttagen, byter till en dubbelbrytare , går ut med en kulo med tre eller fyra ledare genom ovankanten på eluttaget, klamrar upp den snyggt längs med fönsterkanten, sätter en liten kulodosa där kabeln når ovankanten på fönstret och kopplar vidare med kulo och nya utanpåliggande lamputtag mitt över varje fönster. Blir en bra kompromiss mellan säkerhet, enkelhet att installera, estetik, funktion och kostnad! :)

Förresten, blir det lättare att koppla i trånga utanpåliggande lamputtag om man kör EKLK istället för EKRK? Prisskillnaden är ju liten. Finns det några stora nackdelar i det här fallet?

Tack alla!

/Pontus

Pongu skrev:
Tror jag drar en eller två extra tändtrådar till ett av uttagen, byter till en dubbelbrytare , går ut med en kulo med tre eller fyra ledare genom ovankanten på eluttaget, klamrar upp den snyggt längs med fönsterkanten, sätter en liten kulodosa där kabeln når ovankanten på fönstret och kopplar vidare med kulo och nya utanpåliggande lamputtag mitt över varje fönster. Blir en bra kompromiss mellan säkerhet, enkelhet att installera, estetik, funktion och kostnad! :)

Förresten, blir det lättare att koppla i trånga utanpåliggande lamputtag om man kör EKLK istället för EKRK? Prisskillnaden är ju liten. Finns det några stora nackdelar i det här fallet
Som du tänker dig här blir mycket bra lösning för dig. Håll dig till EKRK "kulo", det är vad man ska använda i ditt fall, lagom slank och styv så att det blir snyggt och prydligt. EKLK har ytterligare ett plasthölje och är avsedd att användas i tyngre miljöer, skulle därför peka ut ditt jobb som hempul direkt, dessutom sämre för dig att jobba med.

Du ska kanske sätta dosa och lamputtag dikt mot taklisten, du har ju så litet avstånd mellan tak och fönster. Det är även så kuloinstallationer brukar göras, så maskar du hempulet ytterligare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.