M
N Nalleman64 skrev:
Jag bor i SE3.

Tycker det vore bättre att sträva efter lägre priser i SE3 och SE4 vilket jag även skrev i ett tidigare inlägg än att tycka det är "mycket bra nyheter" att även SE1 och SE2 får svindyr el.

Fast jag kanske tänker fel vad vet jag.
Eftersom jag bor i SE 1 så tycker jag självklart att du tänker rätt. Men eftersom vi producerar så pass mycket att vi har så mycket export så borde hela landet ha låga priser. Det kanske inte vore så dumt med Sverigepriser. Resten kan säljas dyrt. 😏

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Sladden mellan SE1 oc Finland gör ju att mer el kan flöda från Finland till SE3.

Det verkar ju på prissättningen som vi byggt bort alla flaskhalsar, så nu är det vara att ösa på med nu vindkraft i norr. Den borde vara lönsam att bygga nu...

• Arg
Mrs November
  • Laddar…
S
P ptlf skrev:
Fast det kvittar ju om elen är billigare om man förbrukar mer så blir det inte över mer kr varje månad så därför ska ju elen vara billigare i norr annars är det ju dom i söder som får mer över! Förhoppningsvis blir det nåt som är rättvist oavsett var vi bor så små!
Absolut, det är därför elzonerna är helt värdelösa. Eftersom elzonen inte är knuten till förbrukning.

• Arg
  • Wow
perror och 1 till
  • Laddar…
SueCia är Sveriges svar på USA:s Donald Trump!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Hudor och 5 till
  • Laddar…
S
L L A Axelsson skrev:
SueCia är Sveriges svar på USA:s Donald Trump!
Hur tänker du då?
Jobbigt att argumentera utan konstanta personangrepp?

• Arg
perror
  • Laddar…
M
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sladden mellan SE1 oc Finland gör ju att mer el kan flöda från Finland till SE3.

Det verkar ju på prissättningen som vi byggt bort alla flaskhalsar, så nu är det vara att ösa på med nu vindkraft i norr. Den borde vara lönsam att bygga nu...
I SE 1 har vi nog med stålskogar. Alla nya snurror ska byggas där dom gör mest nytta. Det får då bli I SE 3 och SE 4 😏

• Gilla
Hudor och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hur tänker du då?
Jobbigt att argumentera utan konstanta personangrepp?
Det är 27 grader kalt nu här i Ångermanland och jag har läst alla dina inlägg.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S
L L A Axelsson skrev:
Det är 27 grader kalt nu här i Ångermanland och jag har läst alla dina inlägg.
Hej bloggen!
Det är 8 grader kallt här nu och jag ligger i badkaret.

• Arg
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Sanslöst med svammel här, både i artikel och kommentarer.

Inte ens rubriken är korrekt. Aurora Line är inte en kabel, det är en luftledning. Den är ganska hög så grävmaskin är inte bästa verktyget för att försöka förstöra den.

Och nej, elpriset kommer inte fortsätta vara lika högt fram till sommaren.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Det finns dom som tyckte att vara smarta med timpriser eller t o m kvartspriser för att kunna utnyttja billig el. Dom får äter nu upp det när elen kan vara dyr några timmar på vintern. Men dom borde inte klaga.

M
S SueCia skrev:
Hej bloggen!
Det är 8 grader kallt här nu och jag ligger i
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns dom som tyckte att vara smarta med timpriser eller t o m kvartspriser för att kunna utnyttja billig el. Dom får äter nu upp det när elen kan vara dyr några timmar på vintern. Men dom borde inte klaga.
Nu hänger inte jag med. Kan du utveckla hur du tänker?🤔

I diskussionen har vi igen myten att högra priser i grannländerna nödvändigtvis driver elpriset upp här. Det är inte grannländernas höga priser utan svenska elproducenterna girighet, de tar vad som är möjligt. Ingen är tvingat att sälja till höga priser.
Det finns andra exempel. I tyska Feldheim generar man loka el som byborna får köpa billigt. Överskottsel säljs till övriga nätet till marknadspris. Det innebär att byborna har mycket billigare el än omgivande områden.
Förstår ni analogin? Sälj svensk el billig till svenska kunder, och överskottet till europeiska marknadspriset. Vad är problemet?

• Gilla
AnneKerstin
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
I diskussionen har vi igen myten att högra priser i grannländerna nödvändigtvis driver elpriset upp här. Det är inte grannländernas höga priser utan svenska elproducenterna girighet, de tar vad som är möjligt. Ingen är tvingat att sälja till höga priser.
Det finns andra exempel. I tyska Feldheim generar man loka el som byborna får köpa billigt. Överskottsel säljs till övriga nätet till marknadspris. Det innebär att byborna har mycket billigare el än omgivande områden.
Förstår ni analogin? Sälj svensk el billig till svenska kunder, och överskottet till europeiska marknadspriset. Vad är problemet?
Absolut! Jag tycker också att den svenska elen ska säljas billigt till svenska elkunder. Men hur kopplar du det till tim eller kvartspriser?

M Mrs November skrev:
Absolut! Jag tycker också att den svenska elen ska säljas billigt till svenska elkunder. Men hur kopplar du det till tim eller kvartspriser?
Tim- eller kvartspriser är en helt annan historia som inte har med Finlandsledningen att göra.

M
T Thomas_Blekinge skrev:
Tim- eller kvartspriser är en helt annan historia som inte har med Finlandsledningen att göra.
Strunta i Finlandsledningen. Men berätta gärna varför du tycker att tim och kvarts priser är dåliga. Kan jag lära mig något nytt så gör jag gärna det🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.