18 337 läst ·
235 svar
18k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Här hittade jag en tråd i ett annat forum, som där särskilt första inlägget är bra, som en början.
https://www.sweclockers.com/forum/post/19599172
Och jag känner att jag nog typ vill ha det lite åt det hållet.
https://www.sweclockers.com/forum/post/19599172
Och jag känner att jag nog typ vill ha det lite åt det hållet.
Om jag börjar bena i allt, och utgår från min länk i #61 så tänker jag att då är det en bra början att ha en mer avancerad router direkt på WAN.
Denna mer avancerade kan alltså vara t.ex. en sådan TP-link som @hapazard länkade till i förra inlägget, eller en Mikrotik som @AndersMalmgren tipsade om för ett par inlägg (sedan, man jag antar att jag kan istället välja en av deras enklare för runt 800 spänn, jag behöver ju inte direkt 10Gbit osv).
Eller så antar jag att jag kanske kan hitta en något mer avancerad vanlig konsumentmodell, alternativt flasha in DD-WRT, Tomato eller Open-WRT i en konsumentpryl och sen köra med den som första router.
Om jag fattat allt rätt kan detta vara en bra ingång för hemmanätverket, i denna första router sätter jag upp alla de olika VLAN som jag önskar.
Så frågan är, tänker jag rätt här?
Denna mer avancerade kan alltså vara t.ex. en sådan TP-link som @hapazard länkade till i förra inlägget, eller en Mikrotik som @AndersMalmgren tipsade om för ett par inlägg (sedan, man jag antar att jag kan istället välja en av deras enklare för runt 800 spänn, jag behöver ju inte direkt 10Gbit osv).
Eller så antar jag att jag kanske kan hitta en något mer avancerad vanlig konsumentmodell, alternativt flasha in DD-WRT, Tomato eller Open-WRT i en konsumentpryl och sen köra med den som första router.
Om jag fattat allt rätt kan detta vara en bra ingång för hemmanätverket, i denna första router sätter jag upp alla de olika VLAN som jag önskar.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du vill nog kunna NATa i 1 gigabit iallafall? Med lite brandvägaregler osv så brukar inte de billigare klara av en throughput på 1 gigabit.Mikael_L skrev:
Om jag börjar bena i allt, och utgår från min länk i #61 så tänker jag att då är det en bra början att ha en mer avancerad router direkt på WAN.
Först skapar du på lämpligt vis två vlan för att separera iot-enheter från din telefon och dina datorer. Sedan kommer du på att det är kul att se vad dessa iot-enheter samlar in för data eller kunna styra dessa och då skriver du en regel i din router som gör att dina klienter i nätverket kan prata mellan dessa två vlan.Mikael_L skrev:
Vad har du tillslut uppnått med denna manöver? som har någon praktiskt betydelse.....
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
De har en lillebror till min, kanske kan vara någotMikael_L skrev:
https://mikrotik.com/product/l009uigs_rm#fndtn-testresults
Edit: den verkar dock inte kunna routa i 1 gigabit verkar det som. Intressant
Edit: beror lite på paketstorleken
Nu kör jag på 100/100Mbit, och för bara något enstaka år sedan körde jag på 10/10Mbit (och var nöjd), men barnen klagade och trodde de skulle vinna i spelen oftare om vi köpte högre hastighet, även fast jag förklarade att det viktiga är inte datamängd per sekund, utan tidsfördröjningen, vilket inte påverkas något speciellt av att gå upp till 100Mbit.AndersMalmgren skrev:
Jag ser inte ens punkten i framtiden när jag är intresserad av mer än 100Mbit, men i det interna nätverket är det aningens mer intressant, då det är trevligt att kunna skicka till och från NASen i den hastighet som hårddiskar kan kräkas ut data (vilket iofs också är långt ifrån 1Gbit)
Så specat en Gbit, men i praktiken halva, duger bra här.
Kan man inte utforma denna regel så att det är endast enheter från det säkrare LANet som kan etablera kommunikationen?MathiasS skrev:
Då kommer inte saker ifrån IOT-lanet att kunna försöka göra inloggningsförsök på det säkrare nätverket ..?
Jo men man kan göra en massa saker hit och dit, men förutom för att göra det för att det går att göra, är det verkligen något som blir bättre av det och hur kul är det att komma på vad fasen du gjorde 3 år senare när något inte längre fungerar.....Mikael_L skrev:
Jag menar bara att det är många saker som ska säkras upp för att det tillslut ska bli säkrare än vad det var innan.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Latency styrs mer av att man sitter centralt i stadsnätet. Min lina i lgh får under 1ms till Sunet medans pappses 1 gigabit lina i Bromma vara får under 2 msMikael_L skrev:
Nu kör jag på 100/100Mbit, och för bara något enstaka år sedan körde jag på 10/10Mbit (och var nöjd), men barnen klagade och trodde de skulle vinna i spelen oftare om vi köpte högre hastighet, även fast jag förklarade att det viktiga är inte datamängd per sekund, utan tidsfördröjningen, vilket inte påverkas något speciellt av att gå upp till 100Mbit.
Jag ser inte ens punkten i framtiden när jag är intresserad av mer än 100Mbit, men i det interna nätverket är det aningens mer intressant, då det är trevligt att kunna skicka till och från NASen i den hastighet som hårddiskar kan kräkas ut data (vilket iofs också är långt ifrån 1Gbit)
Så specat en Gbit, men i praktiken halva, duger bra här.
Din router spelar stor roll också.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Fast en vanlig 7200rpm snurrdisk har normalt inga problem att komma upp i över 100MB/s vilket är 1Gbit/s.Mikael_L skrev:
Hur har du lagt upp allt själv därhemma?MathiasS skrev:
Jo men man kan göra en massa saker hit och dit, men förutom för att göra det för att det går att göra, är det verkligen något som blir bättre av det och hur kul är det att komma på vad fasen du gjorde 3 år senare när något inte längre fungerar.....
Jag menar bara att det är många saker som ska säkras upp för att det tillslut ska bli säkrare än vad det var innan.
Bara en konsument wifi-router, och alla enheter och allt snurrar på, rakt upp och ner i fabrikskonfiguration?
Jaja, jag ska inte nära på denna hastighetsdiskussion mer nu, många vet sitt eget behov och kommer ändå kunna få nytta av denna tråd, men de kanske väljer lite vassare produkter än mig.B breakman skrev:
Jag siktar på att ha gbit-nät hemma, men jag har 5400 rpm-diskar i nasen och 100mbit på WAN, och i princip inget behov av mer än 100Mbit i det interna nätet, men kan det klara 300Mbit eller kanske t,o,m 1Gbit så är det kanoners bra - för mig.
Jag är medveten om att jag kan vilja ha värre, i någon okänd framtid, men då gör jag uppgraderingen då, jag behöver inte ordna detta nu.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Finns nog ingen produkt som inte klarar 1 gigabit på LAN. Det är routingen mellan WAN och LAN som behöver prestandaMikael_L skrev:
Jaja, jag ska inte nära på denna hastighetsdiskussion mer nu, många vet sitt eget behov och kommer ändå kunna få nytta av denna tråd, men de kanske väljer lite vassare produkter än mig.
Jag siktar på att ha gbit-nät hemma, men jag har 5400 rpm-diskar i nasen och 100mbit på WAN, och i princip inget behov av mer än 100Mbit i det interna nätet, men kan det klara 300Mbit eller kanske t,o,m 1Gbit så är det kanoners bra - för mig.
Jag är medveten om att jag kan vilja ha värre, i någon okänd framtid, men då gör jag uppgraderingen då, jag behöver inte ordna detta nu.