Det hade ju ärligt talat varit snyggare att satt kaklet "fel" i hörnet och sedan struntat i de, de där såg ju bara oproffsigt/klantigt ut.
 
Tror du måste kolla med laser eller ännu enklare ett långpass innan det går att gissa något mer....
Att dörrar sitter snett är nog ingen ovanlighet....
 
  • Gilla
Pelleplint
  • Laddar…
Ser ut som väggen inte är rak/slät, ser ut som hela buktar ut lite mot hallen bakom.

Lite lurigt ibland, ögonen lurar en!
 
D docboy skrev:
Inte för att vara sån, men är det hantverkare med adekvat utbildning eller är det utlänsk arbetskraft som gjort jobbet? Tyckte 150k för ett helt badrum lät billigt i mina ögon.
En svensk firma med mixad besättning som gjort jobbet. 150k är utan inredning och kakel.
 
DrKron DrKron skrev:
Ska kolla med en laser på torsdag var det sticker iväg, eller om det är en svag lutning hela tiden.

Min fråga är egentligen vad som är en rimlig ersättning? Jag har inte betalat något än, men offerten låg på ca 150 000 kr inkl moms (utan ROT).
Som steg ett kan du inte begär ersättning du kan begär att det åtgärder felet

sen vill de säkert hellre förlika sig genom ersättning
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men det är ju fall på golvet och då måste ju plattorna ”luta” också.
Läser många trådar där det saknas fall På golvet och det är mycket värre.

Typ, Protte
Nä, så är det inte...plattorna ska sitta i våg
 
Enda rätta är att göra om eller betala tillbaka alla pengar och omkostander så du kan anlita annan firma
 
A arowe17 skrev:
Något är skevt här. Tak? Kakel? Eller foder/dörr?
JEPP !
 
Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.

Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.
Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.

Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?


Dra av 40% på fakturan, passar inte det får han göra om eller acceptera lägre arvode.

Proffshantverkare som ska leva ekonomiskt på sitt hantverk får automatiskt incitamentet att jobba fortast möjligt, för då tjänar de mer. Den som prioriterar max kvalité tjänar mindre eftersom det tar längre tid att jobba max noggrant.
Alltså blir optimum att prestera lägsta möjliga NÖJAKTIGA kvalité. Då blir problemet vad som är nöjaktigt och här finns det ju som sagt olika uppfattningar. Använde han inte ett laserkryss när han satte dit kaklet? Då ser man ju direkt en avvikelse från våglinjen? Finns att få under 2 tkr och avdragsgillt för hantverkarproffset? Stå på dig!

Staffan
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
S staffant skrev:
Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.

Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.
Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.

Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?


Dra av 40% på fakturan, passar inte det får han göra om eller acceptera lägre arvode.

Proffshantverkare som ska leva ekonomiskt på sitt hantverk får automatiskt incitamentet att jobba fortast möjligt, för då tjänar de mer. Den som prioriterar max kvalité tjänar mindre eftersom det tar längre tid att jobba max noggrant.
Alltså blir optimum att prestera lägsta möjliga NÖJAKTIGA kvalité. Då blir problemet vad som är nöjaktigt och här finns det ju som sagt olika uppfattningar. Använde han inte ett laserkryss när han satte dit kaklet? Då ser man ju direkt en avvikelse från våglinjen? Finns att få under 2 tkr och avdragsgillt för hantverkarproffset? Stå på dig!

Staffan
40%? Detta är en av fyra väggar, grundarbetet ska inte göras på nytt om man lägger nytt lager utanpå.
Mer rimligt dra 25% eller troligen mycket mindre.

40% är ett råd av björntjänst karaktär, som sätter hantverkaren i behov av att kräva betalt och så blir det en tvist.


Jag personligen vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på i denna fråga, reagerade inte alls på problemet - inte ens när jag verkligen ser felet så känner jag mer än ett "jaha?".
Men vi bor också i ett hus med lite snea vinklar, olika takhöjd så att tex hyllor i lod ser snea ut. Så skulle jag åtgärda sådana här saker så skulle jag ha en del att göra.

Skulle jag få 10% i avdrag så skulle jag gå vidare med ett "yes" och vara glad för det. Men det är jag det...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ok, jag köper ditt argument, men tänk på att du bör inte pruta så "billigt" att han tycker det blir bekvämare att slippa göra om, om han accepterar en måttlig prutning. För du vill väl helst att han rättade till det sneda kaklet? Det är hursomhelst ändå en förhandlingssak. Men i min egen hantverkarsjäl stiger blodtrycket när jag möter onödigt slarv som är så enkelt att förebygga med lämpliga verktyg, idag dessutom måttligt dyra. Tyder på en slarver och sådana ska inte ha betalt!
Tycker jag!

Staffan
 
Skumpe
De får göra om allt eller acceptera avdrag 70%. Tyckte den siffran var rimligt. Vill de inte så blir det 100% (göra om).

De har såklart märkt detta när de gjorde det men valde att hoppas att du inte skulle märka något. Ohederligt alltså. Ingen firma man behöver tycka synd om.
 
Skumpe Skumpe skrev:
De får göra om allt eller acceptera avdrag 70%. Tyckte den siffran var rimligt. Vill de inte så blir det 100% (göra om).

De har såklart märkt detta när de gjorde det men valde att hoppas att du inte skulle märka något. Ohederligt alltså. Ingen firma man behöver tycka synd om.
Är du ironisk?
"göra om allt eller acceptera avdrag 70%"

Trodde konsensus var att det borde gå att göra om den väggen bara. Så hur menar du 70% verkar rimligt?
I 100% ingår kanske dessutom en del material och jobbkostnader som inte alls har med detta att göra.

Problemet med en sådan här inställning är ju att ett företag, kan skita helt i det och tar kunden till rätten istället.
Och tyvärr - tror jag att 70% blir orimligt som "vinst" i rättegång. OCH... beloppet är över ett basbelopp så frågan blir sedan hur rätten dömer...

Är man intresserad av en lösning måste man känna av och hitta en balans, vill man ha det åtgärdat så kan man inte ställa för litet avdrag som krav då kanske de väljer det istället - tar man för högt så kanske man sitter man blir missnöjd av andra anledningar.
 
Hur ser mötet med högerväggen ut?
 
Har du kollat med vattenpass? Det får skilja 2 cm på en vägg i ett badrum. Med stora kakelplattor syns allting så mycket tydligare. Jag har standarkakel och det skiljer sig ungefär 1 cm på vardera sida om dörrkarmen. Men det syns betydligt mindre för karmen går ungefär mitt på kakelplattorna. De hade kunnat gjort det snyggare men om väggarna inte helt raka så blir inte slutresultatet 100% .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.