Enkel fråga, finns det någon regel för vilket som ska sitta överst/innerst eller underst/ytterst?

När jag kollar på bilder så verkar det inte finnas någon regel, men frågar ändå.

Grundregeln är varmt överst, kallt underst. Särskilt viktigt när VVC (varmvattencirkulation) är inblandat.
Detta för att undvika att stigande värme från varma sidan ska värma upp kalla fördelaren.

• Gilla
307an och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
B Benpe skrev:
Enkel fråga, finns det någon regel för vilket som ska sitta överst/innerst eller underst/ytterst?

När jag kollar på bilder så verkar det inte finnas någon regel, men frågar ändå.
Du vill undvika att kallvattnet värms upp, så placera inte värmekällor nära under kallvattenledningar/fördelare; varmvattenfördelaren blir en värmekälla som värmer luften som sen stiger och värmer det som är ovanför. Innerst/ytterst, vänster/höger etc. borde inte spela någon större roll. Kanske fundera över vad som är bäst att komma åt enklast (möjligen högre sannolikhet att utökningar kommer behöva göras för kallvattnet än för varmvattnet).

M -MaH- skrev:
Grundregeln är varmt överst, kallt underst. Särskilt viktigt när VVC (varmvattencirkulation) är inblandat.
Detta för att undvika att stigande värme från varma sidan ska värma upp kalla fördelaren.
Vilken lättnad! Precis så jag hade förberett i skåpen. Tveksamheten kom över mig precis innan det stora ingreppet så kände att det var bäst att fråga först. :D

Mången tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.