Sjukt system! Vi här uppe ska dessutom leverera vatten o vindkraft söderut o så har vi nog i regel större elförbrukning än i södra Sverige pga kallare klimat så vi hamnar på förlorar sidan igen 😟😠

• Gilla
  • Ledsen
sin och 4 till
  • Laddar…
Det är väl inte norrlänningarnas el för att den råkar produceras där? Ett märkligt argument. Någon har ju investerat i elproduktionen och det är deras el. Om jag bor granne med en ICA ska jag då få ta del av butikens vinst för att jag råkar bo där? Det är samma resonemang.

• Gilla
  • Haha
Emanuel01 och 11 till
  • Laddar…
@
N Nalleman64 skrev:
Man bygger en ny kabel som ger HÖGRE elpriser i Sverige för att elpriset är högre i Finland?

Finns det ingen ytterligare land vi kan dra kablar till och få ännu högre elpriser eller räcker det med Finland och Tyskland?
Nja....det kan bli komplicerat! Det betyder i och för sig inte att vi i inte ska/kommer att försöka.

Redan nu har vi kablar till några utav världens länder med högst elpris:

Land/Territorium Pris (SEK/kWh)
Bermuda ~5,00 kr
Irland ~4,30 kr
Caymanöarna ~4,20 kr
Italien ~4,10 kr
Tyskland ~3,90 kr
Danmark ~3,70 kr

Tänker att Bermuda är orimligt långt bort - men att dra elkablar till Irland skulle enligt min AI "bara" kosta mellan 25 och 40 miljarder kronor. Så någon lär väl inom det kommande året påbörja ett sådant projekt 🙄

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
AnneKerstin och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Går inte åt märkvärt mer el för en villa i jämtland jämfört med en villa i Dalarna.
Isåfall borde väl elpriset knytas till yttertemperaturen ifall ditt argument ska hålla.
Finns ju längre avstånd än mellan Dalarna o Jämtland o jämföra! Det är ju gångavstånd däremellan...i Västerbotten vid kusten är det minus 20 t.ex, vad har du 🤔😊

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Dyraste maten har man i Stockholm enligt prisundersökningar.

• Gilla
AnneKerstin och 2 till
  • Laddar…
Sen flaggar man ju för att om stora energikrävande satsningar i Norrland byggs ut (NorthVolt, satsning på ”grön” stålproduktion, stora serverhallar för kryptovalutor, AI och liknande som drar mängder av el), så kommer förstås elpriset i SE1 att stiga ytterligare….

• Gilla
  • Ledsen
AnneKerstin och 3 till
  • Laddar…
@
P ptlf skrev:
Finns ju längre avstånd än mellan Dalarna o Jämtland o jämföra! Det är ju gångavstånd däremellan...i Västerbotten vid kusten är det minus 20 t.ex, vad har du 🤔😊
Tror nog ändå att ju längre norrut du kommer - desto längre blir säsongen med kallt väder - vilket också påverkar förbrukningen.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
M
C Conqvist skrev:
Det är väl inte norrlänningarnas el för att den råkar produceras där? Ett märkligt argument. Någon har ju investerat i elproduktionen och det är deras el. Om jag bor granne med en ICA ska jag då få ta del av butikens vinst för att jag råkar bo där? Det är samma resonemang.
Nej det är inte samma sak. En ica affär höjer sannolikt värdet på bostäder i en ort medan vindkraftverk sänker värdet på bostäder och i mångt och mycket förstör närmiljön. Även den utbyggda vattenkraften har förstört mycket av landsbygden. Alla kommuner som bidrar borde få några ören per kwh för att kunna ge invånarna välfärd. Här uppe var det väl staten som byggde ledningsgatorna med skattepengar så även där har de kommunerna redan varit med och betalat med skattepengar. Ska vi dessutom börja tala om gruvor och investeringar där det mesta går direkt till statskassan
Många i nordligaste delen ser sig som en "koloni" till södra delen av vårt land. Gävle och nedåt.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 8 till
  • Laddar…
S
P ptlf skrev:
Exakt min poäng.

M Mrs November skrev:
Sorsele har -27 just nu hur kallt har du? Innebär zon 1 har en bror som bor där. Själv bor jag i zon 1 mot kusten och har -19 grader
Exakt min poäng, tack för att du bekräftar hur orimligt det är med elzoner :)

N Nalleman64 skrev:
Du menar alltså att vintern är lika lång/hård i Dalarna som i SE1?
Jaja vi ser uppenbarligen olika på saken.

Det är de priser som normalt råder i SE3 och främst SE4 som skall ner och inte de i SE1 och SE2 som skall upp tycker jag.
Nej det menar jag inte :)

• Arg
perror
  • Laddar…
N
O olotor skrev:
Dyraste maten har man i Stockholm enligt prisundersökningar.
Troligen har de högre löner där också.

• Gilla
Vekinox och 4 till
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Exakt min poäng.

Exakt min poäng, tack för att du bekräftar hur orimligt det är med elzoner :)

Nej det menar jag inte :)
Hur menar du nu? Om zon 1 har riktigt kallt och du i zon 3 har plus varför ska det inte vara lägre priser i zon 1?

S
N Nalleman64 skrev:
Du menar alltså att vintern är lika lång/hård i Dalarna som i SE1?
Jaja vi ser uppenbarligen olika på saken.

Det är de priser som normalt råder i SE3 och främst SE4 som skall ner och inte de i SE1 och SE2 som skall upp tycker jag.
Jämtland ligger väl ändå inte i SE1?
M Mrs November skrev:
Sorsele har -27 just nu hur kallt har du? Innebär zon 1 har en bror som bor där. Själv bor jag i zon 1 mot kusten och har -19 grader
Sorsele är inte jämtland, eller hur?

• Gilla
  • Wow
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
S
M Mrs November skrev:
Hur menar du nu? Om zon 1 har riktigt kallt och du i zon 3 har plus varför ska det inte vara lägre priser i zon 1?
Det sa jag ju inte?
Dagens elzoner är över huvud taget inte knutet till yttertemperatur, om något, så förespråkar jag en koppling mellan elpris och yttertemperatur.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Mycket bra nyheter, jag betalar med glädje 1,5 krona per kwh om det gäller detsamma i hela landet :)
Det gör vi alla. Elen är billig för privatpersoner och man konsumerar ju inte mer än 5000-20000 kwh ändå.

Men företagen som gör av med GWh och lägger kostnadsökningar direkt på sista raden ut till kund driver inflation.

• Haha
Saaallss
  • Laddar…
N
S SueCia skrev:
Jämtland ligger väl ändå inte i SE1?

Sorsele är inte jämtland, eller hur?
Jag har inte nämnt Jämtland i något av mina inlägg.
Det är SE1 som har de högsta priserna både idag och imorgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.