P
F fredand44 skrev:
Hej,
Nålen kan jag alltså inte justera med någon av skruvarna?
Jag trodde det var just det skruvarna gjorde för att justera bränsletillförseln. Men skruvarna kanske mer är för lugtjustering?
Mvh
Fredrik
Man måste in i förgasaren och justera nålen..

Är du säker på att choken är i innan du skruvar på förgasarinställningar ?
På min Stihl MS 261 så funkar det såhär:
För att komma till choke måste man hålla inne gaspådraget, föra förbi spaken till sista läget, släppa gasen. Då ligger choken i.
Sedan ska man dra så att den tänder till EN gång, inte mer utan, då släpper man tillbaka chokespaken till högvarvsläge och drar igen. Oftast startar den på 2-3 drag totalt om man gör rätt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej,
Jag skulle beskriva att det är ungefär så jag gör. Dekromprisionsknappen släpper då den tänder. Då switchr jag över till run läget och drar ca 5-6 gånger till. Varje drag kräver intryckt dekromprisionsknapp.

Efter några sådana repetitioner är man ganska slut och måste vila. Under tiden sätter jag den på stop.

S
använd startgas om den är svårstatad , funkar den ok när den är varm så rör inte skruvarna

P
F fredand44 skrev:
Hej,
Jag skulle beskriva att det är ungefär så jag gör. Dekromprisionsknappen släpper då den tänder. Då switchr jag över till run läget och drar ca 5-6 gånger till. Varje drag kräver intryckt dekromprisionsknapp.

Efter några sådana repetitioner är man ganska slut och måste vila. Under tiden sätter jag den på stop.
Den skall aldrig vara på stopp när sågen inte går..
choka, ryck. ge tusan i dekompen
Tänder, ner med spaken. ryck.
startar, gasa till.. sen så ska motorn gå

P
S stenna skrev:
använd startgas om den är svårstatad , funkar den ok när den är varm så rör inte skruvarna
Nej fan heller ingen startgas på en 2taktare.

S
Maskintok skrev:
Nej fan heller ingen startgas på en 2taktare.

en lågpris maskin som är svårstartad , va spelar det för roll ??

H
Tyvärr så är priset ofta likt kvaliten.

Maskintok skrev:
Den skall aldrig vara på stopp när sågen inte går..
choka, ryck. ge tusan i dekompen
Tänder, ner med spaken. ryck.
startar, gasa till.. sen så ska motorn gå
Hej
I originalinstruktionen, står det:
Press in the button to open the
decompression valve.
The decompression valve closes as
soon as the engine fires. For this reason
you must press in the button before each
starting attempt.

Detta stycke finns inte med i den instruktion jag fått med, precis som om sidan saknas. Måste erkänna att utan dekromprisionsknappen intryckt är den nästan omöjlig att dra runt.
Var nyss ute och drog, startade inte. Men möjligen finns det faktiskt ett läge till mellan full choke och run. Men det verkar väldigt svårt att komma dit.
Hoppas hinna testa mer imorgon.

P
S stenna skrev:
en lågpris maskin som är svårstartad , va spelar det för roll ??
Varför orsaka en skärning i värsta fall?

P
F fredand44 skrev:
Hej
I originalinstruktionen, står det:
Press in the button to open the
decompression valve.
The decompression valve closes as
soon as the engine fires. For this reason
you must press in the button before each
starting attempt.

Detta stycke finns inte med i den instruktion jag fått med, precis som om sidan saknas. Måste erkänna att utan dekromprisionsknappen intryckt är den nästan omöjlig att dra runt.
Var nyss ute och drog, startade inte. Men möjligen finns det faktiskt ett läge till mellan full choke och run. Men det verkar väldigt svårt att komma dit.
Hoppas hinna testa mer imorgon.
Låt bli dekompen.
Det kan vara den som felar speciellt på en Kina kopia.

F
Jag har dålig koll på motorsågssågar men skruvar rätt frekvent på andra 2-T förgasarmaskiner. Lågfartsmunstycket går på dessa fetare om man skruvar in skruven. Innan jag pillar på skruvarna så räknar jag alltid varven in till bottnad skruv för att kunna hitta tillbaks till startläget om man skruvar bort sig.

nålposition vet jag inte om det är ställbart men det pverkar mer i mellangas läget mellan lågfart och högfart.

Det är inte så enkelt att det inte är tomgång på den och att du bara skall dra upp tomgången lite? Annars hade jag bytt det (antagligen pirat) tändstiftet till ett nytt och provat med det.

Redigerat:
R
Byt tändstift innan du rör några bränsle inställningar.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P
F fredand44 skrev:
PS mina skruvar verkar heta H och L.
få se dekalen på cylinder kåpan.

Hej,
Är på bauhaus och de tror att rätt tändstift är detta. Kan det verkligen stämma metallcylindern ovanför gängorna är ju kortare?
Mvh
Fredrik

• Två tändstift bredvid varandra, det ena nytt i förpackning och det andra använt, för jämförelse av storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.