4 42- skrev:
Börja ta med dig telefonen när du sätter dig på toaletten som normalt folk!
Var tror du jag är när jag svarar på inlägg på byggahus.se :crysmile:

• Haha
  • Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Ska kolla med en laser på torsdag var det sticker iväg, eller om det är en svag lutning hela tiden.

Min fråga är egentligen vad som är en rimlig ersättning? Jag har inte betalat något än, men offerten låg på ca 150 000 kr inkl moms (utan ROT).
Rimlig ersättning! Jag hade aldrig accepterat det. Hade drivit mig tokig om jag skulle titta på det var gång jag var i badrummet.

Inte för att vara sån, men är det hantverkare med adekvat utbildning eller är det utlänsk arbetskraft som gjort jobbet? Tyckte 150k för ett helt badrum lät billigt i mina ögon.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Inte möjligt att sänka taket en aning och justera det för att få väggen att se bättre ut?
Svårare att se på taket att allting lutar en bit tänker jag, och lär inte vara lika dyrt?

Få en bra kompensation för felet, sedan justera taket och förlora någon centimeter där och på så vis få extra slantar i fickan?

Enklast/billigast är kanske att sätta nytt kakel på det gamla, så behöver man inte riva ner och göra nytt från tätskiktet. Ingen lösning jag skulle gilla, men mycket möjligt att man i en tvist tvingas nöja sig med det då det är en kostnadseffektiv och tekniskt godkänd lösning. :confused:

DrKron DrKron skrev:
Hej,

Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.

Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.

Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.

Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
Svårt att säga vad felet är när man inte ser hela väggen, men fogarna på kaklet följer inte taket men kans följer golvet vilket man inte ser på fotot. Golvet borde ha en lutning mot golvbrunn och då ska ju kakelfogarna var i våg. om sedan taket har en lutning så ska det i alla fall vara rätt över dörren.

DrKron DrKron skrev:
Hej,

Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.

Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.

Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.

Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
Det rimliga är väl att berätta felet för firman och be dem åtgärda det utan extra kostnader för dig. Detta givetvis beroende på vad ni kom överens om innan de renoverade.
Svårt för mig att se på bilden vad felet är men gissar på att fogen i hörnen inte är elastisk, eller kan det vara att de dragit elen under trälisten i dörrkarmen.
mvh Mikael

Kan dock säga att en mätning på telefonen (med linjal) ger att det är olika avstånd mellan fodret ovan dörren och taket på höger och vänster sida..

Vid 100 mm dörrfoder är skillnaden till taket ganska exakt 1 mm, och så snett tror jag inte du tagit fotot..

J Jörgen Ö skrev:
En riktig plattsättare börjar inte näst längst ner med en list el dyl, man börjar i ögonhöjd!
Sen hänger man plattorna neråt, sen sist uppåt
Enda gången man använder sig av en list är vid extremt tunga plattor som inte går att hänga.
riktiga plattsättare börjar vart fan dom vill men det blir ändå rätt i slutändan

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 6 till
  • Laddar…
Ett dåligt jobb som aldrig en riktig yrekesman skulle höra. Första skiftet måste sättas i våg runt hela rummet. Att försöka duska med att flytta foder är bara att föra saken värre.

Är det villa, bfr, byggår? Att få till en rät vinkel när badrummet inte är rät är en utmaning eller så missar jag något som alla andra ser.

P
Läst tråden?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
Murarn 1 Murarn 1 skrev:
så här blir det om man inte använder laser utan går runt badrummet och väger av med ett vattenpass, troligen har plattsättaren börjat och slutat vid dörren utan att kolla om vågen stämmer över dörren
Är det verkligen så på riktigt? Att man måste använda laser?

En riktig yrkesman behöver inte laser :P Varit med på rätt många badrum, kök och dylikt och har aldrig sett varken farsan eller brorsan använda laser. Och det har aldrig sett snett ut någonsin.
Men farsan har bara jobbat med det hela livet så det kan spela in lite.

Själv hade jag inte betalt för något så snett.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vlad2020 Vlad2020 skrev:
I princip så måste allting göres om! MEN det betyder jo att ALT kackel och klinkor skal bort runt om i badrummet, och tätskiktet skal sättet på ny! Mycket jobbigt, och ingen garanti att byggfirmaen vill vare lika engagerat andra gången, och inte gör flera dolda fel (när dom jo gör arbetet ”gratis”).

Frågan är väl om du kan leva med denna fel. Min erfartenhet är, att sådana saker är väldigt irriterande i början, men efter någon tid glömmer man bort och inte märker dem så mycket. Tror du att du kan leva med felen, så vill jag prata med byggfirman och får solid rabatt på utfört arbete. Kom ihåg att intill du har betalat är det du som har förhandlingsmakten!
Det går att lösa genom att sätta kakel på det gamla kaklet. Tätskiktet förblir intakt. Det jobbiga är att det är dörrvägg. Det kan ställa till det lite vid foder.

J Jvidner skrev:
Det går att lösa genom att sätta kakel på det gamla kaklet. Tätskiktet förblir intakt. Det jobbiga är att det är dörrvägg. Det kan ställa till det lite vid foder.
Det kan man sala ut, precis som man kan behöva sätta förhöjningsringar vid eldosor. Men som sagt, det är en B-lösning, som tyvärr ändå kan bli aktuell om det anses oförsvarligt dyrt att riva allt och göra om.

• Gilla
Jvidner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.