Vilken dålig förlorare!

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Att följa rekommendationer är just det som gör ett arbete fackmässigt 😂
Nej, att ett svenskt aktiebolag skriver något på sin webbsida har ingen koppling till en juridiskt bärande definition på fackmannamässighet.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag ser fram emot att få ett referat av tvistemålet där TS klår hantverkaren på alla pengar hen har för denna fadäs. Gärna kompletterat med bilder på hur renoveringen blev.

Som jag sagt tidigare, jag är verkligen inte den som försvarar dåliga hantverkare men här ligger så stor del av skulden på TS att det är svårt att inte känna en viss sympati med hantverkaren.

Som MathiasS var inne på, jag ska gå och se mig själv i spegeln som sitter exakt där jag ville ha den eftersom hantverkaren som byggde badrummet fick en måttsatt ritning.

Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Överkant på 177 cm är aningen lågt för en spegel. Det borde vara en dec högre. Nu såg jag att skåpet var försänkt i en nisch, så lösningen är att en glasmästare skär till en bit spegel som en vacker förhöjning av spegeln. Blir en kul detalj också.

Det kanske kostar dig ett par hundra bagis? Vad gäller fackmannamässighet får vi hoppas att allt VA, el och tätningar är helt i sin ordning.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Det är inte konstigare än att vi skulle peka ut var en handdukstork ska sitta, då måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den inte är för nära duschen.
K Klockanpå skrev:
Som sagt om vi vill ha en handdukstork nära en dusch så förväntar man sig att hantverkaren installerar den på ett ändamålsenligt sätt så du inte kortsluts när du duschar, även om du gärna vill ha handdukstorken på ett bekvämt avstånd från duschen.
Elsäkerhetsmässigt så får en handdukstork sitta inne i duschen (område 1) så länge som den har minst IP44 samt vara avsedd att placeras i område 1 enligt tillverkarens anvisning.

https://elstandard.se/hamta-fritt-elinstallationer/
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det du inte verkar förstå är att när du enats om vilket avstånd det är mellan tvättställ och skåp (det har du ju tydligt sagt ovan så vi får väl anta att det gäller även om du nu ändrar dig lite senare i tråden) så har du också bestämt var skåpet hamnar i höjdled. Tvättstället hamnar på standardhöjd, sedan lägger hantverkaren till det mått ni enats om upp till spegelskåpet och där skruvar han fast skåpet. Spegelskåpet är ju inget dragspel utan har ju en bestämd höjd. Fixerar man underkant så hamnar överkant där den hamnar.

Du skriver ju själv: Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer.

Du har fått som du vill och det blev inte bra. Bara att göra om.
Avståndet som inte stämmer är spegelskåpets placeringshöjd. Hur många gånger ska det behöva upprepas? Sen det vi kom överens om, vilket också framgår av inläggen som du selektivt väljer bort för att inte dumförklara dig själv, är att hantverkaren endast stämt av ett avstånd som åtminstone behöver vara 25 cm eftersom blandaren annars slår i. Detta avstånd stämmer. Men vi har aldrig kommit överens om att spegelskåpet ska monteras på 110 cm från nederkant till golv eller 177 cm från överkant till golv.

• Haha
  • Wow
sturnus och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, att ett svenskt aktiebolag skriver något på sin webbsida har ingen koppling till en juridiskt bärande definition på fackmannamässighet.
Om det svenska aktiebolaget som tillverkat produkten skriver X som monteringsanvisning och hantverkaren gör Y, då talar det starkt för att det inte är fackmässigt.

• Haha
  • Wow
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Om han hade placerar skåpet i "rimlig" höjd hade ju hantverkaren agerat direkt emot vad ni kommit överens om. DÅ hade du kunnat kräva att han gör om det.
Nu har han agerat precis så som ni avtalat.
Tycker du att han ska göra om det gratis för att du brustit i din roll som beställare?
Vi har endast godkänt ett minsta avstånd mellan skåp och tvättställ för att säkerställa blandaren. Att hantverkaren sedan sätter det på det minsta avståndet som möjligt och vi till följd av det får något annat än det vi beställt, behöver hantverkaren upplysa och avråda oss ifrån om vi trots allt vill ha ett spegelskåp som sätt lägre än vad som är fackmässigt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Avståndet som inte stämmer är spegelskåpets placeringshöjd. Hur många gånger ska det behöva upprepas? Sen det vi kom överens om, vilket också framgår av inläggen som du selektivt väljer bort för att inte dumförklara dig själv, är att hantverkaren endast stämt av ett avstånd som åtminstone behöver vara 25 cm eftersom blandaren annars slår i. Detta avstånd stämmer. Men vi har aldrig kommit överens om att spegelskåpet ska monteras på 110 cm från nederkant till golv eller 177 cm från överkant till golv.
Du får inga ledtrådar till var missförstånden mellan dig och hantverkaren uppstår genom denna tråd? Inte en jävel förstår vad du skriver, hur många gånger du än upprepar dig. Vad kan då vara fel?

Nu skriver du igen att avståndet på 25cm mellan tvättstället och spegelskåpet stämmer. Hur ska du då kunna bestämma monteringshöjden till något annat? Jag antar att hantverkaren har monterat spegelskåpet exakt på 25cm från tvättstället och sedan blev det som det blev.

• Gilla
GreenYoda och 11 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du får inga ledtrådar till var missförstånden mellan dig och hantverkaren uppstår genom denna tråd? Inte en jävel förstår vad du skriver, hur många gånger du än upprepar dig. Vad kan då vara fel?

Nu skriver du igen att avståndet på 25cm mellan tvättstället och spegelskåpet stämmer. Hur ska du då kunna bestämma monteringshöjden till något annat? Jag antar att hantverkaren har monterat spegelskåpet exakt på 25cm från tvättstället och sedan blev det som det blev.
För att blandaren inte ska slå i spegelskåpet måste avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet åtminstone vara 25 cm enligt hantverkaren (A).

För att spegelskåpet ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt behöver det åtminstone monteras på 190 cm i överkant från golv (B).

A och B är inte samma sak.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Är det inte lite klent bilder här?
Visst en höjd är en höjd men..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
A och B är inte samma sak.
Men nu är det ju monterat som om A och B är samma, eller hur?

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men nu är det ju monterat som om A och B är samma, eller hur?
Har hantverkaren monterat spegelskåpet som om att A och B är samma sak så har du ringat in vart felet i tjänsten har varit. Bra jobbat 👏🏅🍾

Veckans dummaste tråd, såna här saker måste självklart framgå in underlaget för arbetet ;) Annars kan ju konstiga tvistemål uppstå ;) Tex en beställare som verkar totalt verklighetsfrånvänd, Jag förstår att det blev dyra offerter.

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Har hantverkaren monterat spegelskåpet som om att A och B är samma sak så har du ringat in vart felet i tjänsten har varit. Bra jobbat 👏🏅🍾
...och du har väl då köpt ett skåp som funkar med A och B får vi hoppas...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.