11 984 läst ·
207 svar
12k läst
207 svar
Finsk kabel pressar upp elpriset i norra Sverige
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Nja, det är inte därför man är med. Det nordiska samarbetet för stamnät, Nordel, är från 1960-talet. Om man till exempel tittar på rapporterna från 1980-talet så är statistiken över elproduktionen främst på nordisk nivå, inte på de enskilda länderna.lars_stefan_axelsson skrev:
Nordel slogs ihop med några andra europeiska organisationer för stamnätsoperatörer för ungefär femton år sedan under namnet Entso-E. Det var först då organisationen blev en del av EU, vilket de tidigare samarbetsorganisationerna inte varit.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, man behöver faktiskt inte gå längre än till Norge för att hitta ett sådant system:G G.L. skrev:
"I Norge stannar fastighetsskatten för kraftverk i kommunerna där verken ligger. Det arbetas dessutom med att ta fram en produktionsavgift för vindkraftverk, som också ska tillfalla kommunerna där de ligger."
I korthet så har man ett system med naturresursskatt där skatten för vattenkraft går direkt till kommunen där kraften ligger. Man har koncessions-kraft där kommunen har rätt att köpa kraften till visst pris och sedan kan sälja den vidare, och man har också en lokal egendomsskatt. (Ja, det är lite mer komplicerat och varierar lite).
Mao ett system för att viss del av avkastningen skall stanna lokalt. Vi har ju liknande problem i t ex semesterkommuner i Sverige; dvs de står med kostnaderna en stor del av året, men får inga intäkter värda namnet.
Så även om jag själv inte skulle kommit på tanken så funderar jag på om inte någon variant av det Norska systemet skulle kunnat fungera här med och haft positiva effekter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, men man kunde gått ur när EU tog över. Och det gjorde man inte. (Av förståeliga skäl)H HenrikHuslöse skrev:
Det är därför man är en del av EU:s energimarknad.
Att det sedan funnits ett helt lapptäcke av andra regleringar innan det är en annan sak.
Vi hade som sagt i Sverige en ordning där vi kunde lägga snittet vid landsgränsen till Danmark förut, men pga EU så får vi inte längre det. (Men vi kunde som sagt göra det innan dess trots dåvarande samarbeten.)
Vilket var uppkomsten till hela diskussionen.
Det vore ju fantastiskt om det skulle kunna gå att genomföra🙂lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, man behöver faktiskt inte gå längre än till Norge för att hitta ett sådant system:
"I Norge stannar fastighetsskatten för kraftverk i kommunerna där verken ligger. Det arbetas dessutom med att ta fram en produktionsavgift för vindkraftverk, som också ska tillfalla kommunerna där de ligger."
I korthet så har man ett system med naturresursskatt där skatten för vattenkraft går direkt till kommunen där kraften ligger. Man har koncessions-kraft där kommunen har rätt att köpa kraften till visst pris och sedan kan sälja den vidare, och man har också en lokal egendomsskatt. (Ja, det är lite mer komplicerat och varierar lite).
Mao ett system för att viss del av avkastningen skall stanna lokalt. Vi har ju liknande problem i t ex semesterkommuner i Sverige; dvs de står med kostnaderna en stor del av året, men får inga intäkter värda namnet.
Så även om jag själv inte skulle kommit på tanken så funderar jag på om inte någon variant av det Norska systemet skulle kunnat fungera här med och haft positiva effekter.
Tack för förklaringen!lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, man behöver faktiskt inte gå längre än till Norge för att hitta ett sådant system:
Då finns det alltså sådana system!
Jag bodde i en by i Norge. Snacka om kulturkrock, han förstod mig när jag förklarade och han förstod mig.
Jag hyrde en del av ett hus. Han som hyrde ut till mig blev sur på mig när jag eldade så mycket och fortsatte i samma veva som jag var van att göra i Sverige.
Jag trodde jag gjorde en tjänst men det var björntjänst!
Han visade mig att det finns ju element här = DIREKT EL 🤔
Mitt jobb körde också direktel.
Vi började prata om priserna. Då kom vi fram till att veden kostade 5 gånger mer än vad jag betalade i Sverige.
Elen kostade ungefär lika mycket men åt andra hållet dvs åt billigare hållet.
