11 984 läst ·
207 svar
12k läst
207 svar
Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige
Efter att ha läst igenom tråden så förstår man varför det är ett oss och er mellan norr och söder. Vi hade en sak bättre och billigare än Södra som var elen, resten är redan bevisligen sämre med allt från kostnader till sjukvård. Men nu verkar de som att majoriteten är glada då vi har fått lika hög eller helst högre el också.
Om inte skåningarna hade sagt nej till alla kablar och kraftverk och sluta överklaga allt i förbannelse.
Så hade man kanske haft låga elpriser även i syd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-och-finland-ihop-till-en-gemensam-elmotorvag
Så här ser Norrbottningar ut när nått byggs.
Jämför med demonstrationerna i Skåne a la Chips Kiesby.
(Undantaget är den magiska politikern i Barskebäcks hemkommun som vill starta ny kärnkraft. Heder åt henne. Antagligen den enda skåningen som på riktigt vill ha billigare el)
Skämt åsido. Men jag är så less på de som klagar på elpriserna och som i nästa andetag är emot allt som har med elöverföring och produktion att göra.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-och-finland-ihop-till-en-gemensam-elmotorvag
(Undantaget är den magiska politikern i Barskebäcks hemkommun som vill starta ny kärnkraft. Heder åt henne. Antagligen den enda skåningen som på riktigt vill ha billigare el)
Skämt åsido. Men jag är så less på de som klagar på elpriserna och som i nästa andetag är emot allt som har med elöverföring och produktion att göra.
Jo det var mest lite ironiskt jag skrev.M Mrs November skrev:
Så sant så sant. Till största delen tror jag det beror på att protesterna där nere blir för stora. Då väljer man enkla vägen.
Sen är väl markvärdet så högt där nere.
Men tillgång till mer arbetskraft borde dom ju ha där nere.
Japp gemensam elmotorväg.Appendix skrev:
Om inte skåningarna hade sagt nej till alla kablar och kraftverk och sluta överklaga allt i förbannelse.
[länk]
![]()
Nu är jag dock glad att Finland satsar enormt på vindkraft. Kanske även vi kan dra nytta av.
Håller med att det tråkiga är just alla som är emot. Men jag säger också "ge en morot".
Vi har i Sverige SE1-SE4. Vilket har varit bra också (i den synpunkten att man ger billig el där de produceras). Det här har t ex inte Finland.
En bekant till mig precis på andra sidan gränsen har haft dyrare el än jag i Sverige. Så det kan ju tyvärr trigga upp våra priser.
Sedan är det nu i allt det här en stor ironi, riktigt stor ironi att Finland är det billigare ladda elbil än in Sverige på allmänna stolpar 🤔 går som inte riktigt ihop.
Men sen kan man ju även diskutera vad övriga Europa gör.
Halva EU verkar ju vara beroende av gas 🙄
Redigerat:
Egentligen borde väl elförsörjningen byggas ut i varje enskilt eu land så att varje land täcker sitt eget behov. Sen kan man leverera el mellan varandra vid oförutsägbara händelser. Då behöver även varje land tänka till vad man behöver för olika kraftkällor och hur man ska göra vid eventuella överskott.🤔kisumisu skrev:
Japp gemensam elmotorväg.
Nu är jag dock glad att Finland satsar enormt på vindkraft. Kanske även vi kan dra nytta av.
Håller med att det tråkiga är just alla som är emot. Men jag säger också "ge en morot".
Vi har i Sverige SE1-SE4. Vilket har varit bra också (i den synpunkten att man ger billig el där de produceras). Det här har t ex inte Finland.
En bekant till mig precis på andra sidan gränsen har haft dyrare el än jag i Sverige. Så det kan ju tyvärr trigga upp våra priser.
Sedan är det nu i allt det här en stor ironi, riktigt stor ironi att Finland är det billigare ladda elbil än in Sverige på allmänna stolpar 🤔 går som inte riktigt ihop.
Men sen kan man ju även diskutera vad övriga Europa gör.
Halva EU verkar ju vara beroende av gas 🙄
https://www.fingrid.fi/en/electricity-market/power-system/
alltid skoj att titta på men som allt annat... finns ingen lag på att dom rätta siffrona skall visas så man kan ta med en nypa salt
alltid skoj att titta på men som allt annat... finns ingen lag på att dom rätta siffrona skall visas så man kan ta med en nypa salt
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Varför det? Vissa länder har ju mycket bättre förutsättningar för generering av el, t ex tillgång till vattenkraft eller sol.M Mrs November skrev:
Alla länder täcker ju inte heller sitt eget behov av bilar, smör eller kol. Världens välstånd beror på internationell handel och det gäller även el som vilken annan handelsvara som helst.
Lite naivt tänkt tycker jag. Elproduktion och matförsörjning vad gäller basvaror behöver varje land ha av ren självbevarelsedrift som världen ser ut idag. Varje land har en skyldighet mot sin befolkning att se till att det fungerar. Särskilt om krisen eller kriget kommer.🙄T Thomas_Blekinge skrev:Varför det? Vissa länder har ju mycket bättre förutsättningar för generering av el, t ex tillgång till vattenkraft eller sol.
Alla länder täcker ju inte heller sitt eget behov av bilar, smör eller kol. Världens välstånd beror på internationell handel och det gäller även el som vilken annan handelsvara som helst.
Jo det vore ju det bästa!M Mrs November skrev:Egentligen borde väl elförsörjningen byggas ut i varje enskilt eu land så att varje land täcker sitt eget behov. Sen kan man leverera el mellan varandra vid oförutsägbara händelser. Då behöver även varje land tänka till vad man behöver för olika kraftkällor och hur man ska göra vid eventuella överskott.🤔
Men nu är det ju inte så tyvärr och det är ju främst där det har blivit fel på prissättningen.
Prissättningen kan inte blir fel har jag fått lära mig här på forumet. Eftersom priset sätts på en börs blir priset alltid rätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Vad problemet är? EU...T Thomas_Blekinge skrev:I diskussionen har vi igen myten att högra priser i grannländerna nödvändigtvis driver elpriset upp här. Det är inte grannländernas höga priser utan svenska elproducenterna girighet, de tar vad som är möjligt. Ingen är tvingat att sälja till höga priser.
Det finns andra exempel. I tyska Feldheim generar man loka el som byborna får köpa billigt. Överskottsel säljs till övriga nätet till marknadspris. Det innebär att byborna har mycket billigare el än omgivande områden.
Förstår ni analogin? Sälj svensk el billig till svenska kunder, och överskottet till europeiska marknadspriset. Vad är problemet?
Vi får inte ha elen för oss själva för att bara sälja överskottet.
Med mindre än att vi går ur EU då... (Något jag fö inte förespråkar.)
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
"Lite naivt tänkt tycker jag. "
Tack för komplimangen, jag returnerar den oavkortat.
Hur skulle Sverige klarar matförsörjning utan import? Här ser du hur mycket Sverige importerar.
Vad gäller bensin och diesel är Sverige 100% beroende av import. Och dessa drivmedel är väl också basförnödenheter.
Det är helt befängt att tro att länder klarar alla sina basbehov på egen hand.
Tack för komplimangen, jag returnerar den oavkortat.
Hur skulle Sverige klarar matförsörjning utan import? Här ser du hur mycket Sverige importerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller bensin och diesel är Sverige 100% beroende av import. Och dessa drivmedel är väl också basförnödenheter.
Det är helt befängt att tro att länder klarar alla sina basbehov på egen hand.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg