P
F Fnularen skrev:
... ni missar det viktigaste sambanden vilka är att det inte blåst, varit kallt o dessutom snöat i norra SE under slutet av December så för att kunna hålla effektbalansen utan vindkraft så har man kört vattenkraften på högtryck vilket då naturligtvis tömt, de i slutet av 2025 välfyllda vattenmagasinen, så nu när kylan o avsaknaden av vind fortsätter så med dåligt med egen elproduktion så får vi de priser som FI säljer sin el för.
Sverige måste alltså bygga ut vattenkraften …

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Ja, det finns det! Är inte svårt att hitta vid sökning på internet!😏
Du har hittat dem alltså? Är de många och stora?

• Arg
Mrs November
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, många. Det är färre som inte gör det. Det största av de kommunala är Skellefteå Kraft
För att tillgodose kisumisus önskan i #83 borde alltså Skellefteå kommun ge bort el gratis till Skellefteås invånare.
Går det att genomföra?
Finns det något kommunalt elbolag som inte säljer el via Nordpool i signifikant omfattning?

Redigerat:
  • Arg
Mrs November
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
En typisk 08 fråga. Se dig i spegeln och fråga dig istället varför det inte ska vara lägre elpriser i SE 1 och SE 2.
Jag får bara svaret "Snövit vackrast i landet är".

Om man påstår att något ska vara på ett visst sätt så är det rimligt att berätta anledningen till att det ska vara så. Det är inte en åsiktsfråga utan en verklighetsbeskrivning. Om den inte stämmer med verkligheten så har ett fel inträffat och då bör man beskriva felet.

• Arg
Mrs November
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att tillgodose kisumisus önskan i #83 borde alltså Skellefteå kommun ge bort el gratis till Skellefteås invånare.
Går det att genomföra?
Finns det något kommunalt elbolag som inte säljer el via Nordpool?
Man kan väl lägga över elbolaget i en ideell förening och även låta kommuninvånarna vara medlemmar. Då kan de väl få köpa elen till självkostnadspris åtminstone?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Jag får bara svaret "Snövit vackrast i landet är".

Om man påstår att något ska vara på ett visst sätt så är det rimligt att berätta anledningen till att det ska vara så. Det är inte en åsiktsfråga utan en verklighetsbeskrivning. Om den inte stämmer med verkligheten så har ett fel inträffat och då bör man beskriva felet.
Du är inte seriös. Upplägget du har går igen i de flesta trådar du härjar i.😏

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det brukar kallas marknadsekonomi.
Jag gick till bilbörsen.com men jag hittade inte dagens börpris på bilar och inte morgondagens pris heller.

Sen tänkte jag kolla börspriset på ost. Är det sant att ostpriset gått upp 30% på 3 år? Men jag hittade inte ostbörsen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är många som tycks tro att Norge står utanför EU.

Det är dock bara sant i en snäv, rent formell, mening. Norge är med i EES och EFTA, och är därför med i Entso-E (alltså transmission-systemet för EU:s inre elmarknad) med automatik. (Där är fö UK med också, eftersom de inte förhandlat om något utträde.)

Precis som de är med på i stort sett allt annat. Som Norrmännen själva brukar påpeka: "Vi måste följa alla regler, men får inte vara med och rösta om dem".

Nåja, det är en liten förenkling, men tro inte att Norge står "utanför" EU; annat än på några få, utmärkande, områden.
Håller med dig!

I vissa frågor är Norge tom mer med i EU än vad Sverige är.

Har tagit upp det förut också men t ex pappermappar vi har i Sverige vårat hålsystem som för övrigt bara används i Sverige.

Jag säger inte att det är dåligt...men Norge har haft sitt system också, men dom verkar ha övergivit det till förmån för EU standard. Var på ett jobb i Norge 2010 och de kallade dessa "EU mappe" 😂 vad jag förstod var det ganska nyligen då de ändrat standarden.

I samma veva tänkte jag då att glödlampor ska gå köpa i Norge, men icke sa nicke dessa var även där förbjudna mest pga EU.

Det lite roligt när Sverige inte gått över till den standarden. Sen är vi heller inte med i Euro som så många andra EU länder är.

Hålslag och häftapparater från en norsk Clas Ohlson-sida, inklusive svensk standard och ett mini-kontorsset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbskärmdump från Clas Ohlson som visar produkter: hålslag, elektrisk häftapparat, häftklammer och stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://no.wikipedia.org/wiki/Hullemaskin

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hålslagsapparat

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Du är inte seriös. Upplägget du har går igen i de flesta trådar du härjar i.😏
Förklara gärna vad som är oseriöst i inlägg #139. (Spegelkommentaren var ett skämt med en referens till en känd gammal saga. Uppmaningen från dig om att se mig i spegeln och fråga mig själv var knappast seriös, så ett skämtsamt svar tyckte jag var lämpligt).

Du har uppenbarligen åsikten att elpriser ska vara lägre i SE 1 och SE 2. Vad menar du med "ska vara" i ditt påstående?
Varför ska elpriserna vara lägre i SE1 oh SE2?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan väl lägga över elbolaget i en ideell förening och även låta kommuninvånarna vara medlemmar. Då kan de väl få köpa elen till självkostnadspris åtminstone?
Görs det någonstans?

P
blackarrow blackarrow skrev:
Jag gick till bilbörsen.com men jag hittade inte dagens börpris på bilar och inte morgondagens pris heller.

Sen tänkte jag kolla börspriset på ost. Är det sant att ostpriset gått upp 30% på 3 år? Men jag hittade inte ostbörsen.
Så tråkigt. Men du vet väl att produktionskostnaden inte nödvändigtvis är speciellt hårt kopplad till försäljningspris i en marknadsekonomi? Det finns en naturlig koppling, förstås. Vanligen säljer ingen till ett pris som understiger produktionskostnaden.

Oftast är det tillgång och efterfrågan som styr marknadspriser.

O olotor skrev:
Dyraste maten har man i Stockholm enligt prisundersökningar.
Du tänker inte på PROs årliga undersökning? År efter år vinner olika stora ICA-handlare... 😂

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
P pmd skrev:
Förbrukningen är en naturligt följd av geografi och klimat.
Det förstår jag väl.

kisumisu
P pmd skrev:
Förklara gärna vad som är oseriöst i inlägg #139. (Spegelkommentaren var ett skämt med en referens till en känd gammal saga. Uppmaningen från dig om att se mig i spegeln och fråga mig själv var knappast seriös, så ett skämtsamt svar tyckte jag var lämpligt).

Du har uppenbarligen åsikten att elpriser ska vara lägre i SE 1 och SE 2. Vad menar du med "ska vara" i ditt påstående?
Varför ska elpriserna vara lägre i SE1 oh SE2?
• Kanske en anledning är att se var elen produceras.

• Ska vi i norr bekosta även alla överföringar härifrån

• Kanske få folk inse att det är kanske inte så dumt om vi skulle ha lite lokal elproduktion i våran "södra" kommun/län också och inte bara importera stora mängder från norr. Plus inse att det var väldigt dumt lägga ner kärnkraften. Var ju bla Tyskland som gjorde det i stor skala och orsakade större delen av krisen!

Vi är samma land ja.
Men det finns många saker vi inte förstår varandra åren 2020-2022 var ett exempel på det. Dessutom samma (kanske ännu värre tom) visa var det i våra grannländer. Beslut togs i storstäderna där man inte alls vet hur vi på gränsområderna lever vårat liv. Dom enda som fick undantag var de som hade dubbla medborgarskap eller jobbade i viktiga yrken. Inte ens släkten var en orsak att gå över gränsen medans Stockholmarna, Helsingforsborna (här var det dock 1v stängt inom landet, men hävdes då de var "olagligt"), Osloborna, Köpenhamnborna levde sitt liv som vanligt! Tom hånade oss "ni måste förstå, det är inte samma land".

Sen kan jag tycka att energiregler, skatter mm borde ses över.
Har ju tom varit energiskatt på egen producerad el. Nu kommer jag varken ihåg vad programmet hette och när den ens gick, men råkade en gång se ett norskt program på SVT. Där gjorde dom en egen producerat generator till en älv det stod med stora bokstäver "det här får man inte göra i Sverige" 😂

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Ännu ett sätt att dränera norra Sverige på dess naturtillgångar. Som under kolonialtiden hamnar vinsterna av el, malm, skog på annat håll än där produktionen sker. Utarmningen är påtaglig kan ses på all offentlig service som trappas ned då exploateringen ökar

• Gilla
KTMLarsen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.