Hej, undrar om dels ljudnivåer är besvärande och om det uppstår problem med att varm luft drar in under takfoten. Tänkt att monteras ca 40 cm under takfot/luftspalt

Jag har en från Östbergs för att sköta frånluftsventilation i källaren. Ljuddämpare på kanalen på insidan så det märks inget inomhus men jävlar vad det låter på utsidan.

https://ventilation.se/sv/products/yttervaggsflakt-rs-100-c1

Fördelen med en kanalfläkt är väl att du kan dämpa ljudet på båda sidorna, här är det rakt ut.

J jhall skrev:
Jag har en från Östbergs för att sköta frånluftsventilation i källaren. Ljuddämpare på kanalen på insidan så det märks inget inomhus men jävlar vad det låter på utsidan.

[länk]

Fördelen med en kanalfläkt är väl att du kan dämpa ljudet på båda sidorna, här är det rakt ut.
Aj, hade hoppas på en tystare fläkt från utsidan. Kanske behöver jag välja en annan lösning

Har har förvisso en EC-fläkt som går att justera som det behövs men jag skulle inte vilja ha ett fönster i närheten av den ens när den går på medelfart.

Tack för det svar. Förstår nu att jag måste hitta en bättre/annan lösning för min mekaniska frånluftning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.