7 005 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Fixar min enfas följande kök, tvättmaskin mm (bilder)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är misstänkt likt en skruvskalle där, men jag tror inte det. Kan vi få facit TS?
Hej,
ledsen hann inte kolla in det imorse, var tvungen att hinna till jobbet. Kan kolla när jag kommer hem. Ska jag då stänga av huvudbrytaren och skruva ut hela "proppen" och foto vad som är kvar?
Om nu ngn satt en skruv där vad är då faran med det? Bör jag klaga hos dem jag köpt bostadsrätten av? Är det ev så att mina nuvarande maskiner inte skulle gå om det var en "normal" propp där?
ledsen hann inte kolla in det imorse, var tvungen att hinna till jobbet. Kan kolla när jag kommer hem. Ska jag då stänga av huvudbrytaren och skruva ut hela "proppen" och foto vad som är kvar?
Om nu ngn satt en skruv där vad är då faran med det? Bör jag klaga hos dem jag köpt bostadsrätten av? Är det ev så att mina nuvarande maskiner inte skulle gå om det var en "normal" propp där?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Proppar finns där för att kunna lösa ut vid överbelastning eller kortslutning, innan något annat (ansluten utrustning eller ledningar) tar skada (eller i värsta fall börjar brinna). En vanlig skruv har högst troligen (garanterat) inte rätt egenskaper för det ändamålet. Det kan med andra ord vara livsfarligt om det sitter en skruv istället för en propp där.furix skrev:Hej,
Faran med en skruv är att du kan överbelasta ledningarna fram till ditt proppskåp med högre ström än de klarar av. Det kommer att kräva långt mer än 16A för att bränna av skruven och då finns det en överhängande risk för att ledningarna fram till din lägenhet överhettas och smälter av, i värsta fall orsakar så mycket värme att det startar en brand.
Sitter det en skruv där i så kommer det garanterat orsaka någon form av brand nån gång.
Risken är väl ännu större på en lgh med enbart enfas skulle jag säga.
Men å andra sidan. Är det en skruv där i så kommer du ej ha problem att köra spis, tvätt, disk, ugn och mikro samtidigt så länge de ligger på egna säkringar i din gruppcentral i lgh. Men som sagt. Spik är förenat med livsfara.
Risken är väl ännu större på en lgh med enbart enfas skulle jag säga.
Men å andra sidan. Är det en skruv där i så kommer du ej ha problem att köra spis, tvätt, disk, ugn och mikro samtidigt så länge de ligger på egna säkringar i din gruppcentral i lgh. Men som sagt. Spik är förenat med livsfara.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
När du ändå har skruvat ut propphuven så kan du lite försiktigt ta ett par bilder på innandömet på din elcentral så kanske vi kan spåna lite bättre i vad det evt går att säkra upp det till. Troligtvis ligger det 3x1,5mm som servis eller så bör det rimligtvis ligga 6mm mellan mätarblock och elcentral förutsatt att du har elmätaren i närheten av din elcentral.
Det kan vara så att gamla kablar ligger kvar och ej är bytta.. Det kan vara sytt imellan våningsplanen. Har du din Elmätare i lägenheten?
Det kan vara så att gamla kablar ligger kvar och ej är bytta.. Det kan vara sytt imellan våningsplanen. Har du din Elmätare i lägenheten?
Andra har berört faran ganska bra. Det är dåligt av föregående ägare att sätta dit en skruv, och ännu sämre att lämna det så vid flytt. Dock är det bara fråga om ett par kronor för en ny säkring, så du avgör själv om du vill klaga. Först av allt skall du givetvis kolla om det verkligen är en skruv eller om bilden luras.furix skrev:
Du har säkert inga problem att använda nuvarande prylar en i taget, men det kan vara problem att använda ugn och diskmaskin samtidigt. I synnerhet om du skulle få för dig att använda dammsugare eller vattenkokare samtidigt som dessa.
Om du skruvar ut huvudsäkringen så kan du se om det är en skruv eller om det bara ser ut så. I botten av hålet sitter en porslinsring som bestämmer säkringsstorlek. Är den grå passar 16 a, är den blå passar 20 a och är den gul passar 25 a. Texten ovanför elmätaren antyder att den borde vara grå.
Jag tycker också det ser ut som en skruv. Undrar hur många ampere den klarar? Det går säkert att köra både ugn, häll, micro, tvätt och diskmaskin samtidigt som man dammsuger och har hembränningsapparaten igång, men troligen börjar det brinna någonstans. Är det en skruv, så har förra ägaren idiotförklarat sig själv.
Klicka här för att svara