57 851 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Och i annat fall kan vi tryggt luta oss tillbaka mot att vi anlitat en näringsidkare som enligt lag är ålagd att installera sakerna fackmässigt och där det inte är möjligt upplysa oss, avråda oss och inhämta vårt godkännande om den specifika avvikelsen.D Dublin skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Ni vet hur högt tvättstället ska sitta. Ni vet avståndet mellan tvättställ och nederkant spegel. Förhoppningsvis vet ni måtten på spegelskåpet. Ni kan inte lägga ihop 1+1 och på så sätt veta var överkant spegel kommer hamna.
Är det så?
Är det så?
Nej faktiskt inte. Ämnet du själv skrev är:K Klockanpå skrev:
"Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?"
Montering nämns inte i ämnet.
Inte alls.K Klockanpå skrev:
Läs rubriken igen. Den handlar om höjden på ett skåp. Absolut inte om eller var skåpet skall monteras.
Vem läser endast ämnesrubriken och sedan svarar i en tråd? Förutom du då.O skrev:
Bra, då vet vi vad felet är och även hur det uppstod. Och du fortsätter att tro att det är självklart att detta fixas gratis åt dig. När den diskussionen inte riktigt går som du tänkt dig kan du ju komma ihåg att det redan påpekats för dig varför ditt ärende inte är en solklar vinst.K Klockanpå skrev:
Vad vill du TS uppnå med tråden?
Är det att få ett svar på vad vi övriga medlemmar anser om det finns en specificerad monteringshöjd på en badrumsspegel för att det ska räknas som fackmannamässigt utförande, så har du nog fått det.
Är det för medhåll och moraliskt stöd så har du säkert märkt vad andra tycker om det.
Att fortsätta diskussionen känns meningslöst. Lägg energin på att hitta en kompromiss med hantverkaren istället.
Är det att få ett svar på vad vi övriga medlemmar anser om det finns en specificerad monteringshöjd på en badrumsspegel för att det ska räknas som fackmannamässigt utförande, så har du nog fått det.
Är det för medhåll och moraliskt stöd så har du säkert märkt vad andra tycker om det.
Att fortsätta diskussionen känns meningslöst. Lägg energin på att hitta en kompromiss med hantverkaren istället.
Lilla gumman, läs vad du skälv skriver:K Klockanpå skrev:
Du har alltså beställt standardhöjd för tvättställ, som är 80-90cm. Vanligt är 85-87cm över golv.K Klockanpå skrev:
- Du har fått det du har beställt.
K Klockanpå skrev:
I och med att ni beställt att spegelskåpet skall monteras på en viss höjd över tvättstället är det spegelskåpets höjd som avgör var överkanten hamnar.K Klockanpå skrev:
Men, lilla gumman, det har som sagt inte med trådens rubrik att göra. Rubriken handlar om skåpets höjd.
Problemet är nog att du har valt ett för lågt skåp. Eller att du behöver kommunicera tydligare.
Nu är du bara kränkt.O skrev:
Lilla gumman, läs vad du skälv skriver:
Du har alltså beställt standardhöjd för tvättställ, som är 80-90cm. Vanligt är 85-87cm över golv.
I och med att ni beställt att spegelskåpet skall monteras på en viss höjd över tvättstället är det spegelskåpets höjd som avgör var överkanten hamnar.
Jag kan inte se att det finns något att anmärka på. Ni har ju fått det som ni kommit överens om med hantverkaren.
Men, lilla gumman, det har som sagt inte med trådens rubrik att göra. Rubriken handlar om skåpets höjd.
Problemet är nog att du har valt ett för lågt skåp. Eller att du behöver kommunicera tydligare.
För att blandaren inte ska slå i spegelskåpet måste avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet åtminstone vara 25 cm enligt hantverkaren (A).
För att spegelskåpet ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt behöver det åtminstone monteras på 190 cm i överkant från golv (B).
A och B är inte samma sak.
Vi har fått A men vi har inte fått B.
Moget inlägg. Bara för att TS inte kan bete sig behöver inte du börja också.O skrev:
Lilla gumman, läs vad du skälv skriver:
Du har alltså beställt standardhöjd för tvättställ, som är 80-90cm. Vanligt är 85-87cm över golv.
I och med att ni beställt att spegelskåpet skall monteras på en viss höjd över tvättstället är det spegelskåpets höjd som avgör var överkanten hamnar.
Jag kan inte se att det finns något att anmärka på. Ni har ju fått det som ni kommit överens om med hantverkaren.
Underhållande tråd.
Du lyckas inte övertyga forumet om att du har rätt. Fler invektiv tror jag inte hjälper.
Lägg ner energin på att prata med hantverkaren istället. Min erfarenhet säger att en mer ödmjuk ton brukar hjälpa. Särskilt när man själv inte har 100 rätt.
Du lyckas inte övertyga forumet om att du har rätt. Fler invektiv tror jag inte hjälper.
Lägg ner energin på att prata med hantverkaren istället. Min erfarenhet säger att en mer ödmjuk ton brukar hjälpa. Särskilt när man själv inte har 100 rätt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Fast ni har faktiskt fått B. Då ni förhoppningsvis vet hur hög spegeln är. Tvättställets höjd + 25cm + spegelns höjd = BK Klockanpå skrev:Nu är du bara kränkt.
För att blandaren inte ska slå i spegelskåpet måste avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet åtminstone vara 25 cm enligt hantverkaren (A).
För att spegelskåpet ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt behöver det åtminstone monteras på 190 cm i överkant från golv (B).
A och B är inte samma sak.
Vi har fått A men vi har inte fått B.
Gaahh. Nu först inser jag att TS är samma envisa rackare som lägger halva sitt liv på att bli oense med precis allt och alla. Nu är det ett skåp, men tidigare var det billaddning och elrenovering. Om TS efter alla trådar inte ens kan tänka tanken att kanske möjligen finns en liten liten risk att problemen med kommunikation och att jobbiga saker kommer som fullständiga överraskningar kan bero på TS själv, så är det nog kört.
Om något förändras i beteendet är det värt att fira. Någon kanske kan skicka PM om det händer, så går jag och äter semla och lever ett liv så länge.
Om något förändras i beteendet är det värt att fira. Någon kanske kan skicka PM om det händer, så går jag och äter semla och lever ett liv så länge.