P
H heimlaga skrev:
Skulle all den tid som folk sätter på att gnälla på elpriser i stället användas till att hugga upp vindfällen till ved och elda skulle vi inte ha den här energikrisen.
Istället kanske vi skulle ha en sjukvårdskris. :-)

P
H heimlaga skrev:
Där har vi direkt det här underskottet i elförsörjningen som jag brukar tala om
Inte har vi väl underskott i elförsörjningen? Hur visar sig den i så fall?
Vad jag vet har vi volatila elpriser, men det är ju en annan sak.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Den CO2 som en vedklabbe släpper ut kommer att fångas in i en oviss framtid av nyplanterad skog. För en nyligen fälld gran som eldas upp kan det ta 30-50 år innan den har återväxt. Under den tiden finns CO2 i atmosferen med sin skadliga verkan.
Hur stor del av koldioxidhalten i atmosfären kommer från nyligen eldad ved?

P pmd skrev:
Istället kanske vi skulle ha en sjukvårdskris. :-)
Hur då. Statistiskt sett är det troligen lika farligt att sitta i soffan och se på TV än att hugga i skogen på fritiden.

Magnus E K
Allra farligast är att sitta i soffan när alla grannhusen eldar ved.

Vedeldning (som huvudsaklig uppvärmning) fungerar för bostäder som har avstånd till grannarna, vilket är en låg andel av totala antalet bostäder.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Hur då. Statistiskt sett är det troligen lika farligt att sitta i soffan och se på TV än att hugga i skogen på fritiden.
Kanske, men jag skulle tro(!) att risken för att skada sig är större för den som inte har någon skogsutbildning eller skogsvana.
Men du menar antagligen inte att den "tid som folk sätter på att gnälla på elpriser " (ref. inlägg #173) skulle användas av samma personer för att hugga upp vindfällen.
Snarare någon slags temporal handel, antar jag?

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Allra farligast är att sitta i soffan när alla grannhusen eldar ved.
Här är det nog farligast när vi själva eldar. Vi har gott om avstånd till grannarna, men när det är inversion får vi in vår egen eldningsrök via ventilationssystemet. Därför stänger jag alltid av ventilationen när vi eldar.

P pmd skrev:
Kanske, men jag skulle tro(!) att risken för att skada sig är större för den som inte har någon skogsutbildning eller skogsvana.
Men du menar antagligen inte att den "tid som folk sätter på att gnälla på elpriser " (ref. inlägg #173) skulle användas av samma personer för att hugga upp vindfällen.
Snarare någon slags temporal handel, antar jag?
En viss del kan säkert lära sig skogsarbete för husbehov. Så som vi gör i Finland. Man inser sina begränsningar och gör det man kan och småningom börjar man kunna mer och mer.
Så som jag gjorde när jag började gå till skogs med motorsågen i 16-17 års åldern. Det är bara i Sverige som ni har fått för er att allt skogsarbete är någon mytisk specialkunskap.

Andra kan lära sig kapa och klyva och pena ved som de köper som huggen och utkörd skårved direkt av skogsägaren.

Medan en del andra åtminstone kan lära sig hålla käft och ta emot när andras vedeldande tar de värsta topparna av allas elpriser.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är bara i Sverige som ni har fått för er att allt skogsarbete är någon mytisk specialkunskap.
Motorsågar är livsfarliga. Ska man fälla träd i skogen finns riktiga maskiner som körs av proffs. Snart kör maskinerna sig själva med hjälp av AI och inga människor behöver arbeta i skogen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Motorsågar är livsfarliga. Ska man fälla träd i skogen finns riktiga maskiner som körs av proffs. Snart kör maskinerna sig själva med hjälp av AI och inga människor behöver arbeta i skogen.
Hmmm...... det blir inget miljövänligt skogsbruk och dåligt virkesutbyte när allt skall göras med maskiner.

Jag nyttjar motorsåg både i arbetet på byggen och i skogsbruket. Statistiskt sett har jag större risk att bli påkörd av en bil än att dö i en motorsågsolycka.
Hela utbildningen jag har på motorsågen var en halvdags upplärning i skogen tillsammans med en mycket säkerhetsmedveten äldre kamrat. Det var någon gång i 16årsåldern.

I Finland är sånt här helt normalt och likväl är antalet svåra motorsågsolyckor ganska litet. De svåra olyckorna drabbar oftast folk som medveter väljer att inte använda normal skyddsutrustning och inte alls tänker efter vad de håller på med. Sådana människor kan omkomma i en olycka även om man håller dem inlåsta i en maddrasserad cell. Vi kan inte hindra dem.
Småolyckor som fororsakar småskador som läker utan bestående men är tyvärr ganska vanliga. Men så är det i mitt förtjänstarbete också.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Aurora line 2... 😖
[länk]
Utmärkt. Då ökar flexibiliteten med bättre meshing av transmissionslinjerna, samt motståndskraft mot externa angrepp.
Återstår att fixa den idiotiska prissättningen.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Återstår att fixa den idiotiska prissättningen.
Har du något bra förslag?

P pmd skrev:
Har du något bra förslag?
Mitt förslag är att alla skulle behöva gå över till kvartspriser. Det skulle jämna ut priset då många fler anpassar sin förbrukning (uppåt vid lågt pris och nedåt vid högt pris).

Idag har 15% kvartsprisavtal. Om alla skulle ha kvartspriser kan vi dessutom sparka ett stort antal elförsäljare och elhandlare som ska prissätta och marknadsföra fastprisavtal med olika tider, mixavtal, rörligt månadsmedel, vintersäkrat, fossilfritt, etc.

Vi skulle troligtvis som en bonus få ett bättre utnyttjande av nätet också, jämfört med att införa effektavgift.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
P
Vi skulle nog få fler som knaprar Prozac också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.