Alfredo Alfredo skrev:
Då skulle applefolket vrida huvudet mot Mac-datorn på skrivbordet och helt oförstående klia sig i huvudet. 😂
Och det är inte ens ett skämt :)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Har inte sett denna tråd tidigare. Intressant.

Z Zakalwe skrev:
Sen blir det ännu krångligare när man ska separera trafiken från två olika AP men samma VLAN.
Varför skulle det bli det? Det är väl bara att konfigurera alla AP lika och se alla portar från AP till routern har VLAN.
useless useless skrev:
Därför byter man till en öppen firmware, typ OpenWRT eller liknande.
Eller så köper man en Mikrotik router som har full frihet på alla portar och hur många VLAN som helst.

Nästan så man ångrar man inte köpte mer pakedge grejor när det fanns. Maken till stabila och öppna grejor var länge sedan jag såg. Har det i ena huset och dreammachine i andra och går inte att jämföra även fast ubiquiti är väldigt trevlig att jobba med så är pakedge en helt annan liga.

P PappasHammare skrev:
hur många VLAN som helst.
Fler än 4096?

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Fler än 4096?
Jag visste att det skulle vara någon som skulle anmärka på det.... Jösses
Självklart inte då det inte kan finnas fler än 4096 id'n.
Men du gillar ju att ordmärka...

P PappasHammare skrev:
Jag gillar korrekta fakta. 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jag visste att det skulle vara någon som skulle anmärka på det.... Jösses
Självklart inte då det inte kan finnas fler än 4096 id'n.
Ok. Men man behöver inte köpa någon särskild hårdvara för att kunna ha "hur många VLAN som helst". Vilken öppen firmware som helst till en vanlig standardkonsumentrouter stödjer det. I många fall även tillverkarens firmware.
Jag kör Netgear Orbi hemma med original firmware och kan skapa "hur många VLAN som helst" och tagga godtyckligt antal på varje ethernetport.

Det är inbyggt i Linuxkärnan och i princip alla kör Linux.

Alfredo Alfredo skrev:
I varje fall min lur har ”Roterande” som defaultvärde när man lägger till ett nätverk.

[bild]
Roterande byter sista hexadecimalgruppen i fejk mac-adressen per ssid var 24:e timma. ”Fast” roterar ej.

Alfredo Alfredo skrev:
I varje fall min lur har ”Roterande” som defaultvärde när man lägger till ett nätverk.

[bild]
Ja, jag mindes fel, de har varsitt SSID/VLAN och går inte via RADIUS.
Men man kan styra det om man vill/behöver även med Apples prylar.

N Nyikåk skrev:
Men man kan styra det om man vill/behöver även med Apples prylar.
Ja i hemmanätet har appleprylarna fast MAC-adress, annars kommer de inte in.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja i hemmanätet har appleprylarna fast MAC-adress, annars kommer de inte in.
I mitt hem kommer inga Apple prylar in oberoende av mac adress 😅

• Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha typiskt Apple att kalla det något kryptiskt "användarvänligt". På Android heter inställningen slumpmässig mac-adress.
Det är en roterande MAC-adress under två veckors tid, d.v.s. den behåller en slumpvist vald MAC-adress på samma SSID/BSSID under den perioden. ”Roterande” syftar på att den växlar adress beroende på var du befinner dig. Det blir alltså samma MAC-adress vald när man t.ex. förflyttar maskinen mellan hemmet och jobbet. Det blir inte en ny adress vid varje uppkopplingstillfälle

Begreppet är helt korrekt. Ni anar inte hur mycket jobb som läggs på översättning. Den svenska redaktionen gör ett utmärkt jobb med detta. Ingen ”fipplarmoj” hos Apple.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är en roterande MAC-adress under två veckors tid, d.v.s. den behåller en slumpvist vald MAC-adress på samma SSID/BSSID under den perioden. ”Roterande” syftar på att den växlar adress beroende på var du befinner dig. Det blir alltså samma MAC-adress vald när man t.ex. förflyttar maskinen mellan hemmet och jobbet. Det blir inte en ny adress vid varje uppkopplingstillfälle

Begreppet är helt korrekt. Ni anar inte hur mycket jobb som läggs på översättning. Den svenska redaktionen gör ett utmärkt jobb med detta. Ingen ”fipplarmoj” hos Apple.
Android gör det såklart bättre. Där får du en unik mac per WiFi nätverk

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Android gör det såklart bättre. Där får du en unik mac per WiFi nätverk
Det var precis det jag skrev att Apple gör också.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var precis det jag skrev att Apple gör också.
Då är ju namnet dåligt. Då den slumpar mac. Android gör det bättre. Inställningen är ju per WiFi nätverk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.