10 205 läst ·
77 svar
10k läst
77 svar
Fininställning för start av motorsåg
Är du säker på att choken är i innan du skruvar på förgasarinställningar ?
På min Stihl MS 261 så funkar det såhär:
För att komma till choke måste man hålla inne gaspådraget, föra förbi spaken till sista läget, släppa gasen. Då ligger choken i.
Sedan ska man dra så att den tänder till EN gång, inte mer utan, då släpper man tillbaka chokespaken till högvarvsläge och drar igen. Oftast startar den på 2-3 drag totalt om man gör rätt.
På min Stihl MS 261 så funkar det såhär:
För att komma till choke måste man hålla inne gaspådraget, föra förbi spaken till sista läget, släppa gasen. Då ligger choken i.
Sedan ska man dra så att den tänder till EN gång, inte mer utan, då släpper man tillbaka chokespaken till högvarvsläge och drar igen. Oftast startar den på 2-3 drag totalt om man gör rätt.
Hej,
Jag skulle beskriva att det är ungefär så jag gör. Dekromprisionsknappen släpper då den tänder. Då switchr jag över till run läget och drar ca 5-6 gånger till. Varje drag kräver intryckt dekromprisionsknapp.
Efter några sådana repetitioner är man ganska slut och måste vila. Under tiden sätter jag den på stop.
Jag skulle beskriva att det är ungefär så jag gör. Dekromprisionsknappen släpper då den tänder. Då switchr jag över till run läget och drar ca 5-6 gånger till. Varje drag kräver intryckt dekromprisionsknapp.
Efter några sådana repetitioner är man ganska slut och måste vila. Under tiden sätter jag den på stop.
Den skall aldrig vara på stopp när sågen inte går..F fredand44 skrev:Hej,
choka, ryck. ge tusan i dekompen
Tänder, ner med spaken. ryck.
startar, gasa till.. sen så ska motorn gå
HejMaskintok skrev:
I originalinstruktionen, står det:
Press in the button to open the
decompression valve.
The decompression valve closes as
soon as the engine fires. For this reason
you must press in the button before each
starting attempt.
Detta stycke finns inte med i den instruktion jag fått med, precis som om sidan saknas. Måste erkänna att utan dekromprisionsknappen intryckt är den nästan omöjlig att dra runt.
Var nyss ute och drog, startade inte. Men möjligen finns det faktiskt ett läge till mellan full choke och run. Men det verkar väldigt svårt att komma dit.
Hoppas hinna testa mer imorgon.
Låt bli dekompen.F fredand44 skrev:Hej
I originalinstruktionen, står det:
Press in the button to open the
decompression valve.
The decompression valve closes as
soon as the engine fires. For this reason
you must press in the button before each
starting attempt.
Detta stycke finns inte med i den instruktion jag fått med, precis som om sidan saknas. Måste erkänna att utan dekromprisionsknappen intryckt är den nästan omöjlig att dra runt.
Var nyss ute och drog, startade inte. Men möjligen finns det faktiskt ett läge till mellan full choke och run. Men det verkar väldigt svårt att komma dit.
Hoppas hinna testa mer imorgon.
Det kan vara den som felar speciellt på en Kina kopia.
Jag har dålig koll på motorsågssågar men skruvar rätt frekvent på andra 2-T förgasarmaskiner. Lågfartsmunstycket går på dessa fetare om man skruvar in skruven. Innan jag pillar på skruvarna så räknar jag alltid varven in till bottnad skruv för att kunna hitta tillbaks till startläget om man skruvar bort sig.
nålposition vet jag inte om det är ställbart men det pverkar mer i mellangas läget mellan lågfart och högfart.
Det är inte så enkelt att det inte är tomgång på den och att du bara skall dra upp tomgången lite? Annars hade jag bytt det (antagligen pirat) tändstiftet till ett nytt och provat med det.
nålposition vet jag inte om det är ställbart men det pverkar mer i mellangas läget mellan lågfart och högfart.
Det är inte så enkelt att det inte är tomgång på den och att du bara skall dra upp tomgången lite? Annars hade jag bytt det (antagligen pirat) tändstiftet till ett nytt och provat med det.
Redigerat: