M
S SueCia skrev:
Jämtland ligger väl ändå inte i SE1?

Sorsele är inte jämtland, eller hur?
Nej sorsele är i norra västerbotten. Här är någon som inte har koll på geografin. Brukar vara så bland många sörlänningar🤭

M Mrs November skrev:
Nej det är inte samma sak. En ica affär höjer sannolikt värdet på bostäder i en ort medan vindkraftverk sänker värdet på bostäder och i mångt och mycket förstör närmiljön. Även den utbyggda vattenkraften har förstört mycket av landsbygden. Alla kommuner som bidrar borde få några ören per kwh för att kunna ge invånarna välfärd. Här uppe var det väl staten som byggde ledningsgatorna med skattepengar så även där har de kommunerna redan varit med och betalat med skattepengar. Ska vi dessutom börja tala om gruvor och investeringar där det mesta går direkt till statskassan
Många i nordligaste delen ser sig som en "koloni" till södra delen av vårt land. Gävle och nedåt.
Ok. Så bor jag granne med en fabrik som sänker markvärdet så bör jag få del av vinsten alltså? Jag har bott granne med Sveriges mest trafikerade väg. Det borde jag väl också få en slant för?
I slutändan väljer man faktiskt var man bor och det går att flytta. Det brukar sällan hjälpa att gnälla över upplevda orättvisor, utan bättre då att göra något konkret.

• Gilla
MickeMörkö och 1 till
  • Laddar…
Grävmaskin någon i närheten av kabeln?

• Haha
  • Gilla
duetten och 2 till
  • Laddar…
L
Ja nu börjar väl den framtida och rena kärnkraftsel för 80 öre/ kWh låta billigt ;) . Sent ska syndaren vakna!

Eller kanske ska vi ta och bygga ut ett par älvar men några rejäla vattenkraftverk istället...

• Gilla
Lgströ och 4 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Nej sorsele är i norra västerbotten. Här är någon som inte har koll på geografin. Brukar vara så bland många sörlänningar🤭
Bor ju 1000pers där och typ drygt 2000 personer i hela kommunen.
Knappast att speciellt många norrlänningar har koll på alla hålor i södra Sverige med 1000-2000 innevånare.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S
M Mrs November skrev:
Varför skrev du det då? :O

M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bor ju 1000pers där och typ drygt 2000 personer i hela kommunen.
Knappast att speciellt många norrlänningar har koll på alla hålor i södra Sverige med 1000-2000 innevånare.
Det här inlägget visar att du har noll koll. Har bott i flera delar av Sverige pga arbete och kan nog säga att många sörlänningar har dålig koll på allt norr om Gävle. Märk nu att jag sa många och inte alla.😏

S
N Nalleman64 skrev:
Jag har inte nämnt Jämtland i något av mina inlägg.
Det är SE1 som har de högsta priserna både idag och imorgon.
Du svarade på mitt inlägg som enbart handlade om jämtland, och skrev att "så du menar" med andra ord trodde du jämtland låg i zon1? :O

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Varför skrev du det då? :O
Läs inläggen innan du svarar så ser du att jag inte skrivit det. Inlägg #14 visar vad jag skrev.😏

@ @ndreas skrev:
Tror nog ändå att ju längre norrut du kommer - desto längre blir säsongen med kallt väder - vilket också påverkar förbrukningen.
Håller helt med!

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
N
S SueCia skrev:
Du svarade på mitt inlägg som enbart handlade om jämtland, och skrev att "så du menar" med andra ord trodde du jämtland låg i zon1? :O
Lite mer om svensk geografi vill jag nog påstå att jag kan. 😁

M
C Conqvist skrev:
Ok. Så bor jag granne med en fabrik som sänker markvärdet så bör jag få del av vinsten alltså? Jag har bott granne med Sveriges mest trafikerade väg. Det borde jag väl också få en slant för?
I slutändan väljer man faktiskt var man bor och det går att flytta. Det brukar sällan hjälpa att gnälla över upplevda orättvisor, utan bättre då att göra något konkret.
Trams! På Bygga Hus brukar man väl fråga om fabriken fanns då du köpte huset eller om vägen fanns. Många I norra delen har köpt fastigheter pga den vackra naturen efter 15 år smäller något bolag upp en skog av vindsnurror som man inte hade en aning om. Fastigheterna är osäljbara. Ingen vill bo vid snurrorna. Tragedi för vissa. Går inte att flytta om inte bostaden går att sälja. Men billig el för andra🤔

M Mrs November skrev:
Trams! På Bygga Hus brukar man väl fråga om fabriken fanns då du köpte huset eller om vägen fanns. Många I norra delen har köpt fastigheter pga den vackra naturen efter 15 år smäller något bolag upp en skog av vindsnurror som man inte hade en aning om. Fastigheterna är osäljbara. Ingen vill bo vid snurrorna. Tragedi för vissa. Går inte att flytta om inte bostaden går att sälja. Men billig el för andra🤔
Det är inget unikt för Norrland att det byggs saker i närheten som inte uppskattas. Jag skulle till och med våga påstå att det är vanligare i de tättbefolkade delarna av landet att närmiljön förändras.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Det här inlägget visar att du har noll koll. Har bott i flera delar av Sverige pga arbete och kan nog säga att många sörlänningar har dålig koll på allt norr om Gävle. Märk nu att jag sa många och inte alla.😏
Har bott i Västerbotten, södra lappland.
Många har väldigt dålig koll på andra lika stora städer i resten av Sverige!
Utbildningsnivån generellt är klart sämre.

S
M Mrs November skrev:
Läs inläggen innan du svarar så ser du att jag inte skrivit det. Inlägg #14 visar vad jag skrev.😏
Du svarade på mitt inlägg, som exklusivt handlade om jämtland, ingenting i mitt inlägg hade med Sorsele att göra, därav kan man ju anta att du trodde det låg i Jämtland?

• Arg
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.