11 419 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Fixa snygga gipsytterhörn (ett helt gäng)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
https://www.bauhaus.se/skarvremsa-hornskyddstejp-tesa-papper-metall-30mx50mm.html
Finns nåt liknande på Bauhaus, har använt sån på lite udda vinklar, och även använt i fönstren, där du har nån form av hörnprofil (var av kostnadsskäl). Se till att ha spackel ordentligt under hela remsan, det vill ibland bli luftbubblor under själva plåten.
De jag använde var i en pappkartong, minns inte om jag köpte hos krauta eller Bauhaus, men var i Jönköping vid motorvägen. Tror båda kedjorna ligger där.
Använde sen abranet utan dammsugare (lathet) och har målade väggar.
Bauhaus verkar ha gratis frakt just nu och halva priset på remsan.
Finns nåt liknande på Bauhaus, har använt sån på lite udda vinklar, och även använt i fönstren, där du har nån form av hörnprofil (var av kostnadsskäl). Se till att ha spackel ordentligt under hela remsan, det vill ibland bli luftbubblor under själva plåten.
De jag använde var i en pappkartong, minns inte om jag köpte hos krauta eller Bauhaus, men var i Jönköping vid motorvägen. Tror båda kedjorna ligger där.
Redigerat:
Bauhaus har vi inte i jönköping än, men k-rauta ligger som du säger vid motorvägenSnailman skrev:[länk]
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Kanon, då blir det att skaffa metall/papp-remsa till taket! Antar att jag får göra en gradmall att bocka efter innan jag limmar upp remsan.
Nu är jag igång med fönsterhörnen och slås då av att jag inte tänkt på i vilken ordning man ska göra två moment. Det är mjukfogningen mellan gips och fönster samt mellan gips och fönsterbräda jag tänker på. Ska den göras före jag spacklar eller gör man det sist?
Nu är jag igång med fönsterhörnen och slås då av att jag inte tänkt på i vilken ordning man ska göra två moment. Det är mjukfogningen mellan gips och fönster samt mellan gips och fönsterbräda jag tänker på. Ska den göras före jag spacklar eller gör man det sist?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Lysande! Några synpunkter på om jag ska foga vid fönstren innan eller efter spackling?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Nu har jag kommit en bra bit på väg och har då en relaterad fråga: Om man tänker klä hela taket i microlit innan målning, finns det då någon poäng med att använda finspackel som sista varv eller är det bara att köra grovt rakt av?
Microlit täcker i stort sett inga missar i spacklet för den är så tunn. Att sätta microlit i tak är ett h-vete och blir lätt fult. Man ska vara ganska van vid att sätta i tak för att få det bra.
Men om du remsat dina skarvar finns det ju ingen anledning att krångla med microlit, för jag antar du gipsat taket
Men om du remsat dina skarvar finns det ju ingen anledning att krångla med microlit, för jag antar du gipsat taket
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Hmm, ja jag har remsat alla skarvar med våtrumslimmade pappersremsor. Så microlit är meningslöst?
Efter att ha satt microlit i tak för första gången igår måste jag bara säga att det inte är kul. Svårt att sätta skarvarna mot varandra (ej överlappande). Jag lyckades hyfsat. Men inte så bra som jag skulle vilja.oceanis skrev:Microlit täcker i stort sett inga missar i spacklet för den är så tunn. Att sätta microlit i tak är ett h-vete och blir lätt fult. Man ska vara ganska van vid att sätta i tak för att få det bra.
Kapar tråden lite, men tror TS också är intresserad av svar på min undran. Om man som jag har glipor på 2 mm i ena änden och överlappande i den andra änden av microlitvåden. Vad tror ni om min plan.
1 Grundmåla
2 Spackla glipan sen slipa
3 Hyvla omlottskarven sen ev spackla om det behövs.
Min tanke är att efter grundmålning är det lättare att slipa spacklet och hyvla skarvarna när microliten är hårdare av färgen. Vad tror ni om det?