11 982 läst ·
207 svar
12k läst
207 svar
Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Elen är just nu dyrare i norra Sverige än i södra, något som är mycket ovanligt. Sträng kyla, svag vattenkraft och den nya Aurorakabeln pressar upp priserna.
Du kan läsa artikeln här: Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige
Du kan läsa artikeln här: Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Man bygger en ny kabel som ger HÖGRE elpriser i Sverige för att elpriset är högre i Finland?
Finns det ingen ytterligare land vi kan dra kablar till och få ännu högre elpriser eller räcker det med Finland och Tyskland?
Finns det ingen ytterligare land vi kan dra kablar till och få ännu högre elpriser eller räcker det med Finland och Tyskland?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 076 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 076 inlägg
Vi har ju subventionskablar till danmark redan. Vet inte om de håller på att öka.N Nalleman64 skrev:
Norrbaggarna öppnade relativt nyligen en kabel till gb för att sälja svensk el dit också.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Mycket begåvat med alla dessa kablar till länder med höga elpriser. Eftersom det är marginalprissättning så blir det ju en otroligt bra affär för elproducenterna. Finns det inte fler saker vi kan bjuda ut till högstbjudande? Börja med mat och vatten tex?
Då kanske vi ska ha exakt samma skattetryck också i hela landet. Varför ska invånare i små inlandskomuner betala mer i skatt än kommuner i södra Sverige? Varför ska små inlandskomuner behöva bygga vindkraft för att sörlänningarna inte ska behöva se vindsnurror? Alla älvar som blev utbyggda i norra Sverige Varför ska inte det ge något tillbaka till orten. Vi betalar även dyrare för mat pga transportpriser. Då norra delen av landet har -30 grader och ska värma upp sina hus har södra Sverige enstaka minusgrader eller plusgrader. Vi ska väl helst producera all el till hela Sverige och betala 10 öre mer per kwh. Rättvist.....eller😒S SueCia skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Trams, jag bor i elzon 3 och det är minimal temperaturskillnad här än i södra zon 2, eller ens mellersta, skillnaden är näst intill försumbar.M Mrs November skrev:Då kanske vi ska ha exakt samma skattetryck också i hela landet. Varför ska invånare i små inlandskomuner betala mer i skatt än kommuner i södra Sverige? Varför ska små inlandskomuner behöva bygga vindkraft för att sörlänningarna inte ska behöva se vindsnurror? Alla älvar som blev utbyggda i norra Sverige Varför ska inte det ge något tillbaka till orten. Vi betalar även dyrare för mat pga transportpriser. Då norra delen av landet har -30 grader och ska värma upp sina hus har södra Sverige enstaka minusgrader eller plusgrader. Vi ska väl helst producera all el till hela Sverige och betala 10 öre mer per kwh. Rättvist.....eller😒
Övriga hittepågrejer tänker jag inte ens bemöta
Elektroniktokig
· Norrbotten
· 38 inlägg
Magiskt, och vi ser fram emot minst 1v till med runt -25 strecket och kallare...
Bra jobbat 👍 Men det är ett jääättefint flådigt bygge med aurora linjen rakt genom östra Norrbotten till Finland, ni borde näste besöka oss och se spektaklet..(Ta med Ebba Busch så hon får pr konsulta samtidigt)
Vill tillägga att jag inte tycker att det ska kosta 1,5 krona kwh någonstans i Sverige... punkt slut👍
Bra jobbat 👍 Men det är ett jääättefint flådigt bygge med aurora linjen rakt genom östra Norrbotten till Finland, ni borde näste besöka oss och se spektaklet..(Ta med Ebba Busch så hon får pr konsulta samtidigt)
Vill tillägga att jag inte tycker att det ska kosta 1,5 krona kwh någonstans i Sverige... punkt slut👍
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Sorsele har -27 just nu hur kallt har du? Innebär zon 1 har en bror som bor där. Själv bor jag i zon 1 mot kusten och har -19 graderS SueCia skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Du menar alltså att vintern är lika lång/hård i Dalarna som i SE1?S SueCia skrev:
Jaja vi ser uppenbarligen olika på saken.
Det är de priser som normalt råder i SE3 och främst SE4 som skall ner och inte de i SE1 och SE2 som skall upp tycker jag.