2 221 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Finns det dosdimmer som går att seriekoppla?
Hej,
Jag försöker skapa lite olika nivå på belysningen hemma i källaren.
Ex, säg att jag har två lampor på 40W. Lampa 1 ska gå att justeras mellan 0-40W. Och lampa 2 ska ha en offset så den är mycket lägre, säg 0-10W.
Samtliga ljuskällor är kopplade till en dosdimmer. Dosdimmern styrs av två impulssignaler, en från källaren och en från våningen ovanför.
All eldragning är gjord, så helst skulle jag inte vilja dra om något.
Till frågan, går det att sätta en andra dosdimmer i serie med den första. Den andra bör ha någon justering för max/min-nivå så man vid installationstillfället kan justera ner maxnivån.
Saken är ju att den andra dosdimmern kommer få en spänningsnivå som är ett intervall som är lägre än normal fasspänning. Kan det gå tro?
Eller hur löser man problemet med offset nivå med ljuskällor av samma styrka?
Jag försöker skapa lite olika nivå på belysningen hemma i källaren.
Ex, säg att jag har två lampor på 40W. Lampa 1 ska gå att justeras mellan 0-40W. Och lampa 2 ska ha en offset så den är mycket lägre, säg 0-10W.
Samtliga ljuskällor är kopplade till en dosdimmer. Dosdimmern styrs av två impulssignaler, en från källaren och en från våningen ovanför.
All eldragning är gjord, så helst skulle jag inte vilja dra om något.
Till frågan, går det att sätta en andra dosdimmer i serie med den första. Den andra bör ha någon justering för max/min-nivå så man vid installationstillfället kan justera ner maxnivån.
Saken är ju att den andra dosdimmern kommer få en spänningsnivå som är ett intervall som är lägre än normal fasspänning. Kan det gå tro?
Eller hur löser man problemet med offset nivå med ljuskällor av samma styrka?
Det var just det jag var ute efter om det finns dosdimmers som kan ta lägre inspänning än de vanliga 230V som är brukligt?
Att det inte går, beror det på att dimmer nummer två då inte får en hel sinusvåg?
Om den ena reglerar i framkant och den andra i bakkant, kan det vara en möjlig lösning? Sen kan ju den interna elektronikens matningsspänning spela roll oxå.
Det du nämner är ju såklart en lösning. Oxå att luska reda på ljuskällor med lägre märkeffekt/lumen.
Att det inte går, beror det på att dimmer nummer två då inte får en hel sinusvåg?
Om den ena reglerar i framkant och den andra i bakkant, kan det vara en möjlig lösning? Sen kan ju den interna elektronikens matningsspänning spela roll oxå.
Det du nämner är ju såklart en lösning. Oxå att luska reda på ljuskällor med lägre märkeffekt/lumen.
Vad är du ute efter?
Jag har en vriddimmer som antingen startar på min 5% eller max eller senaste dimmernivåen. Plejd+vridratt.
Fungerar perfekt i barnbarns kammaren.
Jag har en vriddimmer som antingen startar på min 5% eller max eller senaste dimmernivåen. Plejd+vridratt.
Fungerar perfekt i barnbarns kammaren.
Jag har 12 LED spottar (3x4) i taket i källaren, sedan har jag i själva trappan en centralt placerad takspott.
Sedan har jag 3st ljuskällor i form av E27 LED "glödlampor" på väggen längs med trappan. Samtliga ljuskällor har matning från en och samma dosdimmer.
Jag är väldigt nöjd med arrangemanget gällande samtliga takspottar, men de tre vägg-ljuskällorna skulle jag vilja ha mycket svagare. Mer som dekorationsbelysning än som nu arbetsbelysning.
Enklast är kanske att införskaffa nya ljuskällor till de tre väggarmaturerna, men tänkte om det fanns någon annan lösning som begränsade spänningen till dessa.
Sedan har jag 3st ljuskällor i form av E27 LED "glödlampor" på väggen längs med trappan. Samtliga ljuskällor har matning från en och samma dosdimmer.
Jag är väldigt nöjd med arrangemanget gällande samtliga takspottar, men de tre vägg-ljuskällorna skulle jag vilja ha mycket svagare. Mer som dekorationsbelysning än som nu arbetsbelysning.
Enklast är kanske att införskaffa nya ljuskällor till de tre väggarmaturerna, men tänkte om det fanns någon annan lösning som begränsade spänningen till dessa.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men en dimmer sänker inte spänningen. Den hackar strömmen/spänningen så att delar av den försvinner i tiden. Alltså du har normalt en växespänning, som växlar mellan positiv och negativ spänning och upprepar detta var 20e millisekund.
Det dimmern gör om den ex. är dimmad till 50%, är att den skär bort 5 millisekunder av den positiva halvperioden (som ju är 10 ms), sedan skär den bort 5 ms av den negativa.
Om du nu skulle mata en annan dimmer med denna hackade ström, så blir den för det första galen, den kan inte korrekt detektera var en period startar och slutar, men den skulle sträva efter att skära bort precis samma del som den första skär bort.
Det dimmern gör om den ex. är dimmad till 50%, är att den skär bort 5 millisekunder av den positiva halvperioden (som ju är 10 ms), sedan skär den bort 5 ms av den negativa.
Om du nu skulle mata en annan dimmer med denna hackade ström, så blir den för det första galen, den kan inte korrekt detektera var en period startar och slutar, men den skulle sträva efter att skära bort precis samma del som den första skär bort.
Se inlägg #19 som förklarar hur Led ”dimmas”
En LED är antingen tänd eller släkt man kan inte få den att ”glisa” med 1/2 styrka, det fungerar bara med en glödtråd i en vanlig lampa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/effekt-pa-ledljusslingor.330636/page-2#post-3142898
En LED är antingen tänd eller släkt man kan inte få den att ”glisa” med 1/2 styrka, det fungerar bara med en glödtråd i en vanlig lampa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/effekt-pa-ledljusslingor.330636/page-2#post-3142898
Hur löste du detta till slut? Har exakt samma bekymmer. Dock är det downlights som ska dimmas ner extra. Kanske går det att dimma dessa efter 350ma drivern? Och dimma före med en vanlig dimmer och på så sätt kunna justera ner ljusstyrkan extra mycket på dessa?
Man dimmar före 350 mA drivern med t.ex. en Plejd, men det finns drivers som det inte funkar med. Det är bara att prova.J jockebq skrev:
Jag har provat att ha 5 olika led GU10 lampor i en IKEA Takarmatur även bytt ut en till halogen! Det funkar men det är stor skillnad när dom slocknar och tänder svagt upp igen.
En RUSTA med 10 Led i cirkel kan dimmas mjukt ner till släckt. Även OSRAM Dimma till varm funkar bra.
Klicka här för att svara
