18 337 läst ·
235 svar
18k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Ja, jag tror att alla, eller åtminstone de allra flesta av dagens konsumentroutrar har stöd för VLAN, för som du skriver, det krävs ju för att de kan ha ett gästnätverk.
Däremot är det väldigt många som saknar möjlighet att göra egna nya VLAN i managementgränssnittet.
Däremot är det väldigt många som saknar möjlighet att göra egna nya VLAN i managementgränssnittet.
Jo det är en bra idé, minst 3 är bra att ha Familjen, IoT och gäster.Mikael_L skrev:
RADIUS och MAC-adresser är enklaste sättet om man vill ha det på samma SSID, kräver dock att APs stöder det och att man kan sätta upp RADIUS på brandväggen eller i en annan maskin.C cpalm skrev:
Jag har väl inte riktigt sagt att det inte är någon idé - jag har dock sagt att det är mycket som ska göras rätt för att det ska bli säkrare i slutänden, och man bygger ett mer komplicerat system vilket brukar straffa sig förr eller senare.Mikael_L skrev:
Här är hur man gör det om man kör enbart Ubiquiti Unifi:useless skrev:
https://help.ui.com/hc/en-us/articl...VLAN-Assignment-Using-802-1x-in-UniFi-Network
Jag har pfSense med Unifi AP:s, så jag har gjort något liknande den här:
https://www.rebelpeon.com/pfsense-freeradius-and-unifi-mac-based-vlan-tagging-with-a-fallback-vlan/
Nu blev det väl lite abstrakt, eller enklare på ett mer komplicerat sätt.
Hur ser en fysisk och logisk bild av nätverket ut?
Vilka problem vill man lösa?
Ett nattsuddande barn skulle ju kunna ändra MAC-adress på sin mobil iaf.
Välja VLAN id för IP-TV eller kryssa i Isolated för (gäst) WLAN är nog en lagom nivå för en konsumentrouter.
Såg en välskriven artikel (på nätet) om att sätta upp flera VLAN men brandvägsreglerna kunde omöjligen göra det som beskrevs i kravlistan…
Hur ser en fysisk och logisk bild av nätverket ut?
Vilka problem vill man lösa?
Ett nattsuddande barn skulle ju kunna ändra MAC-adress på sin mobil iaf.
Välja VLAN id för IP-TV eller kryssa i Isolated för (gäst) WLAN är nog en lagom nivå för en konsumentrouter.
Såg en välskriven artikel (på nätet) om att sätta upp flera VLAN men brandvägsreglerna kunde omöjligen göra det som beskrevs i kravlistan…
Separat SSID för barn med ett eget VLAN, okända MAC-adresser får ingen IP alt. styrs om till ett annat VLAN som inte har åtkomst till Internet. Har barnet inte sparat den ursprungliga MAC-adressen får den skämmas lite och erkänna vad den gjort...😀blackarrow skrev:
Apple har en säkerhetsfunktion som alternerar mac-adresser vilken försvårar spårning av användare. Bra speciellt i publika wifi-nät. Besvärligt om mac-adress används för identifiering på hemma-lanet. Funktionen går att slå av/på.N Nyikåk skrev:
Fast det är precis som på Android att det är per nätverk/SSID som standard, så det är inget problem om man inte väljer att göra det till ett.arneri68 skrev:
Jag är inte insatt i hur det fungerar på Android och har bara märkt att att våra Apple enheter byter mac adress ofta på hemma nätet med funktionen aktiv.N Nyikåk skrev:
Enligt denna gamla artikel om MAC slumpgenerering https://blog.elevensoftware.com/how-mac-address-randomization-can-affect-the-wifi-experience
skiljer sig funktionen hos de båda operativsystemen där Android fungerar som du skriver, men Apple byter MAC frevent även i kända nätverk.
Det är ca 2 år sedan jag provade funktionen och märkte nya okända enheter i hemma-lanet. Menar du att Apple har ändrat funktionen?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg