Elen är just nu dyrare i norra Sverige än i södra, något som är mycket ovanligt. Sträng kyla, svag vattenkraft och den nya Aurorakabeln pressar upp priserna.

Du kan läsa artikeln här: Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige

• Arg
  • Haha
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
F
Till alla som bor i SE1 och SE2:

• En tidningsartikel om Mårten Holmberg, musiker, med citat om ekonomiska svårigheter och världen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Vera11 och 29 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ja nu fick vi vårt ”Sverigepris” som vi så länge tjatat om!

Kan inte de i norr bara importera billig kärnkraftsel från Finlands superkärnkraftverk bara?

• Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
N
Man bygger en ny kabel som ger HÖGRE elpriser i Sverige för att elpriset är högre i Finland?

Finns det ingen ytterligare land vi kan dra kablar till och få ännu högre elpriser eller räcker det med Finland och Tyskland?

• Gilla
  • Haha
Vera11 och 25 till
  • Laddar…
Karrock
N Nalleman64 skrev:
Man bygger en ny kabel som ger HÖGRE elpriser i Sverige för att elpriset är högre i Finland?

Finns det ingen ytterligare land vi kan dra kablar till och få ännu högre elpriser eller räcker det med Finland och Tyskland?
Vi har ju subventionskablar till danmark redan. Vet inte om de håller på att öka.
Norrbaggarna öppnade relativt nyligen en kabel till gb för att sälja svensk el dit också.

• Arg
AnneKerstin
  • Laddar…
N
Karrock Karrock skrev:
Vi har ju subventionskablar till danmark redan. Vet inte om de håller på att öka.
Norrbaggarna öppnade relativt nyligen en kabel till gb för att sälja svensk el dit också.
Ingen skall säga att vi inte är schyssta mot våra grannländer i alla fall..

• Gilla
Matskarl21 och 5 till
  • Laddar…
Mycket begåvat med alla dessa kablar till länder med höga elpriser. Eftersom det är marginalprissättning så blir det ju en otroligt bra affär för elproducenterna. Finns det inte fler saker vi kan bjuda ut till högstbjudande? Börja med mat och vatten tex?

• Gilla
Emanuel01 och 7 till
  • Laddar…
S
Mycket bra nyheter, jag betalar med glädje 1,5 krona per kwh om det gäller detsamma i hela landet :)

• Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Vera11 och 11 till
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Mycket bra nyheter, jag betalar med glädje 1,5 krona per kwh om det gäller detsamma i hela landet :)
Då kanske vi ska ha exakt samma skattetryck också i hela landet. Varför ska invånare i små inlandskomuner betala mer i skatt än kommuner i södra Sverige? Varför ska små inlandskomuner behöva bygga vindkraft för att sörlänningarna inte ska behöva se vindsnurror? Alla älvar som blev utbyggda i norra Sverige Varför ska inte det ge något tillbaka till orten. Vi betalar även dyrare för mat pga transportpriser. Då norra delen av landet har -30 grader och ska värma upp sina hus har södra Sverige enstaka minusgrader eller plusgrader. Vi ska väl helst producera all el till hela Sverige och betala 10 öre mer per kwh. Rättvist.....eller😒

• Gilla
  • Älska
JockeLeni och 21 till
  • Laddar…
N
S SueCia skrev:
Det går väl åt bra mycket mera el i norr där vintern är betydligt längre än hos oss i söder.

• Gilla
Vekinox och 5 till
  • Laddar…
S
M Mrs November skrev:
Då kanske vi ska ha exakt samma skattetryck också i hela landet. Varför ska invånare i små inlandskomuner betala mer i skatt än kommuner i södra Sverige? Varför ska små inlandskomuner behöva bygga vindkraft för att sörlänningarna inte ska behöva se vindsnurror? Alla älvar som blev utbyggda i norra Sverige Varför ska inte det ge något tillbaka till orten. Vi betalar även dyrare för mat pga transportpriser. Då norra delen av landet har -30 grader och ska värma upp sina hus har södra Sverige enstaka minusgrader eller plusgrader. Vi ska väl helst producera all el till hela Sverige och betala 10 öre mer per kwh. Rättvist.....eller😒
Trams, jag bor i elzon 3 och det är minimal temperaturskillnad här än i södra zon 2, eller ens mellersta, skillnaden är näst intill försumbar.

Övriga hittepågrejer tänker jag inte ens bemöta :)

• Gilla
  • Arg
  • Haha
ch75 och 3 till
  • Laddar…
Magiskt, och vi ser fram emot minst 1v till med runt -25 strecket och kallare...
Bra jobbat 👍 Men det är ett jääättefint flådigt bygge med aurora linjen rakt genom östra Norrbotten till Finland, ni borde näste besöka oss och se spektaklet..(Ta med Ebba Busch så hon får pr konsulta samtidigt)

Vill tillägga att jag inte tycker att det ska kosta 1,5 krona kwh någonstans i Sverige... punkt slut👍

• Gilla
Vera11 och 6 till
  • Laddar…
S
N Nalleman64 skrev:
Det går väl åt bra mycket mera el i norr där vintern är betydligt längre än hos oss i söder.
Går inte åt märkvärt mer el för en villa i jämtland jämfört med en villa i Dalarna.
Isåfall borde väl elpriset knytas till yttertemperaturen ifall ditt argument ska hålla.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Trams, jag bor i elzon 3 och det är minimal temperaturskillnad här än i södra zon 2, eller ens mellersta, skillnaden är näst intill försumbar.

Övriga hittepågrejer tänker jag inte ens bemöta :)
Sorsele har -27 just nu hur kallt har du? Innebär zon 1 har en bror som bor där. Själv bor jag i zon 1 mot kusten och har -19 grader

N
S SueCia skrev:
Går inte åt märkvärt mer el för en villa i jämtland jämfört med en villa i Dalarna.
Isåfall borde väl elpriset knytas till yttertemperaturen ifall ditt argument ska hålla.
Du menar alltså att vintern är lika lång/hård i Dalarna som i SE1?
Jaja vi ser uppenbarligen olika på saken.

Det är de priser som normalt råder i SE3 och främst SE4 som skall ner och inte de i SE1 och SE2 som skall upp tycker jag.

• Gilla
Vera11 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.