Det var nog här jag brände sönder min motorvärmare i bilen också 😂
Frågade gubben om jag fick ha bilen i motorvärmare så kommer han med värsta skarvsladden till mig. Jag frågar "timer" han ser frågvis ut och sen när han förstår vad jag menar så säger han "äh sätt bilen fast där innan du går o lägger dig så har du ju en varm bil till morgonen"
Snacka om kulturkrock 😂
Jävligt bekvämt var det även om det var lite trist att jag mot slutet inte fick använda den fina vedkaminen där jag tom lagade maten till en början 😂 av gammal vana från Sverige o Finland....som har så dyra elpriser.
Redigerat:
En hel del lite luddiga politiska åsikter där. Hur tycker du att elmarknaden "ska" fungera?kisumisu skrev:
• Kanske en anledning är att se var elen produceras.
• Ska vi i norr bekosta även alla överföringar härifrån
• Kanske få folk inse att det är kanske inte så dumt om vi skulle ha lite lokal elproduktion i våran "södra" kommun/län också och inte bara importera stora mängder från norr. Plus inse att det var väldigt dumt lägga ner kärnkraften. Var ju bla Tyskland som gjorde det i stor skala och orsakade större delen av krisen!
Vi är samma land ja.
Men det finns många saker vi inte förstår varandra åren 2020-2022 var ett exempel på det. Dessutom samma (kanske ännu värre tom) visa var det i våra grannländer. Beslut togs i storstäderna där man inte alls vet hur vi på gränsområderna lever vårat liv. Dom enda som fick undantag var de som hade dubbla medborgarskap eller jobbade i viktiga yrken. Inte ens släkten var en orsak att gå över gränsen medans Stockholmarna, Helsingforsborna (här var det dock 1v stängt inom landet, men hävdes då de var "olagligt"), Osloborna, Köpenhamnborna levde sitt liv som vanligt! Tom hånade oss "ni måste förstå, det är inte samma land".
Sen kan jag tycka att energiregler, skatter mm borde ses över.
Har ju tom varit energiskatt på egen producerad el. Nu kommer jag varken ihåg vad programmet hette och när den ens gick, men råkade en gång se ett norskt program på SVT. Där gjorde dom en egen producerat generator till en älv det stod med stora bokstäver "det här får man inte göra i Sverige" 😂
Problemen med handel över gränser gränsområden bör väl vara mer eller mindre lösta med EU? Fri rörlighet för varor och tjänster, men det finns kanske anledning för EU att säga till på skarpen när EU-länder inte lever upp till det.
Tillhör du urbefolkningen i Norrland?G G.L. skrev:
Där ser man. Jag trodde att alla fastigheter betalar kommunal fastighetsavgift i Sverige, men det gäller mest fastigheter med småhus. Det finns flera fastighetstyper som betalar statlig fastighetsskatt, bl.a. elproduktionsenheter.lars_stefan_axelsson skrev:
Det nordiska samarbetet kring el är en bra sak tycker jag. Finland är ett land som sköter sig, som konstant bygger ut egen energiproduktion, vi är det enda landet i norden som byggt en till kärnreaktor under 2000 talet och det har ju lett till att elpriset även i södra Sverige kan hållas lägre ibland samt minskar mängden el som behöver komma från Norge och norra Sverige och den trenden kommer sannolikt fortsätta i framtiden vill jag tro, Finland är medveten om att vi måste bli bättre på egen energiproduktion och det är bra för grannarna.
Problemet är länder som Tyskland som ska åka snålskjuts på andra utan att bättra sig eller göra nånting konkret för att förbättra sin energiproduktion.
Problemet är länder som Tyskland som ska åka snålskjuts på andra utan att bättra sig eller göra nånting konkret för att förbättra sin energiproduktion.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
För att inte tala om finlands ekonomi i övrigt som är en ren och skär katastrof, men det är väl för en annan tråd...H HenrikHuslöse skrev:
Finland har ökat sin självförsörjningsgrad från cirka 85% runt 2022, i 2024 var självförsörjande graden 95% och år 2025 har man i praktiken uppnått komplett självförsörjning. Vi har kopplat bort oss från det ryska elnätet under samma period. Inte riktigt vad jag skulle säga att man är oförmögen att göra nånting åt sin situation.