Jag behöver täcka en glipa mellan innertaket och väggen. Problem: glipan är 3 cm bred, men listen kan inte gå mer än 1,5 cm ner på väggen... Finns det såna lister? Jag skulle helst undvika att behöva hyvla av listen, tror inte jag får det särskilt snyggt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sätt list max 15mm tjock i taket

F fribygg skrev:
Sätt list max 15mm tjock i taket
Du menar, ungefär som en golvlist, på bredden över glipan? Tveksamt om det blir snyggt.

W wtunemyr skrev:
Du menar, ungefär som en golvlist, på bredden över glipan? Tveksamt om det blir snyggt.
Golvlister brukar spikas i vägg. Jag föreslår att du spikar taklisten i taket och inte i väggen

F fribygg skrev:
Golvlister brukar spikas i vägg. Jag föreslår att du spikar taklisten i taket och inte i väggen
jo, det förstod jag. Men taklister brukar ju vara lite trekantiga. Du föreslår essentiellt en platt bräda, "liggandes" i taket?

C
W wtunemyr skrev:
Tveksamt om det blir snyggt.
Vi har "breda" taklister i ett rum, och du har rätt, det blir inte snyggt.

Läste fel.

Varför kan den bara bygga 15mm nedåt?
En skugglist spikad i taket med breda sidan ut?

Har du någon bild? På beskrivningen låter det svårt att få det snyggt. Går det inte att bygga igen springan och sätta en smalare list? Alternativt ta en bred list och såga ur den på den plats där bredden är begränsad.

Matti_75 Matti_75 skrev:
En skugglist spikad i taket med breda sidan ut?
Spontant min tanke också, alternativt någon slags allmogelist beroende på byggnadsstil i övrigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.