Jag ska byta ut vår passiva frånluftsventil till en mekanisk och behöver därav få fram 230V till fläkten.

Vilket är det snyggaste sättet att göra det på i mitt fall?

Är det att dra utanpåliggande från termostaten på väggen (golvvärme, se bild), alt. hitta en lösning och komma från belysningen över spegeln. All el i badrummet är infälld.

• Badrum med spegel, belysning, beige kaklade väggar och en frånluftsventil i taket, samt en termostat på väggen för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag själv hade nog gått från badrumsspegeln. I detta fallet använt mig utav kabelkanaler med tillverkarens hörn och dyligt.
En sak att ha koll på dock är om du har fast fas fram till badrumsspegeln. Oftast är det bara tändtråd dit. Så det kan bli en komplettering utav fas för att få mitt förslag att fungera.

D Davince skrev:
Jag själv hade nog gått från badrumsspegeln. I detta fallet använt mig utav kabelkanaler med tillverkarens hörn och dyligt.
En sak att ha koll på dock är om du har fast fas fram till badrumsspegeln. Oftast är det bara tändtråd dit. Så det kan bli en komplettering utav fas för att få mitt förslag att fungera.
Ok, tycker också det känns som den bästa lösningen. Ah exakt, fasen finns ju i strömställaren så den är ju ganska enkel att få fram.

Innan du tar något beslut här så kontrollera om det öht går att ansluta en installationskabel bakom spegeln. Det brukar där vara ett rörutlopp utan kopplingsdosa, utan FK-trådarna går direkt in i spegeln.

Det flesta fläktar kan styras med en strömbrytare, så om du önskar det så kontrollera ifall termostaten ligger på samma grupp som belysningen och att du har ett rör mellan strömbrytare och termostat som kan kompletteras med en tråd.

Jag hade dragit via ventilationsröret om möjligt. Är det vind ovanför? Eller finns det något annat ställe där man kan komma åt det?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Innan du tar något beslut här så kontrollera om det öht går att ansluta en installationskabel bakom spegeln. Det brukar där vara ett rörutlopp utan kopplingsdosa, utan FK-trådarna går direkt in i spegeln.

Det flesta fläktar kan styras med en strömbrytare, så om du önskar det så kontrollera ifall termostaten ligger på samma grupp som belysningen och att du har ett rör mellan strömbrytare och termostat som kan kompletteras
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Det flesta fläktar kan styras med en strömbrytare, så om du önskar det så kontrollera ifall termostaten ligger på samma grupp som belysningen och att du har ett rör mellan strömbrytare och termostat som kan kompletteras med en tråd.
Bra tanke, det ska jag börja med att undersöka.
Jag kommer enbart köra med fas och nolla då den går på automatisk styrning, den ska gå 24/7 med ett grundflöde.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade dragit via ventilationsröret om möjligt. Är det vind ovanför? Eller finns det något annat ställe där man kan komma åt det?
Jag har tänkt på det också, men såg sedan att kanalen är av eternit så den vill jag inte ta hål i. Det är vind ovanför och endast isolering.

tommib
Då hade jag gått via vinden, eller åtminstone utforskat det alternativet noga. Det är rätt vanligt att det finns lite plats vid sidan av kanalen att gå ut med en kabel till fläkten. Nu är det eternitkanal och dessa är ofta fyrkantiga så det kanske inte finns plats?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då hade jag gått via vinden, eller åtminstone utforskat det alternativet noga. Det är rätt vanligt att det finns lite plats vid sidan av kanalen att gå ut med en kabel till fläkten. Nu är det eternitkanal och dessa är ofta fyrkantiga så det kanske inte finns plats?
Precis, den är fyrkantig och täcker ganska stor yta så man får nog isåfall borra hål i taket utanför kanalen. Vart tänker du isåfall att man tar vägen med kabeln? Har tyvärr ingen takdosa som jag enkelt kommer åt från vinden som matar badrummet. Den dosan sitter i väggen i hallen utanför badrummet.

J jojjew skrev:
Den dosan sitter i väggen i hallen utanför badrummet.
I så fall kan man ev. borra sig upp till vinden via den dosan. Om det går att komma dolt från den dosan till vinden, och om det går att få ned en kabel eller rör/slang bredvid vent. röret så skulel det vara den klart bästa och mest diskreta lösningen. I kopplingsdosan har du troligen både fast fas och tändtråd från strömbrytaren fär rummet, som i många fall skall/kan användas för timerstyrd ventillation.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I så fall kan man ev. borra sig upp till vinden via den dosan. Om det går att komma dolt från den dosan till vinden, och om det går att få ned en kabel eller rör/slang bredvid vent. röret så skulel det vara den klart bästa och mest diskreta lösningen. I kopplingsdosan har du troligen både fast fas och tändtråd från strömbrytaren fär rummet, som i många fall skall/kan användas för timerstyrd ventillation.
Det blir nog en bra lösning, lite jobb uppe på vinden men helt klart värt det.

tommib
What he said. Kolla bara att du har plats utanför kanalen men innanför fläktens hölje.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.