40 392 läst ·
104 svar
40k läst
104 svar
Finn ett fel...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Rimlig ersättning! Jag hade aldrig accepterat det. Hade drivit mig tokig om jag skulle titta på det var gång jag var i badrummet.DrKron skrev:
Inte möjligt att sänka taket en aning och justera det för att få väggen att se bättre ut?
Svårare att se på taket att allting lutar en bit tänker jag, och lär inte vara lika dyrt?
Få en bra kompensation för felet, sedan justera taket och förlora någon centimeter där och på så vis få extra slantar i fickan?
Svårare att se på taket att allting lutar en bit tänker jag, och lär inte vara lika dyrt?
Få en bra kompensation för felet, sedan justera taket och förlora någon centimeter där och på så vis få extra slantar i fickan?
Enklast/billigast är kanske att sätta nytt kakel på det gamla, så behöver man inte riva ner och göra nytt från tätskiktet. Ingen lösning jag skulle gilla, men mycket möjligt att man i en tvist tvingas nöja sig med det då det är en kostnadseffektiv och tekniskt godkänd lösning. 
Svårt att säga vad felet är när man inte ser hela väggen, men fogarna på kaklet följer inte taket men kans följer golvet vilket man inte ser på fotot. Golvet borde ha en lutning mot golvbrunn och då ska ju kakelfogarna var i våg. om sedan taket har en lutning så ska det i alla fall vara rätt över dörren.DrKron skrev:
Hej,
Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.
Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.
Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.
Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
Det rimliga är väl att berätta felet för firman och be dem åtgärda det utan extra kostnader för dig. Detta givetvis beroende på vad ni kom överens om innan de renoverade.DrKron skrev:
Hej,
Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.
Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.
Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.
Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
Svårt för mig att se på bilden vad felet är men gissar på att fogen i hörnen inte är elastisk, eller kan det vara att de dragit elen under trälisten i dörrkarmen.
mvh Mikael
Kan dock säga att en mätning på telefonen (med linjal) ger att det är olika avstånd mellan fodret ovan dörren och taket på höger och vänster sida..
Vid 100 mm dörrfoder är skillnaden till taket ganska exakt 1 mm, och så snett tror jag inte du tagit fotot..
Vid 100 mm dörrfoder är skillnaden till taket ganska exakt 1 mm, och så snett tror jag inte du tagit fotot..
riktiga plattsättare börjar vart fan dom vill men det blir ändå rätt i slutändanJ Jörgen Ö skrev:
Är det verkligen så på riktigt? Att man måste använda laser?Murarn 1 skrev:
En riktig yrkesman behöver inte laser
Men farsan har bara jobbat med det hela livet så det kan spela in lite.
Själv hade jag inte betalt för något så snett.
Det går att lösa genom att sätta kakel på det gamla kaklet. Tätskiktet förblir intakt. Det jobbiga är att det är dörrvägg. Det kan ställa till det lite vid foder.Vlad2020 skrev:
I princip så måste allting göres om! MEN det betyder jo att ALT kackel och klinkor skal bort runt om i badrummet, och tätskiktet skal sättet på ny! Mycket jobbigt, och ingen garanti att byggfirmaen vill vare lika engagerat andra gången, och inte gör flera dolda fel (när dom jo gör arbetet ”gratis”).
Frågan är väl om du kan leva med denna fel. Min erfartenhet är, att sådana saker är väldigt irriterande i början, men efter någon tid glömmer man bort och inte märker dem så mycket. Tror du att du kan leva med felen, så vill jag prata med byggfirman och får solid rabatt på utfört arbete. Kom ihåg att intill du har betalat är det du som har förhandlingsmakten!
Det kan man sala ut, precis som man kan behöva sätta förhöjningsringar vid eldosor. Men som sagt, det är en B-lösning, som tyvärr ändå kan bli aktuell om det anses oförsvarligt dyrt att riva allt och göra om.J Jvidner skrev: