pacman42 pacman42 skrev:
UK var med i EU tidigare och är därmed med på marknaden. Borgenär med i EES/EEA.
Det skall naturligtvis vara Norge som är med i EES/EEA.

T Thomas_Blekinge skrev:
Har för mig att Norge och UK även deltar i europeiska elmarknaden utan att vara med i EU. Så detta samband finns inte.
Tja, då får du väl ta upp det med EU då:

"'Kommissionen återkom med en bedömning 25 juni 2009 att det danska klagomålet föranledde EU att inleda en process i syfte att komma till ett ställningstagande i ärendet.

...

Den 25 juni 2009 gjorde EU Kommissionen en preliminär bedömning (Preliminary Assessment) att Svenska Kraftnäts hantering av de interna flaskhalsarna i det svenska transmissionsnätet kan strida mot konkurrensreglerna i artikel 82 i EG-fördraget. Svenska Kraftnät delar inte Kommissionens preliminära bedömning men i syfte att undanröja de betänkligheter som Kommissionen givit uttryck för har Svenska Kraftnät i september 2009 erbjudit frivilliga åtaganden (Commitments) enligt artikel 9 i Rådets förordning (EG) nr. 112003. Erbjudandet innebär bl.a. att Svenska Kraftnät åtar sig att senast den 1 juli 2011 dela in den svenska elmarknaden i två eller fler anmälningsområden.
"

vidare:

Ur Anna-Karin Hatts svar i interpellationsdebatten 29/11 2011:

"Bakgrunden till den nya ordningen är EU-kommissionens kvar på Svenska kraftnät, inte på regeringen, att dela upp Sverige i elområden för att värna den inre marknaden och åstadkomma en fungerande elmarknad i Europa. Den tidigare modellen med att flytta flaskhalsarna i det svenska stamnätet till gränserna och begränsa elexporten i syfte att gynna svenska konsumenter anses strida mot EU:s regelverk." [Min fetning]

Både Sverige och EU själva är som synes ganska bestämda om att ett sådant samband finns.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Düsseldorff
Högst rimligt. Varför ska bara södra Sveriges invånare ta smällen av det EU-gemensamma utjämnandet av elpriset? Verkligen på tiden.

• Gilla
Thomasdk1
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Högst rimligt. Varför ska bara södra Sveriges invånare ta smällen av det EU-gemensamma utjämnandet av elpriset? Verkligen på tiden.
De må vara nån sorts rättvisa att elen blir dyrare i tex SE2, men den blir inte billigare SE4 för att invånarna i SE2 betalar samma börspris som sätts i SE4 på grund av utbud, flaskhalsar och efterfrågan inkl export där.

Det finns ingen direkt koppling till vad invånarna betalat för elen de köpt och vad den kostade att producera.

Det förvånar mig att så många är förvånade över att nya finnlandskabeln kan driva upp elpriset i SE1.

P
N Nalleman64 skrev:
Det går väl åt bra mycket mera el i norr där vintern är betydligt längre än hos oss i söder.
Hurså?
Menar du att efterfrågan i norra Sverige ger högre elpriser?

P
P ptlf skrev:
Sjukt system! Vi här uppe ska dessutom leverera vatten o vindkraft söderut o så har vi nog i regel större elförbrukning än i södra Sverige pga kallare klimat så vi hamnar på förlorar sidan igen 😟😠
NI kanske ska ta mer betalt för "er" vatten- och vindkraft när ni säljer söderut?

• Gilla
Thomasdk1
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Här uppe var det väl staten som byggde ledningsgatorna med skattepengar så även där har de kommunerna redan varit med och betalat med skattepengar.
Var kommunerna med och finansierade statliga investeringar i norr? Det kanske var smart av kommunerna?
Många i nordligaste delen ser sig som en "koloni" till södra delen av vårt land. Gävle och nedåt.
Ni svenskar som bor där är ju kolonisatörerna.

P
M Mrs November skrev:
Hur menar du nu? Om zon 1 har riktigt kallt och du i zon 3 har plus varför ska det inte vara lägre priser i zon 1?
Mot frågan blir förstås: varför ska det vara lägre pris i zon 1?

P
S SueCia skrev:
Dagens elzoner är över huvud taget inte knutet till yttertemperatur, om något, så förespråkar jag en koppling mellan elpris och yttertemperatur.
Det vore en intressant ny variant på planekonomi.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, då får du väl ta upp det med EU då:

"'Kommissionen återkom med en bedömning 25 juni 2009 att det danska klagomålet föranledde EU att inleda en process i syfte att komma till ett ställningstagande i ärendet.

...

Den 25 juni 2009 gjorde EU Kommissionen en preliminär bedömning (Preliminary Assessment) att Svenska Kraftnäts hantering av de interna flaskhalsarna i det svenska transmissionsnätet kan strida mot konkurrensreglerna i artikel 82 i EG-fördraget. Svenska Kraftnät delar inte Kommissionens preliminära bedömning men i syfte att undanröja de betänkligheter som Kommissionen givit uttryck för har Svenska Kraftnät i september 2009 erbjudit frivilliga åtaganden (Commitments) enligt artikel 9 i Rådets förordning (EG) nr. 112003. Erbjudandet innebär bl.a. att Svenska Kraftnät åtar sig att senast den 1 juli 2011 dela in den svenska elmarknaden i två eller fler anmälningsområden.
"

vidare:

Ur Anna-Karin Hatts svar i interpellationsdebatten 29/11 2011:

"Bakgrunden till den nya ordningen är EU-kommissionens kvar på Svenska kraftnät, inte på regeringen, att dela upp Sverige i elområden för att värna den inre marknaden och åstadkomma en fungerande elmarknad i Europa. Den tidigare modellen med att flytta flaskhalsarna i det svenska stamnätet till gränserna och begränsa elexporten i syfte att gynna svenska konsumenter anses strida mot EU:s regelverk." [Min fetning]

Både Sverige och EU själva är som synes ganska bestämda om att ett sådant samband finns.
Det skulle hänt ändå med eller utan EU:s medverkan pga fysikalisk verklighet. Norge är inte med i EU men är ändå uppdelat i elområden. (Jag anser att Sverige bör lämna EU, men det betyder inte automatiskt att allt som upplevs dåligt är EU:s fel.)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Med mindre än att vi går ur EU då...
Vi kan ju istället avskaffa Sverige och göra Europa till ett land. Då blir elexporten och elimporten väldigt liten eftersom Europa som helhet har balans.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
C Conqvist skrev:
Så bor jag granne med en fabrik som sänker markvärdet så bör jag få del av vinsten alltså? Jag har bott granne med Sveriges mest trafikerade väg. Det borde jag väl också få en slant för?
Nä. Grannar som börjar kräva saker är det värsta vi vet här i detta forum.

P
M Mrs November skrev:
Men billig el för andra🤔
Ibland.

P pmd skrev:
Mot frågan blir förstås: varför ska det vara lägre pris i zon 1?
Ska vi ha samma värme inomhus som i zon 4 måste vi förbruka betydligt mer ström 6 månader om året....

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns dom som tyckte att vara smarta med timpriser eller t o m kvartspriser för att kunna utnyttja billig el. Dom får äter nu upp det när elen kan vara dyr några timmar på vintern. Men dom borde inte klaga.
Jag bytte till kvartspriser och köpte ett batteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.