19 170 läst ·
235 svar
19k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Man kan blanda. Och köra AP helt standalone utan deras management verktyg. Men det är riktigt smidigt att köra UniFi rakt genom... Jag bytte ut min EdgeRouter till en billig UniFi efter att jag installerat management programvaran till mina accesspunkter. Och sedan byggde jag ut med kameror. Det är beroendeframkallande och inte billigt att börja med UniFiMikael_L skrev:
Du kan blanda bäst du vill men det är bara unifi- prylarna som dyker upp i controllern.Mikael_L skrev:
Edgerouter-X är/var en kompetent liten manick med hopplöst gammalt GUI, om budgeten är trång så skulle jag hellre köpa en Unifi UXG-LITE för en femhundring direkt från Ubiquiti:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-advanced-hosting/products/uxg-lite
Ja, den är enklare än Pro Gateway Ultra Midi-Max men för femhundra spänn är den svårslagen.
Om det här är instruktionsboken för mikrotik ...
https://help.mikrotik.com/docs/spaces/ROS/pages/88014957/VLAN
... så börjar jag inse att jag troligen kommer lägga för mycket tid där ...
https://help.mikrotik.com/docs/spaces/ROS/pages/88014957/VLAN
... så börjar jag inse att jag troligen kommer lägga för mycket tid där ...
En enda LAN-port ..zarkov skrev:
Innebär det någon nackdel eller begränsning?
Jag hade med flera portar tänkt att jag kan använda olika fysiska portar till olika VLAN, men det kanske inte spelar någon roll, om vlan egentligen bara är en logisk separering.
Nja, en VLAN port räcker ju om du använder VLAN-taggar. 😉Mikael_L skrev:
Sen måste du ha en VLAN switch så du kan skicka VLANen vidare om du har mer än en AP eller fast anslutna grejer. Kanske du vill ha PoE osv...
Köper man nått nytt ("routerliknande") tycker jag väl den ska ha mer än en port och ha inbyggd Network Controller / GUI.
Men det beror lite på. Går man all in med kameror etc, ja då kanske man ska läsa på så man förstår deras produktserier och strategier.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det finns mängder med YouTube filmer.Mikael_L skrev:
Mikrotik själva har gjort många bra filmer om just VLAN och annat.
Lästa instruktionsboken gör man bara begränsat. Tänk på att RouterOS har även massvis funktioner som är till för mindre Internet leverantörer och kontor på flera siter.
Så inte bara konsumentfunktioner.
Men sådana funktioner som att kunna kombinera två fysiska kablar till en virtuell kabel med högre kapacitet är lite coolt.
Det finns även annat kul.
Sen är brandväggens funktioner nästan obegränsade.
Men visst ROS är ju inte click and play för allt men lite finns.
Jag kommer i alla fall aldrig vilja byta.
Icke amerikanskt är de också....
Jag körde edgerouter i nästan 10 år, bytte till ultra när den var ganska färsk. Jag är supernöjd. Stabilt och enkelt att konfigurera, sen har jag inte höga krav eller krånglig setup. Men allt funkar och är stabilt.
Har ganska många AP då jag har ett gammalt hus med tjocka väggar. Behöver göra en insats och dra kabel för bättre placering av ett par AP.
Men nu var frågan alternativ till Unifi, vilket jag inte har förslag på... Sorry...
Har ganska många AP då jag har ett gammalt hus med tjocka väggar. Behöver göra en insats och dra kabel för bättre placering av ett par AP.
Men nu var frågan alternativ till Unifi, vilket jag inte har förslag på... Sorry...
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
De flesta funktioner i mikrotik är plug n play. Jag tycker inte det är speciellt avancerat sätta upp funktioner i den.
Jag kikade lite i tråden. Android och IOS, mikrotik och Unifi diskuteras.
Jo. Jag ogillade också Apple ett tag, men fick lov att skaffa det då barnen ville ha iPhone. Det finns mycket jag inte är nöjd med, men också väldigt mycket som fungerar väldigt bra. Jag tror det är lite samma sak med Unifi. Det är lätt att installera och få det "vanligaste" att funka - ganska direkt. Men säkert finns mycket man "vill" men som "man inte kan" eller som blir onödigt krångligt.
Jag funderar att skaffa en Unifi Ultra GW till min mamma för att enklare kunna supporta henne. Det är marginellt dyrare än en "vanlig konsumentrouter" - ändå är min bild att det är betydligt bättre. Jag skulle kunna rekommendera Ultra GW + AP till de flesta av mina icke datorkunniga vänner, de som idag har en ASUS router och ett mesh-nätverk som funkar halvdant.
Jag vet inte, men jag har inbillat mig att tex mikrotik inte är på samma "enkelt att fatta" nivå. Även om det säkert är skitbra value for money om man fattar hur man sätter upp dem.
Jo. Jag ogillade också Apple ett tag, men fick lov att skaffa det då barnen ville ha iPhone. Det finns mycket jag inte är nöjd med, men också väldigt mycket som fungerar väldigt bra. Jag tror det är lite samma sak med Unifi. Det är lätt att installera och få det "vanligaste" att funka - ganska direkt. Men säkert finns mycket man "vill" men som "man inte kan" eller som blir onödigt krångligt.
Jag funderar att skaffa en Unifi Ultra GW till min mamma för att enklare kunna supporta henne. Det är marginellt dyrare än en "vanlig konsumentrouter" - ändå är min bild att det är betydligt bättre. Jag skulle kunna rekommendera Ultra GW + AP till de flesta av mina icke datorkunniga vänner, de som idag har en ASUS router och ett mesh-nätverk som funkar halvdant.
Jag vet inte, men jag har inbillat mig att tex mikrotik inte är på samma "enkelt att fatta" nivå. Även om det säkert är skitbra value for money om man fattar hur man sätter upp dem.
Om du kan ge ett enda exempel på detta så ska jag iaf överväga att du har rätt. Jag skulle säga att det är extremt få eller inga saker alls som en väldigt avancerad användare vill göra men inte kan eller blir väldigt krångligt.J JohanLun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg