Den kommer vara på vinter när det är minus grader enbart. Det är 44 meter slingor som drar 440w

Någon kabel måste ut iallafall :)

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Mikael_L
Tas den inkopplade utrustningen bort när säsongen är över?

Vad är det du ska styra med termostaten?
Hur är den styrda utrustningen monterad?

Nej kommer nog ej tas bort.. men säkringen för detta uttag kommer stängas av när det ej används.. Max 3 månader kommer den stå på typ.. om det minus förstås!

Mikael_L
Vi får ju ganska dåligt med information.
Men av det jag hör så bedömer jag att det torde vara en fast installerad strömmatning/utrustning, och den ska nog inte kopplas in med förlängningssladdar.

Förlängningskablar är till för tillfälligt bruk. Och det finns ingen knivskarp gräns för detta. Men om det är en kabel du rullar in varje kväll och det inte behövs året om är det nog att ses som tillfälligt bruk och elutrustningen ska då inte sitta fast (ingen knivskarp regel det heller).

Men man när man bestämt sig för vilken slags anläggningen det är, (fast installerad eller för tillfälligt bruk) så kommer det olika krav på kablar och anslutningar iom det.

Problemet är ju alltid när man har ett hål i väggen så blir det inte så enkelt att rulla in hela kabeln igen.. men visst ja kommer ha den framme 3 månader på ett år.. sedan tar jag bort sladden som går in i väggen.. så vilken kabel ska ja köra på? En Stickpropp inne och ett skaruttag på utedelen...

Är det reve kabeln ja ska köra på då?

Du skall göra en fast installation! Inga stickproppar, ingen gummisladd genom väggen!

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
gasto skrev:
Så det funkar att köra med en Reve kabel detta behövs ej kallas för fast installation ?
Tanken är köra 2 meter kabel ut från termostaten.. stickpropp inne och en hona utomhus
Det är inte valet av kabeln som bestämmer vilken slags installation det är, utan det är tvärtom, installationen bestämmer kabelvalet. :)

REVE är godkänd för utomhusbruk. Den tål vanligt vädor och vind och är rimligt UV-beständig. Men den är tänkt som skarvsladd, dvs får inte användas till en fast installation.

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Det blir inte vidare bra som du tänkt göra hur du än väljer kabel. Som sagt är de entrådiga typerna inte vettiga för stickproppar eller rörligt montage där man plockar fram och tillbaks, med rätta felaktigt och otillåtet.

Ett sätt att komma lite vettigt på det som kan angripas formellt av petimätrar men som är bra skulle kunna vara följande:

1. Klipp bort stickproppen på värmekabeln och anslut den via dragavlastning till lämplig dosa ute.
2. Från dosan drar du installationskabel tex tidigare nämnda EKK e.dyl på rätt sätt till liknande dosa inne vid ditt uttag med termostaten.
3. Anslut med tex en bit av kabel med stickpropp som blev över ute till dragavlastning i dosan inne och använd den mot uttag/termostat.

Du har nu använt vettig materiel på rätt ställe och i praktiken gjort allt på ett bra sätt.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Enda kabeln jag kan tänka mig skulle gå använda till detta är ACE Flex. Det är godkänd både som apparatsladd och för fast installation. Men är ändå tveksam till hela upplägget.

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Tackar då blir det ace flex... hur många watt klara 1,5mm ledare vs 2,5?mm kul höra med proffsen..

Tack för alla tipsen.. väldigt tacksam för alla kloka råd

Vilka stickproppar är av god kvalité? Finns det bättre varianter med kraftfullare plintar?

Inte många som säljer Aceflex är det rätt ny eller varför säljer typ inte alla denna kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.