11 986 läst ·
207 svar
12k läst
207 svar
Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige
S SueCia skrev:
Då får du nog hänvisa till det exakta inlägget. Vilken # menar du?S SueCia skrev:
SE1 exporterar ungefär hälften av den el som produceras. När stål och järn produktionerna första fas är igång (då räknar jag hybrit1, SSAB och Stegra1) då finns ingen el att exportera. Tidvis kan det till och med bli import då..
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Ärligt talat - det spelar nog ingen roll vad jag svarar. Du kommer ändå fortsätta älta detta.S SueCia skrev:
För mig framstår står det bara som mycket märkligt att tycka att det är bra, vilket du uttryckligen gjorde, att även de nordliga elområdena nu har fått lika dyr el som de två sydliga istället för att beklaga det.
Du får väl inte billigare elräkning bara för att andra nu får en betydligt dyrare?
Ofattbart att man kan tycka det är bra och dessutom få medhåll av vissa.
Trist att du bara träffade på lågutbildade med dålig koll. Vet inte var du bodde eller vilka du träffade på men vi är många välutbildade i den här delen av landet också😉Huddingebo skrev:
Redan 2023 förstod då iaf jag att dessa dårskaper skulle leda till högre elpriser i se1 se2 😖
https://www.byggahus.se/forum/threads/aurora-line.501204/
https://www.byggahus.se/forum/threads/aurora-line.501204/
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Inte billigare el men en befolkning i Sverige som även de får känna av konsekvenserna av något som vi andra söder om er inte kan styra över och skapa en förståelse över att hela vårat system gällandes elen är skevt i Sverige.N Nalleman64 skrev:Ärligt talat - det spelar nog ingen roll vad jag svarar. Du kommer ändå fortsätta älta detta.
För mig framstår står det bara som mycket märkligt att tycka att det är bra, vilket du uttryckligen gjorde, att även de nordliga elområdena nu har fått lika dyr el som de två sydliga istället för att beklaga det.
Du får väl inte billigare elräkning bara för att andra nu får en betydligt dyrare?
Och därigenom samlat kunna visa vårat missnöje vid valet, även om de flesta partier lovar guld och gröna skogar så är de lika goda kålsupare.
Men Sveriges befolkning kanske kan vara mer enade om att det här är en fråga för hela landet.
Det blir det inte om några får betala ören kontra att vissa får betala kronor kW/h.
Missförstå mig rätt, jag köper argumentet att ni har kallare i norr etc. men som det har varit genom åren med flera 100% i skillnad motsvarar inte det faktiska behovet av el era bostäder behöver kontra söderut.
Nu jämför vi el, inte tusen andra parametrar och där har det varit sjuk skillnad.
Och visst så ska ni ha lägre pris pga klimat o annat.
Men som det har varit så är det inte hållbart.
Betala 20-30 öre och förbruka tusentals kW/h och ändå hamna många tusenlappar under någon från söderut med hälften av förbrukningen är helt fel.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Vi är överens om att ditt inlägg var missriktat då antar jag, men du vill inte erkänna det, det är OK.N Nalleman64 skrev:Ärligt talat - det spelar nog ingen roll vad jag svarar. Du kommer ändå fortsätta älta detta.
Grundläggande ekonomi säger att:
När vissa elzoner alltid har billigare el får hushållen där mer pengar över varje månad. Eftersom alla lever i samma ekonomi leder det över tid till att de med billig el får ett övertag, medan andra halkar efter, om alternativet att få ner priserna i zon 3 och 4 inte finns, så är det bättre för zon 3 och 4 att priserna är jämnt fördelade över landet. Detta ur ett privatekonomiskt perspektiv!
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Eftersom du inte kommit igen med det exakta # som du hänvisar till så får vi väl inse både du och jag att det du skriver inte stämmer🤔 Mycket trams från din sida o då tänker jag på dina inlägg mot Nalleman64M Mrs November skrev:
Redigerat:
Ebba får väl ge sig ut och veva med falukorven igen.... eller åka ner till Bryssel och "göra kaos" tills elpriserna sjunker.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Jag bor i SE3.R RalleB skrev:Inte billigare el men en befolkning i Sverige som även de får känna av konsekvenserna av något som vi andra söder om er inte kan styra över och skapa en förståelse över att hela vårat system gällandes elen är skevt i Sverige.
Och därigenom samlat kunna visa vårat missnöje vid valet, även om de flesta partier lovar guld och gröna skogar så är de lika goda kålsupare.
Men Sveriges befolkning kanske kan vara mer enade om att det här är en fråga för hela landet.
Det blir det inte om några får betala ören kontra att vissa får betala kronor kW/h.
Missförstå mig rätt, jag köper argumentet att ni har kallare i norr etc. men som det har varit genom åren med flera 100% i skillnad motsvarar inte det faktiska behovet av el era bostäder behöver kontra söderut.
Nu jämför vi el, inte tusen andra parametrar och där har det varit sjuk skillnad.
Och visst så ska ni ha lägre pris pga klimat o annat.
Men som det har varit så är det inte hållbart.
Betala 20-30 öre och förbruka tusentals kW/h och ändå hamna många tusenlappar under någon från söderut med hälften av förbrukningen är helt fel.
Tycker det vore bättre att sträva efter lägre priser i SE3 och SE4 vilket jag även skrev i ett tidigare inlägg än att tycka det är "mycket bra nyheter" att även SE1 och SE2 får svindyr el.
Fast jag kanske tänker fel vad vet jag.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Som jag skrev - du kommer att fortsätta älta. Kan inte bara släppa. Måste ha rätt.S SueCia skrev:Vi är överens om att ditt inlägg var missriktat då antar jag, men du vill inte erkänna det, det är OK.
När vissa elzoner alltid har billigare el får hushållen där mer pengar över varje månad. Eftersom alla lever i samma ekonomi leder det över tid till att de med billig el får ett övertag, medan andra halkar efter, om alternativet att få ner priserna i zon 3 och 4 inte finns, så är det bättre för zon 3 och 4 att priserna är jämnt fördelade över landet. Detta ur ett privatekonomiskt perspektiv!
Väx upp!
Fast det kvittar ju om elen är billigare om man förbrukar mer så blir det inte över mer kr varje månad så därför ska ju elen vara billigare i norr annars är det ju dom i söder som får mer över! Förhoppningsvis blir det nåt som är rättvist oavsett var vi bor så små!S SueCia skrev:Vi är överens om att ditt inlägg var missriktat då antar jag, men du vill inte erkänna det, det är OK.