40 392 läst ·
104 svar
40k läst
104 svar
Finn ett fel...
Slutsats om rätt plattorna sitter inte i våg vilket innebär att allt blir snett gör om gör rätt samtidigt brukar man göra en friges runt dörren....så beta slutlikvid efter rättelse....DrKron skrev:
Hej,
Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.
Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.
Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.
Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
En liten uppdatering.
En representant för firman var där idag och kollade. Jag har inte fått något konkret förslag, men en lösning som diskuterades var att kakla om 1/4 av rummet utanpå det gamla kaklet. Då skulle det kunna gå att få det ganska bra tror jag.
En representant för firman var där idag och kollade. Jag har inte fått något konkret förslag, men en lösning som diskuterades var att kakla om 1/4 av rummet utanpå det gamla kaklet. Då skulle det kunna gå att få det ganska bra tror jag.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hur faen skull det bli rakt OCH fogpassning?DrKron skrev:
De försöker trolla dig.
Gör om gör rätt, tyvärr.......
Hoppas det löser sig.
/W
Det låter skumt. Det vore bara möjligt om fogen går först uppåt och sedan nedåt, men troligen är det ett ganska konstant höjdfel som gör att när man kommit rummet runt har man ett höjdfel på 2 cm att hantera. OM det är så (lätt att kolla med en laser) så hjälper det inte att göra om 1/4 av rummet.DrKron skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
För att bedöma rimligheten i firmans förslag om du inte känner dig säker på att detta kommer att lösa problemet: hyr en rotationslaser typ Bosch blå sortiment så ser du själv hur sanningen är, vad som behöver ordnas. Det skulle förvåna mig om de inte själva kollade med laser nu vid inspektionen men något säger mig att de avstod från denna möjlighet att få svart på vitt vad som måste göras.
Ännu mer förvånande är givetvis att det uppenbarligen inte använts rotationslaser vid uppsättningen men det är ju grunden till problemen du sett.
__
Korslaser lär funka lika bra här, finns massvis av dessa bla att hyra.
Ännu mer förvånande är givetvis att det uppenbarligen inte använts rotationslaser vid uppsättningen men det är ju grunden till problemen du sett.
__
Korslaser lär funka lika bra här, finns massvis av dessa bla att hyra.
Redigerat:
Det är ju en så billig metod för att få saker i våg vid montering. Både vid montering av mitt kök och badrummet så använde samtliga hantverkare laser. Som nämnts i tråden. Det behöver bara en liten liten avviktelse sen bär det iväg.H Harald Blåtumme skrev:
Har TS betalat 150.000 för bara arbetet skulle jag begära att de gör om och gör rätt.
Innan du accepterar någon form av kompensation eller åtgärd bör du kontakta konsumentvägledaren i din kommun och eventuellt ditt försäkringsbolag. Jag tror att de flesta försäkringsbolag hjälper till i fall som detta som en del av rättskyddet som ingår i de flesta hemförsäkringar. De vill ju inte heller få onödiga kostnader längre fram för att firman "fixat till" felet på ett sätt som t.ex. underlättar en vattenskada. Eventuellt kan de bekosta en besiktningsman (mot självrisk skulle jag tro). Även Allmänna reklamationsnämnden kan vara en väg att gå, men bara om ni inte kommer överens tror jag. Man kan alltid ringa och fråga dem vad man ska göra.
Detta faller under konsumenttjänstlagen är jag rätt säker på och du har långtgående rättigheter enligt den. Har du inte läst den ska du göra det för din egen skull.
Den lättlästa varianten:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Den riktiga:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
Plöj igenom konsumentköplagen då denna pärs är utredd
Om det är en firma som hör till en kedja kan du klaga centralt hos kedjan. Jag har tvingats göra det två gånger och båda gångerna (Elon och Svensk Fastighetsförmedling) har "centralorganisationerna" helt slagit ifrån sig först för "varje företag är sin egen firma och ansvarar själva för vad de gör". Båda gångerna har jag påtalat det orimliga i att man använder samma namn och inbillar konsumenterna att det är "stora, rikstäckande" firmor man har att göra med. Båda gångerna kröp de till korset och medgav åtminstone ett moraliskt ansvar och pratade med respektive lokalfirma. Båda gångerna fick vi rätt trots att de lokala firmorna först vägrade blankt.
Jag tycker att du, om du är tveksam att klaga för mycket, ska tänka på att denna firma kanske gör denna typ av dåliga jobb på löpande band och att du genom att klaga och få dem att göra om jobbet till en hög kostnad besparar andra konsumenter kallduschen du måste ha fått när du förstod omfattningen av detta. Kursar de för detta har de inte på marknaden att göra. Är det bara en engångsföreteelse får de ta detta som lärpengar och skärper sig ännu mer till nästa gång.
Det har spekulerats om vilken kompensation du ska acceptera, 40 %, 25 % o.s.v. Du ska ha badrummet fixat, punkt slut. Det kan dessutom bli fråga om kompensation om en _bra_ fix som är godkänd både enligt branschstandard och dig ändå påverkar dig efter åtgärden. Det skulle kunna vara att ett extra kakellager gör att en garderob inte får plats där den var tänkt eller att du ändå tvingas acceptera att kakelfogarna inte linjerar i ett av hörnen i rummet. Jag är ganksa säker på att du har rätt till kompensation för t.ex. besiktningsman och annat som kostar extra för att du är utan badrum längre än överenskommet.
Stå på dig och ta reda på vad du faktiskt har rätt till.
Jag hoppas det löser sig till det bästa!
Detta faller under konsumenttjänstlagen är jag rätt säker på och du har långtgående rättigheter enligt den. Har du inte läst den ska du göra det för din egen skull.
Den lättlästa varianten:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Den riktiga:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
Plöj igenom konsumentköplagen då denna pärs är utredd
Om det är en firma som hör till en kedja kan du klaga centralt hos kedjan. Jag har tvingats göra det två gånger och båda gångerna (Elon och Svensk Fastighetsförmedling) har "centralorganisationerna" helt slagit ifrån sig först för "varje företag är sin egen firma och ansvarar själva för vad de gör". Båda gångerna har jag påtalat det orimliga i att man använder samma namn och inbillar konsumenterna att det är "stora, rikstäckande" firmor man har att göra med. Båda gångerna kröp de till korset och medgav åtminstone ett moraliskt ansvar och pratade med respektive lokalfirma. Båda gångerna fick vi rätt trots att de lokala firmorna först vägrade blankt.
Jag tycker att du, om du är tveksam att klaga för mycket, ska tänka på att denna firma kanske gör denna typ av dåliga jobb på löpande band och att du genom att klaga och få dem att göra om jobbet till en hög kostnad besparar andra konsumenter kallduschen du måste ha fått när du förstod omfattningen av detta. Kursar de för detta har de inte på marknaden att göra. Är det bara en engångsföreteelse får de ta detta som lärpengar och skärper sig ännu mer till nästa gång.
Det har spekulerats om vilken kompensation du ska acceptera, 40 %, 25 % o.s.v. Du ska ha badrummet fixat, punkt slut. Det kan dessutom bli fråga om kompensation om en _bra_ fix som är godkänd både enligt branschstandard och dig ändå påverkar dig efter åtgärden. Det skulle kunna vara att ett extra kakellager gör att en garderob inte får plats där den var tänkt eller att du ändå tvingas acceptera att kakelfogarna inte linjerar i ett av hörnen i rummet. Jag är ganksa säker på att du har rätt till kompensation för t.ex. besiktningsman och annat som kostar extra för att du är utan badrum längre än överenskommet.
Stå på dig och ta reda på vad du faktiskt har rätt till.
Jag hoppas det löser sig till det bästa!
Det är ett enkelt probelm att konstatera. Man har inte satt kaklet i våg och då kan inte hörnen mötas. Det är ingenting manskaipptäcja ett par meter upp på väggen fär det ser man på förtsa skiftet. Med en enkel runtstrånade laser händer inte detta och en sån har varje seriös kakelsättare.. Det är ingenting som man kan fuska till någor bra utan detta är ett mycket dåligt jobb som inte utförts av en riktig yrkesman.
Klicka här för att svara